Gå til innhold

Andre som liker myke julemenn? Hva er ditt triks for å få dem myke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett på flere oppskrifter, men ser ikke stor forskjell på oppskrifter som skal være myke og de som skal være "vanlig" eller hard.

Jeg fikk ett tips en gang om å la dem kjøle ned i ett håndkle i en skuff og det hjelper litt.

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre med deigen/stekingen for å få dem mykest mulig? Kan jeg evt ha litt olje i kanskje...?

Fortsetter under...

Skrevet

Er det kakemenn du mener?

Vi kaller den iallefall kakemenn her i Rogaland. Slike hvite julekaker.

Her lager man dem aller helst harde, men dem vi kjøper i butikken (finner dem her året rundt i alle matbutikker, men vet at det ikke er slik i hele landet) er myke.

De blir myke om du steker dem litt tykkere. Oppskriften i seg selv har ikke noe å bety.

Skrevet

De e butikken er forøvrig mye bedre om de får ligge åpnet over natten;) da blir de sprø og gode!

Skrevet

Huff.. Trodde du mente at du hadde et hardt mannfolk heime og ville få han "myk" til jul :P hehehe

huff

Har dessverre ingen oppskrift eller råd til deg..

Om de blir harde må de neste bløytes opp i melk eller te når de skal spise.

Skrevet

Lag de tykkere, altså ikke kjevle ut deigen så mye..:)

Skrevet

De myke heter melkekjeks. Let etter oppskrift på nett :)

Annonse

Skrevet

Jeg bruker vanlig oppskrift. Det som er viktig er at natronen er fersk nok, og at du ikke kjevler deigen for tynn. Mine kakemenn blir alltid myke og gode.

Skrevet

Om du skal ha myke julemenn så må du bruke en oppskrift med surmelk. For å få harde julemenn bruker du oppskrift med vanlig melk.

Skrevet

Takk for svar, da skal se om jeg får det til i år :)

Ja, julemenn er det samme som kakemenn.

HI

Skrevet

Enig med 16.10. Jeg har en oppskrift med rømme som alltid blir myke, mens den gamle skolekjøkkenoppskrifte med vanlig melk blir harde. Også passe på at de er litt tykke og ikke steke for lenge så klart :-)

Skrevet

Bruker oppskrift på skipskjeks i stedet for julemannoppskrift.

Julemann heter forresten julemanna i flertall, ikke julemenn (i alle fall her jeg bor). ;)

Skrevet

Takk for svar, Blomstre :) Hvor mye rømme bruker du i den oppskriften du har? Erstatter en all melken fra vanlige oppskrifter med rømme?

HI

Annonse

Skrevet

Har ikke oppskriften i hodet dessverre (en stund siden sist...), og har den ikke tilgjengelig nå. Men hvis du sender meg en pm, så kan jeg sende deg oppskriften i kveld :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...