Gå til innhold

Hvilke sanger sang din mor til deg som liten? Og hvilke har du bringt videre til dine? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

De to jeg husker best at mamma brukte å synge er

"Det var en spennende dag for Josefine" og "Kveldssang for Laffen" - Prøysens beste, den siste der :))

Spesiellt Josefine sangen pleide jeg å begynne å grine av :P

Jeg synger begge to for min datter når hun legger seg om kvelden, pluss et par til.

Min tøysete onkel pleide å synge "Har du bæsja, har du prompa, har du trusa ne`for rompa...." osv.. :-D

Samme onkelen har lært sine barn "Landsangen".. (søk på ylvis hvis du ikke har hørt den)

-united states, canada, mexico, panama, ?, haiti, peru...." Jeg har ikke sjangs.. :P

Moro å høre hva slags sanger dere husker fra barndommen :))

Skrevet

Husker ikke hvilke sanger som ble sunget til meg, men jeg synger "Kjære Gud jeg har det godt" til mine, pluss kaptein sabeltannsangen.

Min mann synger "I østen stiger solen opp", for den synes han er så fin.

Skrevet

For en koselig tråd:-)

Min mamma sang alltid "Kjære Gud Fader i himmelens slott" til meg da jeg var liten. Veit ikke om det er akkurat det den heter, men er starten på sangen iallefall.....;-)

Min mormor hadde også sunget den til mamma da hun var liten, så derfor:-) Jeg har nok ikke vært så flink med akkurat den, da........ litt synd egentlig..

Ellers så sang alltid min bestemor "Den fyrste song eg høyra fekk" når hun passa meg. Får fortsatt tårer i øynene når jeg hører den..... er så fin!

Selv har jeg alltid vært veldig glad i Hakkebakkeskogen! Så mine tre gutter har hørt "So, ro, lille mann" fra lenge før de blei født (sang den til magen) og til dags dato! Eldste er snart 9 og vil fortsatt høre den hver kveld:-)

Ellers synger vi ofte "Her flyver jeg med paraplyen min" - også Hakkebakkeskogen - og *Puff, den lille dragen".

Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥
Skrevet

Mamma sang alltid "Jeg har en tulle med øyne blå" og "Trollmor" (usikre på om dette er titlene på sangene).

Jeg begynte å synge "Bæ bæ lille lam" og "Trollmor", men nå krever hun å få høre "Jeg gikk en tur på stien" HVER kveld;)

Skrevet

Dei fleste sangane eg synger for småen vil eg tru..Somme av dei har eg ikkje begynt med endå, men kjem som regel med litt "nye" sangar frå tid til anna:

"Eg gjette tulla", "Pål sine høner" (haha, den har vore nattasang dei siste vekene:P), "blåmann", "fola,fola blakken", "byssan lull", "so, ro lillemann", "bukkevisa", "eg gjekk ein tur på stien", "kråkevisa", "den fyrste song", "geiterams" (betre kjendt som "å jeg vet en seter"), "josefin", "alle duene", "først kom eit lass med lisser", "alle hjerter banker", "grevling i taket".

Ellers sang ho mykje frå barnebøker, sangane i frå "den grøne votten" f.eks (Av Alf Prøysen).

Barnevakta mi som lita (ei litt småsprø dame som var avløysar hos mine foreldre) pleide å synge "jeg vil bygge meg en gård" og "berget i skogen"(er ikkje sikker på om det er akkurat det den heiter, men hugsar teksten og melodien godt.)

Hugsar min bestafar pleide å synge "lofottorsken" med bevegelsar, den er no ein slager her i huset, men må søke opp resten av teksten snart, for kan kun eit vers skikkeleg:P

Ps; sangen til Ylvis er jo berre genial! Hihi, gikk og sang på den heile ungdomsskulen, og jammen har eg ikkje flesteparten av versa inne endå;)

Skrevet

Wow, det var mange sanger ;))

Tror jeg må leite opp teksten på "jeg vil bygge meg en gård", den e jo sååå fin :) Nu holder vi faktisk på å lese "den grønne votten" :)

Lots of credit til deg for å huske versa på den landsangen! :-D

Skrevet

Aaaah, puff den lille dragen har jeg ikke hørt på lenge.. Den må jeg leite opp :)

Så gøy å se alle sangene dere husker :))

Skrevet

Haha, vi har også hatt en periode med Jeg gikk en tur på stien... Det er fordi de har sunget den i barnehagen, så ville hun høre den hver kveld :)

Skrevet

Jeg har ikke fått smått ennå, men her er de mamma ofte sang for meg:

Nattasanger:

- Kjære gud jeg har det godt

- Fager kveldsol smiler

Ellers sang hun:

- Mikkel rev

- So ro lillemann

- Vi har en tulle

- Når trollemor har lagt sine elleve små troll.

- Ro ro til fiskeskjær

- Blåmann

- Vi har en baker

- Lille pusekatt

- Lille Petter Edderkopp

- Dyrene i Afrika

- Fola fola Blakken

- Historien om de tre små fisk

- Klappe klappe søte

- Jeg er en liten undulat

- Lisa gikk til skolen

- Labbetuss har bursdag

- Papegøyen fra Amerika

- Ro ro ro din båt

- Se min kjole

- Sov Dukkelise

- Tre Små kinesere

- Ride ride ranke

- Lille postbud min due

- Kaptein Sortebill

- Tante Sofies vise

- Andre kardemommeby sanger :-)

Skrevet

Mamma sang veldig mye forskjellig, tror det er derfor jeg ikke husker en bestemt sang, men tror det var en del av Når trollmor har lagt sine elleve små troll og Ro ro til fiskeskjær.

Jeg husker derimot veldig tydelig at pappa sang Byssan lull, og av og til Puff the magic dragon.

Synger gjerne Byssan lull selv, og så Fola fola blakken.

Skrevet

Fant ut for et år siden hvilken sang jeg forbinder med mamma. Var på navnefest for niesa mi og så skulle vi synge "Lykkeliten". Tårene trilla! Mye følelser knytta til den sangen ja :) <3

Den sangen jeg forbinder mest med pappa er "berget i skogen" eller noe sånt. Han sang den så morsomt :)

Skrevet

Mamma sang alltid 3 nattasanger og jeg fikk velge selv, det ble som regel -da lykke liten kom til verden - hvem kan segla for utan vind - og når trollmor har lagt sine 11 små troll. Når jeg var hos pappan min husker jeg at jeg gledet meg til å legge meg, han kunne kun 1 sang og det var på låven sitter nissen:-) mamma sang bare julesanger i julen..men hos pappa fikk jeg det heele året;) synger de samme for jenta mi, pluss at vi setter på cd'n mine vakreste vuggeviser hver kveld når vi går ut av rommet. Den spilte vi allerede når hun var i magen, og har gjort det hver dag siden.. Nå er hun litt over 1 år:)

Skrevet

Jeg synger alltid " Du er jo ganske fantastisk..." til mine prinsesser. For det er jo det de er:-)

Skrevet

Jeg synger akkurat de samme sangene som mammaen min sang til meg, jeg, og de samme sangene sang min mormor til mamma i sin tid, det synes jeg er koselig. :)

Den første er en lang regle som starter med Pusekatt-sang og endel andre - har ikke hørt noen andre synge den, så vet ikke om den er kjent, jeg tror egentlig bare det er masse småsanger som har blitt satt sammen. Så er det trollmor-sangen, og til slutt "Sov min prinsesse (evt. lille prinsen, avhengig av kjønn)". Og så synger jeg Byssanlull som faren min pleide å synge til meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...