Gå til innhold

Foreldrepenger??

Anbefalte innlegg

Hei jenter og gratulerer til alle nye her i 2 tri :-)

Jeg lurer bare litt på hvordan dere ligger an i forhold til å sjekke ut rettigheter og evt søke om foreldrepenger hos NAV? Når er det disse papirene må være innsendt? Har noen av dere vurdert gradert foreldrepenger el har dere noe erfaring ift dette? Dette er mitt første svangerskap og jeg kjenner jeg blir litt svimmel av all info som finnes om dette, og av alt som skal gjøres, papirarbeid etc...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143676297-foreldrepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan lite om dette, er 10 år siden sist for min del...

Men jeg ble fortalt av JM og ei på nav at man kan søke fra uke 26. Og at man bør gjøre det så raskt som mulig pga lang saksbeh.tid.

Vi har ikke bestemt hvordan vi skal gjøre det...

Hei !

Jeg var nylig på informasjonsmøte om foreldrepenger på Nav. Det var jordmor som nevnte dette og så fant jeg kurs i nærheten av der jeg bor på Nav sine sider som jeg meldte meg på.

Veldig nyttig informasjon så anbefaler deg ett slikt infomøte. Har man spm kan man snakke med de i etterkant også.

Når det gjelder søknaden om graderte foreldrepenger så er det ett eget skjema. Under punkt 7 så gjorde 90 % feil så her innrømmet hun som holdt møtet at skjema hadde en svakhet- en skal ikke før opp når en skal ha kvoten , men når en skal ha utsettelse.

Hvis en skal ha 80 eller 100 prosent så er det senest 4 uker før en går ut i permisjon som ofte er 3 uker før fødsel. Det er lurt at en får med seg alle vedlegg og sender disse sammen med søknaden får å fa en raskest mulig behandling. Ingen binders eller stifter på vedleggene.

Jeg har lurt litt på det med graderte foreldrepenger , men funnet ut at da må jeg starte og jobbe litt før barnet har blitt 7 mnd. Jeg har termin i mars og hvis jeg begynner å jobbe 50 % 1 oktober fram til februar så får jeg det ikke til å gå i hop selvom jeg legger til ferie og fars 12 uker. Vil være hjemme til barnet skal i barnehage i august 2013.

Tror det blir 80 % og 7 ukers ulønna permisjon selvom jeg taper penger på det.Da er jeg hjemme med barnet litt over ett år og så tar mannen min sine 12 uker før sommerferien min starter i midten av juni. På møtet sa de at om foreldrene tjener 30 000 hver brutto i mnd så taper en ca 9000 i forhold til 100%. Tjener en mer så taper en enda mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...