Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei damer!

Jeg trenger råd!!

Har en datter på 4 mnd som stort sett er veldig grei om å gjøre, men vi sliter med en ting: hun våkner som regel mellom 03 o 04 og skal ha mat.

Det er helt i orden, jeg tar henne ut av vuggen og legger henne inntil meg og hun spiser i ca 30-45 minutter.

Men når hun er ferdig er det veldig vanskelig å få henne til å sove.

Legger jeg henne rett i vuggen er det hyl og skrik.

Bysser jeg henne til hun sover, er det hyl og skrik når jeg legger henne ned i vuggen.

Jeg bysser henne, forsøker å legge meg ned med henne på brystet, da sover hun kanskje 20 minutter før hun våkner osv... Sånn holder vi på med små dupper på 10-20 minutter helt til det er morgen rundt 07-07.30...

Et par ganger har hun sovet hele natten, uten å ville ha mat.

Vi har forsøkt å gjøre de samme tingene før hun legger seg, men det er ikke noe mønster i når hun sover hele natten og når hun våkner og ikke vil sove mer. Har prøvd å gi mye mat før hun legger seg, har ingen mønster-effekt.

Noen ganger merker jeg at bleien hennes er veldig våt midt på natten, da står vi opp og skifter, i veldig dempet belysning osv...

Nå er jeg veldig trøtt - noen om har noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så slitsomt! Har ikke så mange råd, men tror jeg hadde latt min ligge i senga fra nattmåltidet og frem til morgenen, bare for å få litt søvn selv. Bare hatt ham ved puppen. Mulig det er å skape en uvane, men en blir jo såååå trøtt!

Skrevet

Hos oss sover baby i egen seng frem til nattmaten (ca kl 5) og etter hun har spist legger jeg henne mellom oss i vår seng. Den første tiden ble hun ofte litt urolig etter spising og det tok litt tid før hun sovnet. Da pleide jeg å stryke henne over panna, småprate lavt med henne ("mamma er her") og gi smokk når den falt ut. Derfor veldig greit å ha henne ved siden av meg så jeg slapp å stå opp hele tiden + at jeg tror baby følte det var trygt å ligge tett;) Jeg tok henne aldri opp for å gå/bysse, men forsøkte å hjelpe henne til å roe seg i senga. Nå skal det sies at min baby aldri hylskrek (da hadde jeg nok måttet opp!) , men kun sutret og "bakset" litt. Nå er hun 4 mnd og sovner som en strek etter mat - alltid:))

Er jo mange som vil unngå å venne baby til samsoving da, så sånn sett er vel kanskje ikke dette det lureste tipset, men tror hvertfall det er ganske effektivt ifht å få barnet til å roe seg og samtidig få en litt roligere natt selv;) Og min lille har ikke blitt avhengig av denne rutinen; har flere ganger lagt henne tilbake i egen seng og det er sjelden noe prob. Tror det hjelper at hun har vent seg til at etter nattmat er det rett tilbake i drømmeland;)

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger!

Vi samsov frem til frøkna var over 3 måneder gammel, så det er vi ikke redd for:) Men problemet virker å være at hun slett ikke vil ligge ned.

Spiller ingen rolle om hun ligger i egen seng, mellom oss eller i mine armer.

Samtidig er det ikke en gråt så jeg tror hun har vondt, det er mer en sånn "jeg kjeder meg og er egentlig ganske trett, men klarer ikke falle til ro". En sånn forferdelig irriterende knirking som går over til litt mer sutring. Absolutt en av de mest irriterende lydene, og særlig midt på natten!

Dessverre har vi ikke fått henne til å ta smokk enda, noe som er ganske rart, for hun tar flaske helt fint..

Får satse på at det gir seg etterhvert som hun blir litt eldre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...