ugangskraaka Skrevet 12. oktober 2011 #1 Skrevet 12. oktober 2011 Lillemor er 2 mnd gammel og vi har begynt å gi henne tran. Like etter at vi startet med det har hun plagdes veldig mye med magen. Det bobler og beveger seg der inne, men lite kommer ut. Når det først kommer er det store "eksplosjoner". Hun er til vanlig ei grei lita tuppe som gråter lite, men nå hyler hun regelrett av smerte og blir ikke glad igjen før hun har hatt avføring/evt. sluppet en fjert. Det gjør så vondt i mammahjertet å se at hun har det vondt Jeg fullammer, men har ikke endret noe på kostholdet siden vi startet med tran, så jeg tror ikke hun reagerer på noe jeg har spist. Noen flere som har opplevd dette? Sluttet dere med tran, eller gikk det seg til? Jeg vet at man kan gi D-vitamindråper, men hvordan får man i ungen omega 3 om man ikke gir tran?
augustmini Skrevet 12. oktober 2011 #2 Skrevet 12. oktober 2011 Hei! Jeg syns også å merke at småen ble vond i magen av tran. Hun ble veldig urolig og presset mye uten resultat. Du skriver ikke når på dagen du gir, men jeg syns det gikk mye bedre når jeg ga det til morgenstellet i stedet for ved leggetid. Jeg begynte å gi ved 6 ukers alderen og hun er nå 10 uker så det er mulig hun er blitt mer vandt/magen er mer moden... Jeg innbiller meg i hvert fall at de har lettere for å bli vonde i magen på kveldstid enn på morgenen.
petrine71 Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 Babyen får omega 3 hvis mor tar godt med tilskudd. Det er hvertfall en nødløsning. Det beste er selvsagt at baby får det selv. Du kan jo gjøre det en periode, og prøve igjen.... Bruker du tran uten smak? Hvis det er sitrus i, kan det være sterkt for små mager...
ugangskraaka Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 12. oktober 2011 Gir helt vanlig tran uten noen form for tilsetning av f.eks sitrus, men jeg gir det på kveldstid etter å ha stelt og ordnet henne. Kutter ut tran et par dager, så gir jeg om morgenen i stedet. Takk for gode råd damer!
merkin Skrevet 12. oktober 2011 #5 Skrevet 12. oktober 2011 Hei! Her fikk også babyen vår vondt i magen samt hyppige avføringer. Gikk derfor over til Vit D dråper. For noen uker siden begynte jeg å ta omega 3 kapsler, og babyen fikk igjen løse, hyppige avføringer, sluttet med kapslene og magen til babyen stabiliserte seg. Har andre opplev det samme?
april2011mamma Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 det er ikke noe vits i å ta ekstra omega 3 når de får d-vitamin dråper.. det holder i massevis så lenge mor har et normalt kosthold! Det er ekstremt mange som forteller det samme: magvondt ved innføring av tran!! og de fleste slutter og gir d-vitamin dråper istedet for!! Når jeg vokste opp fikk vi ikke tran i det hele tatt så tror det går fint uten:) men d-vitamin dråper er bra! omega 3 er noe vi i Norge stresser ekstremt mye over.. Dessuten er det mange diskusjoner i fagmiljøet som går på at tran er laget av resteslam frafisk og bein og inneholder vel så mye rart som bra.... Ta d.vitamindråper og spis som normalt
petrine71 Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg er uenig med deg. Omega 3 er svært viktig både for mor og baby. Hjernen vår består av ca 60 % fett, og mye av dette er omega 3. Skal man bygge baby, må man fylle på med riktige næringsstoffer for å få bl.a en hjerne som virker best mulig! Er man redd for tran, går det an å bruke fiskeolje som er presset ut av fiskekjøttet. http://www.dinside.no/348777/omega-3-viktig-for-barnets-utvikling Man velger selvfølgelig selv hva man vil gjøre. Men mye forskning viser at omega 3 er lurt! Helsedirektoratet anbefaler også tran fremfor d-vitamindråper.
Gjest Skrevet 13. oktober 2011 #8 Skrevet 13. oktober 2011 Tran er jo selvfølgelig det beste om barnet tåler det, hvis man skal stole på norske myndigheter. Andre land utenfor norden stresser ikke med tran/omega3 til baby. Var iallfall det jeg ble fortalt på helsestasjonen. Jeg har alltid bare gitt d-vitamin ettersom jenta alltid har gulpet mye, for å unngå transtank og flekker på alle klær. Tran får evt bli senere hos oss...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå