Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vert under det grønne feltet siden uke 30 og vert til flere vekstestimeringer. Babyen er nå estimert til 3900g! Lurer virkelig på om det kan stemme... Hvor i alle dager gjør den av seg? Jeg ser jo ikke ut som om jeg er lenger på vei en 6 mnd og ble til og med spurt i går når jeg var til kontroll på sykehuset om jeg var gravid! Jordmoren min sa forresten i går at hun ikkje syntes det kjentes ut som et særlig stort forster når hun kjente på han, men at han heller ikke var unormalt liten..

Flere som har lave sf-mål, der babyen ser ut til å bli stor? Eller som har opplevd det i tidligere svangerskap? Må si jeg er veldig spent på hvor stor han egentlig er når han kommer!! ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan vel egentlig ikke svare så godt på dette, men symfyse målene trenger ikke avgjøre om babyen er stor eller liten. Finnes de med kjempe store mager,hvor mesteparten av det er fostervann og babyene kan "gjemme" seg godt bak i magen.

Da min sønn ble født husker jeg at jordmødrene utbrøt:oi, han var større enn vi trodde...(3500 og 51cm,altså helt gjennomsnittlig:))

Skrevet

I motsetning til deg, har jeg en kjempe mage :) Er selv lita av vekst, så naturlig nok legger de seg ofte lengre ut... Desto lengre rygg, jo større er sjangsen for at magen blir liten.

Jeg har også morkaken på fremre livmorvegg, så regner med det gjør litt med størrelsen.

Jeg har sf mål på 37, å her forventes det en baby på 3600-3700.. Så jeg som deg er spent på hvor stor han EGENTLIG er :))

SF mål alene, er jo ikke helt til å stole på ifh til størrelsen, så her tror jeg man må ta dette med en STOR klype salt.

Skrevet

mitt sf-mål uke 36+2 var 33..altså helt normalt. men får hele tiden beskjed om at lillesøster er lita. rundt 3000g..

Har heller ikke noe særlig mage, men er lang av meg :)

ble litt andre veien dette, men tror ikke sf.målene har så mye å si på str på baby :)

Skrevet

Ei jeg kjenner, hadde en liten søt gravidmage, og ut kom en baby på over 5 kg... Ingen som skjønner hvor den babyen gjemte seg. T.o.m på ultralyd like før fødsel fant de ikke ut av at denne babyen var så stor....

Dette var på sus, kan hende de er flinkere andre steder...

Skrevet

Nei har tydligvis ikke så mye si disse sf-målene =p Er under 2 år siden jeg fødte sist og da var sf-målene over snittet hele veien og babyen var på 3700g når den kom. Så er vel derfor jeg stusser, for jeg tenkte livmoren ville vere mer elastisk og større denne gangen... Vertfall viss babyen er større også =p Men jeg slipper forhåpentligvis å vente så alt for lenge før jeg finner ut hvor stor babyen er, ikke at det har noke å si, synes bare det er så rart =)

Skrevet

Hei

Jeg har akkurat det samme problemet. Er i uke 33+1 og har alltid ligget langt unna det grønne feltet. Har vært flere ganger å UL. Sist gang i går . Legen ble bekymret fordi fosteret syntes å vokse for lite.

Men heldigvis så viser hver UL normalt stor baby. I går fikk jeg vite at hun ligger på 2 kilo og at hun vokser helt perfekt. Tror forresten jeg lå på 25 på legens symfysemålskjema. På UL lå jeg på den røde streken :)

Er glad hun har det bra. Fikk også målt blodgjennomstrømningen. Den var også bra.

Skrevet

Har motsatt problem. Hadde SF-mål på 38 uker når jeg var i uke 31. Er på vekstestimeringer annenhver uke pga høyrisikosvangerskap og lille ligger noen % under gjennomsnittet, den er altså litt liten. Livmoren min er derimot helt enorm og ligger nå rett under drøvelen (føles hvertfall slik ut).

Konklusjon; SF-mål er fin for å sjekke at man følger kurven sin men er vel ikke akkurat en meget vitenskapelig undersøkelse man kan stole på :)

Skrevet

Jeg har sf-mål på 32 - termin om 2 dager. Babyen er estimert til ca 100-150g under gjennomsnitt som er 3500g til termin. Jeg har også hørt at sf-mål kan være missvisende...

Skrevet

Artig, i uke 33+5 var sf målet mitt 27 og fosteret 1800g. Her og har han vokst veldig bra, og blodgjennomstrømningen var også bra. Må si jeg er fornøyd med oppfølgingen jeg har fått! Trodde de skulle bli lei av å ta meg inn, men de er like hyggelige hver gang =)

Skrevet

Godt å se at det er flere som har det på samme måten, enten det er liten mage og stor baby eller omvendt! Ja, sf målet er vel helst en kontroll for å se at man følger sin kurve (noe jeg ikke gjør, for det har flatet ut 2 ganger). Men nå vet jeg vertfall at at babyen har det bra =)

9 dager igjen til termin i dag, og kjenner nå at jeg er veldig klar for å bli tobarnsmamma! Fødte på termin sist, så kommer nok til å føle meg snurt viss denne ikke kommer før eller i det minste på termin =p Var å fikk modningsakupunktur på onsdag og skal ha igjen på mandag og onsdag neste uke, så da ender jeg vel opp med å gå 2 uker over siden jeg er så utolmodig!! =p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...