Gå til innhold

Svangerskapspenger - noen som vet?

Anbefalte innlegg

Var hos jordmor i dag og snakket litt med hun rundt jobb situasjonen min, og hun anbefaler at legen min sender inn søknad om svangerskapspenger dersom de ikke kan legge tilrette sånn at jeg slipper å gå helg når jeg er så plaget i svangerskapet som jeg er mtp altfor lite matinntak og oppkast. Men er det noen som vet hva svangerskapspenger er og hvordan det fungerer?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143674585-svangerskapspenger-noen-som-vet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svangerskapspenger er når det er babyen som må bli fritatt for mors jobb. Dette kan være tunge løft, kjemikalier, etc. Denne loven er forholdsvis lite kjent blant leger, og brukes nok for lite i Norge. Vaktordning er nok også en sak som kan falle inn her. Jordmødre kan også skrive ut svangerskapspenger, ikke bare leger. Jormødre skal være i stand til å vurdere barnets ve og vel i mange tilfeller :) jobben må skrive under på at de ikke greier å tilrettelegge, sånn sett er det liksom jobbens ansvar, ikke lege eller jormor. jobben må ikke betale de første 16 dagene, her betaler NAV fra første dag!

Ellers skal du få det samme som om du var sykmeldt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...