2,5barn+1engel Skrevet 13. oktober 2011 #1 Skrevet 13. oktober 2011 Har googla litt og finner alle slags svar.. blir liksom ikke klok på det.. Noen som har gitt eggerøre el lignende til baby? hvor gamle var de da? Tenkte jeg skulle lage meg eggerøre ( uten salt og melk) så kan hun få smake også.. ( hun er 6 mnd ).
Gjest Skrevet 13. oktober 2011 #2 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg var usikker selv på det der... Helsedirektoratet er jo de som offentlig forteller hva de små skal holde seg unna, og egg står ikke nevnt. De foreslår faktisk egg til pålegg for babyer fra 10 mnd eller noe sånt. Så jeg har gitt litt egg (startet med kun å gi plommen ved hardkokt egg ettersom jeg så noen anbefalte det på nett). Når det gjelder eggerøre så er jo det stekt, jeg ville heller prøvd med kokt egg, først iallfall, siden han er såpass liten enda... Siden det anbefales at mat til spedbarn kokes istedefor stekes... Ikke at jeg vet hvorfor men.
abella Skrevet 13. oktober 2011 #3 Skrevet 13. oktober 2011 Hvis man skal følge alle kjærringråd man finner på nettet kan man bli sprø! :-) Dessuten spres det mange myter på nettet som er gammeldagse råd og som ikke gjelder lenger. Så jeg forholder meg til bare de offisielle rådene fra helsedirektoratet. Der er det ingen begrensing på egg. Vi ga egg regelmessig fra 9-10 mnds alder med storebror. Hvis du har lyst til å gi jenta di en smaksprøve går det helt sikkert fint.
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 13. oktober 2011 #4 Skrevet 13. oktober 2011 Er det noen i familien din som reagerer på egg??? Det var det ikke hos oss, så gav kokt eggeplomme blandet i grøten her til mini og det gikk veldig fint:) Fulgte bare litt ekstra med på han etterpå om han fikk noen synlige reaksjoner. De som reagerer på egg, har jeg hørt det skjer veldig raskt og er veldig alvorlig. har også latt Mini smake på eggerøre i etterkant, og det har også gått fint. Men nå har ikke vi slik allergier i familien og heller ikke for melk.... Ellers har jeg vel hørt at rundt 10 mnd. alder, samme som melk og melkeprodukter.
petrine71 Skrevet 13. oktober 2011 #5 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg har lett rundt omkring angående egg til baby og blogget om det her: http://gladerebarn.blogg.no/1316681607_eggeplomme_til_baby.html
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 13. oktober 2011 #6 Skrevet 13. oktober 2011 Når jeg nå var på 9-mnd kontroll med gutten min, så sa helsesøster at jeg bare kunne gi han smaksprøver. Hvis han ikke reagerte kunne jeg gi han mer. Hvis han f.eks hadde smakt kake som inneholdt egg, så skulle det gå helt greit å gi han eggerøre. Storesøstra er kjempeglad i omelett, så jeg gav han et par små biter og det gikk kjempegreit. Tror faktisk storesøstra putta i han en bit da han bare var 7 mnd også og det gikk helt fint.
*Lissi* Skrevet 13. oktober 2011 #7 Skrevet 13. oktober 2011 De skal iallfall ha smakt egg før vaksinen de får på 1 års kontrollen.
Hera_75 Skrevet 13. oktober 2011 #8 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg har gitt egg fra ca 6 mnd alder, først bare som smaksprøve, men han likte det så godt at vi har gradvis gitt mer og mer. Eggerøre er veldig forsiktig varmebehandlet, og lager du denne i teflonpanne trenger du ikke smør engang. Kan du trygt begynne å teste litt. Min er snart 10 mnd nå, og spiser masse egg, eggerøre, omelett osv. Veldig sunt og næringsrikt, og feks omelett i terninger er lett å spise selv for de små.
2,5barn+1engel Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 13. oktober 2011 Takk for alle svar.. VI prøvde eggerøre i dag.. Stekt uten salt og melk, og noe i panna bruker vi aldri alikevel.. Hun fikk smake litt, men som med alt annet hun stapper i munnen så spyttet hun det ut igjen.. men at hun fikk lov å bruke henda selv var visst veldig stas..
bIomstre Skrevet 14. oktober 2011 #10 Skrevet 14. oktober 2011 Eggeallergi er den nest vanligste formen for allergi blandt små barn, og anbefalingen rundt når egg kan introduseres har varriert opp igjennom. NAAF oppdaterte sine anbefalinger i 2010, og sier følgende: "Når mat skal introduseres, anbefales det at man introduserer nye matvarene én og én mens mor fortsatt ammer. Nyere forskning viser at det er gunstig å begynne med så mange nye matvarer som mulig i løpet av ammeperioden, dvs. mellom ½ og 1 års alder. Dette gjelder også egg og fisk. Introduksjon av nye matvarer til spedbarn gir ofte endringer i fordøyelsen. Dette er normalt. Ved vedvarende mage-/ tarmplager må dette selvsagt tas opp med lege eller helsesøster." Sakset fra NAAF's brosjyre "Matallergi, utredning og behandling": http://www.naaf.no/ar/allergi/Mat-og-matoverfolsomhet/Matallergi/
petrine71 Skrevet 14. oktober 2011 #11 Skrevet 14. oktober 2011 Det er en ide å begynne med eggeplomme. Den er minst allergen, og kan startes fra 6 mnd alder. Kok egg 5 minutter, skrell, snitt med kniv og server bare plommen. Helsedirektiratet anbefaler egg som pålegg fra 9 mnd. Og er man allergisk, er eggehviten det mest allergene. Kan jo da vente til ca 1 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå