Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #1 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg har så tannlege skrekk at jeg får vondt bare på å tenke på det.... å jeg må trekka ALLE visdoms tenna.... eller en må opereres ut da.... men det jeg tenker på, siden jeg har denne sinnsyke angsten, er det ikke mulig å ta ut alle? siden jeg likevel skal ha narkose?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #2 Skrevet 13. oktober 2011 Hvorfor må du trekke alle visdomstennene? Fordi legen sier det, eller fordi du har plager? Jeg fikk beskjed av tannlegen om at jeg måtte trekke alle visdomstennene fordi jeg kunne få plager senere i livet på grunn av for tette tenner. Vel, det er 3 år siden, og jeg har ikke hatt verken hull, plager eller noe annet. Så slapp jeg også å betale mange tusen for unødvendig operasjon. Tror hvis du skal ha narkose, at det går veldig greit og du ikke merker noe til trekkinga. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #3 Skrevet 13. oktober 2011 jeg må ta alle pga de sitter tett å dytter på de andre tenna pluss at jeg har ofte betennelse i den ene.... kjempe vondt og har bestemt meg at jeg må bare få de vekk.... gjør det vondt å trekke dem? aldri trukket tenner før jeg :/
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #4 Skrevet 13. oktober 2011 Man fjerner visdomstennene fordi de kan ødelegge for de andre tennene og gjøre at du mister dem. Dette er ikke fordi de nå er plagsomme nødvendigvis. Det er ikke mulig å operere ut på begge sider samtidig. Da blir du kvalt. Det er mulig at de kan trekke ut på samme side som du skal operere under narkosen. Snakk med kirurgen om det.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #5 Skrevet 13. oktober 2011 Vet ikke om det gjør vondt å trekke dem, men skal visst gjøre vondere enn de andre tennene med færre røtter. Er vel 3 stk røtter i visdomstenner, i tillegg til at de ofte sitter mer fast. Men hvis du kun har betennelse i den ene, hadde jeg kun tatt den tannen. Jeg fikk også beskjed om at mine tenner blir for tette med visdomstennene, og at jeg må fjerne, men lot være. Er ikke det veldig dyrt?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #6 Skrevet 13. oktober 2011 Fyll telefonen eller mp3spilleren med favorittmusikken og ha i ørene. Det er lyden av knaking du kommer til å mislike. Og, du har jo aldri trukket tenner før! Du vet jo ikke om du synes det er ubehagelig? Vondt skal det ikke være pga bedøvelse.. heller den sprøyta som er ubehagelig. De river ikke ut tennene, de bruker noe som ligner et flatskrujern. De lirker den løs. Tanga brukes for å dra den løs fra huden. Husk! du er faktisk bedøvet, så er ikke vondt:)
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #7 Skrevet 13. oktober 2011 Du må ihvertfall være forberedt på at du kommer til å ha mye vondt de 2 første dagene etter trekkinga, selv om du får sterke smertestillende. Så der gjelder å ikke spare på smertelindring og knaske max av det du får. Det gir seg som oftest etter et par dager.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #8 Skrevet 13. oktober 2011 Ok, for saken er det at jeg var på vanlig tannlege time for snart 2 år siden, måtte ta bilde for å se hvordan tenna lå. fikk beskjed om at venstre nede måtte opereres ut, den er ikke mulig å trekke vanlig. Men de tre andre kunne dem ta... Fikk ny time til trekking... som jeg feiga ut og avbestilte.... Men jeg skjønner at jeg ikke har noe valg, jeg har ikke plass til dem og de som har kommet opp dytter i de andre tenna (så de alt har flyttet på seg) Er ofte betennelse i høyre nede... Problemet er at de ikke kommer ordentlig opp for det ikke er plass.... hva skal til for at jeg kan få narkose for å ta alle? ja jeg er pyse, det er faktisk så ille at jeg gråter bare ved tanken på at de skal drive med tenna mine.....
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #9 Skrevet 13. oktober 2011 Du bør bestille deg time for operasjon av den ene tanna. Det er venteliste på slikt. Samboeren måtte vente et år, fikk ikke narkose, tanna sto horisontalt og presset på 12 årsjekselen. Hvis han hadde gitt blaffen i å få den ut, ville visdomstanna ødelagt 12 årsjekselen og han hadde måttet kvitte seg med den også. Den er viktig for normal tygging! Det var ikke noe mer ubehagelig enn vanlig trekking, tok bare litt lengre tid. De er steng med narkose. Da har du sånn skrekk at tennene formelig detter ut av munnen din. Slike som ikke har vært til tannlegen på 20 år av angst. Tannlegene bruker generellt narkose på down syndrom barn/voksne og andre som ikke har lett å forstå hva de skal igjennom. Det er til det beste for disse selvsagt! Det går an å få en avslappende tablett til tannlegen/legen før du skal i stolen altså. Hjelper veldig de som er redd.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #10 Skrevet 13. oktober 2011 ok, trodde man fikk narkose jeg? venninna mi fikk narkose, tok en visdomstann for et år siden.... Hvordan bestiller jeg time til oprasjon? trodde tannlegen måtte henvise jeg. hvor mye koster oprsjon? Hi
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #11 Skrevet 13. oktober 2011 Du får som stor hovedregel lokalbedøvelse.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #12 Skrevet 13. oktober 2011 er helt vanlig at de trekker både oppe og nede på samme side i en operasjon. dersom du skal ha narkose kan de ta alle 4 samtidig, men er ikke anbefalt! Fetteren min fikk gjort dette og det var ikke særlig behagelig for å si det slik. Man skal ikke trekke alle 4 når man er våken fordi da må man bedøve begge sider nede og da dovner tungen helt bort og man kan i ytterste konsekvens bli kvalt. Når man er i narkose settes det jo ikke noe lokalbedøvelse så det kan gjøres ja. Det som er vondt etter å ha exet en visdomstann er som regel smerten i kjeven fordi kirurgen/tannlegen må bende kjeven en del for å få ut tanna. Så smerten knytter seg da oftest til kjeven, ikke selve hullet hvor tannen var.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #13 Skrevet 13. oktober 2011 Du må få tannlege til å henvise ja! Kostet hele 360 kr i egenandel:) Du kan alltids spørre om narkose, men vær obs på nei. Kan sikkert være forskjellig fra fylke til fylke også
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #14 Skrevet 13. oktober 2011 jeg er bare 24år, men har ikke vært hos tannlegen siden jeg fikk beskjed om å trekke... før det hadde jeg ikke vært der på nesten 7 år pga skrekk... før det fulgte jeg bare skole programet eller hva det heter. timen for 7 år siden endte med masse blod da tannlegen stakk den prika så langt nedi tannkjøttet mitt at den satt fast! så hu måtte dra den ut, da spruta blodet i munn... etter det er jeg livredd! merkelig nok har samme tannlege gjort akkurat det samme på min mann... før vi møttes og viste om hverandre.... HI
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #15 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg var hakket verre enn deg, et par år til uten tannlegebehandling. Skrekk fra barndom med en tannlege som ikke så pasienten, bare tanna. Skift tannlege tvert! Jeg fikk ei ung dame, og herreguuuud så herlig! Jeg gleder meg til å sette meg i stolen, og har de siste årene gått jevnlig til henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå