Gå til innhold

Brev fra St.Olavs Hospital

Anbefalte innlegg

Hei, da har vi fått brev fra St.Olav Hospital at vi er kommet inn i systemet for prøverør. Det stod at vi skulle få et nytt brev fra dem innen 2 mnd, å da regner jeg med vi får vite datoen når jeg skal beg. på medesin å ta prøverør. Hva er deres erfaring etter dette brevet? hvor lang tid tok det før dere hørte noe fra sykehuset igjen? er 6 mnd ventetid for prøverør mest vanlig? Håper så veldig gjerne på svar. Stor klem, å lykke til til alle sammen:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143672547-brev-fra-stolavs-hospital/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tok en måned før vi fikk brev fra st. olavs om at søknaden ville bli vurdert innen to måneder fra da. Etter 2 måneder og 1 uke fikk vi brev om at vi måtte ta kromosomprøver og at disse ville ta 1 mnd å få besvart. 2 måneder etter det fikk vi "innkalling til behandling" som bestod i å ringe til st. olavs. Fikk da beskjed om å ringe ved neste mens. Da det ble gjordt (i påsken) fikk vi beskjed om at vi fikk time i midten av juni.

Sendte søknaden i slutten av oktober 2010, begynte på behandling 3. mai 2011, hadde egguttak 17. juni og innsett 20. juni.

Takker for svar begge to:)

så det tar ganske lang tid da??:o

må jeg beregne ca 6mnd fra nå tror dere?

Må kromosom prøvene tas på st.olavs hospital siden det er der jeg skal ta prøverør? jeg har 2 sykehus som er nærmere, hva er reglene? takk.

Er det noen andre som har erfaringer? del de gjerne.....føler meg litt utålmodig...har trossalt ventet mange år.....:s

St. Olavs foretrekker at prøvene blir tatt på laboratoriet der, prøvene er sjeldne og de vil sikre seg at de blir tatt riktig. De som bor langt unna kan ta prøvene på sitt lokale sykehus. De blir uansett sendt til porsgrunn (?) for analyse.

Jeg tok prøvene i Ålesund. Det ble litt styr, selv om det sto på brevet jeg viste bioingeniøren hvilke glass hun skulle bruke og hvilke rutiner som skulle følges, ble hun helt fortvila og måtte ringe hit og dit før hun fylte 5-6 forskjellige glass i håp om at ett av dem var riktig :)

Man trenger kromosomprøver kun ved ICSI, slik jeg forstod. For vanlig IVF er de ikke rutine..

Jeg hadde lapp i begynnelsen av januar, i februar fikk vi brev fra st.olavs og siden jeg ikke måtte dit til noe forsamtale/utredning så kunne jeg sette i gang den samme mån også. Hadde egguttak rett før påske.

Så som du ser det er veldig varierende. Vet ikke hva som er dokks si diagnose og hvor langt har dokke kommet i utredninga/blodprøver da.

Annonse

Det var jo veldi raskt, godt å høre. Håper det står bra til.

Jeg har vel egentilig ikke fått noen diagnose, men jeg vet jeg har hvertfall en ødelagt eggleder. Jeg venter på når jeg skal beg.på medesin, å egguttak . fikk brevet forrige fredag, å det stod at jeg skulle få svar innen 2 mnd,så jeg er spent på om det blir uttak før jul. Hvor lang tid tar det fra du går på medesin til du skal ta egguttak? Takk for svar.

setter stor pris på andre sine erfaringer også. klem klem

Det har med sansynlighet å gjøre.

ICSI blir mest brukt ved mannlig infertilitet, og da er det langt mer sansynlig med kromosomfeil enn med kvinnelig infertilitet. Når man først skal sjekke kromosomene, kan man likegodt sjekke begge, siden det ikke tar noe lenger tid at begge tar prøvene. Det var sånn jeg forstod forklaringen.

Jeg gikk på nesespray i 1 1/2 mnd før behandlingen, men dette har mer med når de har ledig time å gjøre. Om det hadde vært lenger tid mellom mensen og ledig time, hadde jeg gått en syklus til uten medisiner, hadde det vært kortere tid hadde jeg sluppet å bruke sprayen så lenge (den hemmer det naturlige hormonsystemet så man ikke får spontan eggløsning). Det ble 10 dager med hormonsprøyter før eggløsningssprøyta (med nesespray ved siden av).

Når du får svaret må du ringe når du får mensen, og så setter de deg opp til time. Først da begynner du med nedregulering og videre stimulering. Tror det skal holde hardt med egguttak og innsett før jul, men det kan jo være at du begynner nedreguleringen da og får forsøket i januar, hvis det går raskt. Det kommer an på pågangen, og om St. Olavs anser det ferdig utredet eller ønsker videre utredning før forsøk.

Lykke til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...