Gå til innhold

Hvor lenge kan man bruke erstatning etter at man har laget den?

Anbefalte innlegg

Hei,

nå som jenta vår bare er 6 uker, kan et måltid fort ta litt tid, med litt spising, raping, litt pause, mer spising, bæsjing, bleieskift, mer spising; dere kjenner dere sikkert igjen... :P Jeg lurer derfor på om noen vet hvor lenge en erstatning man har blandet ferdig er "god", altså hvor lenge den kan brukes før den må kastes og man må lage ny? Jeg tenker at den er grei sånn ca. en time fra den er laget, men det er kanskje feil? Vi bruker for øvrig Hipp, men spørsmålet er vel universelt for alle typer erstatning.

Og den blir jo ganske fort litt kald; er det greit å varme den opp litt i vannbad når den har fått romtemperatur, eller vil bakteriene florere da?

Fortsetter under...

Fra mattilsynet sine sider:

"Kast all tillaget morsmelkerstatning som ikke har blitt brukt i løpet av to timer."

Tolker det som man ikke skal varme den opp igjen.

Ellers kjenner jeg igjen de lange måltidene i starten ja :-) Når det blir en bleieskiftpause så hadde jeg heller lagd en ny posjon etterpå. Vesla var ofte vanskelig å gi mat når måltidet ikke ble gitt hjemme, så jeg blandet bare halve posjoner til henne etterhvert, og lagde heller en ny halv posjon hvis hun bestemte seg for å spise skikkelig...

En avsporing: Nå er vesla 3 år, og problemet er omvendt. Hun vi stadig ha ny melk i glasset sitt fordi den er blitt "vamme"... iskald må den være! ;-)

En time hørte jeg når jeg hadde flaskebaby. Vet hvordan det var i begynnelsen, drakk lite og ofte. Kastet mye melk. Men man kan altså bruke samme melken i løpet av en time, men ALDRI varm opp igjen.

Takk for svar. :) Det er godt å vite at jeg ikke har brukt melken lenger enn det er anbefalt. Da skal jeg heller ikke varme den opp igjen, siden det ikke regnes som trygt.

Jeg har forsøkt å lage mindre porsjoner i det siste og heller lage en ny hvis hun trenger mer (som ble anbefalt over), og det har fungert ganske fint. Faktisk har hun begynt å spise litt mindre nå, men jeg tror det er fordi hun ikke får noe mm lenger (de blir vel mer mette av mme).

Nå virker det som om hun synes det er helt greit med romtemperert melk, heldigvis, så da er ikke problemet så stort lenger heller. Hun har vel vent seg gradvis til det. :)

Annonse

Kan man ikke varme opp igjen i vannbad heller? Melken blir jo så fort kald. Vi gir han lunken melk, altså 37 grader.. eller varmere. Men ikke for varm. Men melken blir alltid kald under mating. Og helsesøster sa at heller litt for varm melk enn for kald. De klarer nemlig ikke å fordøye den kalde melken. Nå ble jeg litt rådløs her kjenner jeg.. skal man bruke flere flasker under ett måltid da? Vår gutt er 4 uker på søndag og får 150 ml.. det blir jo ikke mindre etter hvert som han blir eldre.

Jeg har jo varmet melken underveis i matingen.. og nå kjenner jeg at jeg får fryktelig dårlig samvittighet. Tenk hvis jeg hadde gjort han syk med det.. uff så ekkelt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...