Gå til innhold

Spiser dere måltider sammen med barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter.

Her sitter jeg med dårlig samvittighet. Det er så vanskelig å rekke å spise middag sammen med lillegull. Jeg henter henne i barnehagen rundt tre, og da er det på tide med middag til henne(ellers orker hun ikke kveldsgrøt klokka seks). Det er ikke mange middager som lages på null komma niks, så da blir det ofte til at jeg åpner et middagsglass til henne. Og så spiser jeg og mannen min middag etter hun har lagt seg. Og det er for sent for min mage for å si det slik... Blir helt koko av å ikke få spist tidligere. Mannen min er gjerne ikke hjemme før halv fem-fem og da blir det bare slik.

Hvordan gjør dere dette? Får dere organisert ting slik at dere får en del av måltidene sammen? Det er jo så hyggelig å sitte rundt bordet sammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å sette seg ned sammen å spise er nok ganske gunstig for barnet. Vi har to barn på 5 år og 15 mnd, og setter oss alltid ned ved bordet sammen og spiser.

Dette er vår tid sammen. Når middagen er ferdig må vi ofte dele oss opp med hver vår, bading, kosing etc. så å hvert fall få sittet sammen under måltider er noe vi verdsetter stort :)

Hva med å gi jenta di ( og deg selv? ) noe lett å spise slik at dere slipper å vente helt til kl. 17 med middagen? Frukt, en kavring/ knekkebrød, en ostebit etc...?

Skrevet

Hos oss er vi kreisi og spiser ikke middag før kl 18. Barnet spiser i barnehagen på ettermiddagen, tipper i to-tre-tida, og får da brødskiver (de spiser varm lunsj tidligere på dagen). Vi henter ca kl 16.15, er hjemme 16.30, og da gir vi en frukt om det er aktuelt, og det er det som regel. Så er det middag kl 18 og legging etterpå. Og ja, vi spiser både frokost og middag sammen.

Det eneste unntaket er om jeg og pappaen vil kose oss litt ekstra med mat som ikke er barnevennlig (f.eks. sushi eller sterk thaimat), da gir vi barnet en enkel middag alene. Men vi pleier å sitte til bords alle sammen, uansett.

Skrevet

Ja, vi spiser sammen, fordi jeg er vokst opp med det og liker det best. Mannen er vokst opp med at middagen inntas foran tvn, og vi har brukt noen år på å snu den trenden der. Nå spiser han heldigvis med glede ved spisebordet sammen med oss andre. Før vi fikk barn var det middag + tv.

Barna hentes 16.15 (en på 4 år og en på 15 mndr), og siden jeg kommer hjem litt før har jeg middag klar til halv fem. Middagsglass har aldri vært populært hos oss. Hvis middagen er sen en dag, gir jeg barna en frukt/ riskjeks osv. i ventetiden.

Jeg hadde aldri klart å vente til kl 18 med middag, da hadde jeg vært et stykk sur og fæl mamma :-)

Skrevet

Hehe, jeg tar meg som regel en frukt sammen med barnet altså!

Hilsen 13:29

Skrevet

Jaja, anonym over og ikke-anonym nå. :)

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Vi spiser alltid middag sammen. Det er trivelig og en fin tradisjon som jeg er vant med fra da jeg vokste opp.

Jeg henter henne rundt kl.15 / 15:30. Så leker hun litt, tegner el. mens jeg later mat. Vi spiser cirka litt over kl.16 rundt 16:30 alt ettersom hva jeg lager.

Skrevet

Vi spiser alltid middag sammen. Ja, når jeg tenker over det - spiser vi alle måltider sammen med unntak av når jeg er på jobb og lillegutt i bhg. (jobber 50%)..

Ellers spiser vi frokost sammen, leverer i bhg 0930. Henter i bhg 1430 og spiser da middag sammen ca kl 16.

Syns det er koselig å spise sammen. Jeg er oppvokst med å ikke spise sammen, og jeg syns alltid det var så koselig da jeg var hos tanten min for der spiste hele familien måltidene sammen så langt det lot seg gjøre. Slik vil jeg ha det for vår familie også :)

Skrevet

Streva også veldig med det å få til å eta saman då eldsta var liten og la seg i halv-sju sjutida(sovetroll), men me løyste det med å ta eit brødmåltid ilag/ på farten på lekeplassen eller noko sånn, og så hadde me middag når det var tid for hennar kveldsmat.

Fungerte kjempefint!

Dei gongene me vaksne skulle kosa oss med "vaksenmiddag" då ho var i seng, prøvde me å ta ein matbit saman med henne.

Det blei enklare etterkvart som ho blei eldre, og me set meir og meir pris på å eta ilag.

Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

Ja, vi spiser alltid middag sammen.

På en vanlig arb.dag så hentes han 15.30 - 16.00. Vi bor nesten rett ved siden av bhg, så er hjemme til samme tid. Jeg lager middag og mannen min tar over ansvaret for sønnen vår med engang han kommer hjem (eller omvendt). På denne måten klare vi å spise mellom 16.00 og 16.30.

Sønnen vår spiser frukt og noen ganger litt brød i bhg kl 14.30, så han klarer fint å vente, men han er en matglad gutt, så han ender ofte opp med å få litt agurk, maiskorn e.l. mens vi venter. Han spiser grøt kl 18.00 igjen, og det glir rett ned fordi vi har begynt å gi han et halvt beger fruktmos over grøten.

Hverdagstips:

Hvis du f.eks. skal ha wok i morgen så hakk opp grønnsaker i kveld og skjær kjøttet i terninger. Legg dette hver for seg i en boks. Dette tar deg max 15 min og i morgen kan du bare helle kjøttet ned i stekepanna etterfulgt av grønnsakene. Koker du en 10min rispose, så har du middagen klart på 15 min. :-)

Bruk 15 - 30 min hver kveld til å forberede ulike ting til morgendagen, så slipper du å stresse

Da jeg gikk hjemme i sommer (fra 12-14 mnd), så måtte sønnen vår spise tidligere fordi han ikke klarte å holde ut lengre. Noen ganger lagde jeg middag som jeg lot han spise først, så spiste jeg og mannen vår etterpå (da lekte han gjerne på gulvet eller spiste litt agurk eller noe annet lett). Eller jeg spiste sammen med han og mannen min varmet maten når han kom hjem. I helgene tilpasset jeg alltid tidspunktet slik at vi kunne spise samlet alle sammen.

Skrevet

Hos oss varierer det litt, prøver å få det til, men ikke alltid det går. Henter mini i bhg 1445-1500, og middagen spiser vi i 1630- tiden. Mannen min er en uke borte og en uke hjemme. Den uka han er hjemme spiser vi som regel middag sammen, men den uke han er borte, får mini ofte et middagsglass, eller noe jeg har laget tidligere og fryst ned. Da eter jeg gjerne middag etter han har lagt seg. Synes det er så mye styr å lage masse middag mens han henger i beina mine på kjøkkenet og prøver skru på knotter på komfyren etc.

Så det er litt hipp som happ.

Skrevet

Jenta vår spiser frukt i bhg kl 14, så er hun ofte sulten når hun hentes kl 1545-16, og får litt brødskive eller smoothie da (avhengig av hvor godt hun liker middagen vi skal ha). Vi spiser middag ca 1645, lager middagsplan hver uke og handler alt i helga.

Hun spiser vanligvis kveldsgrøt kl 18, men de gangene hun har spist en stor porsjon middag en time før så dropper vi rett og slett grøten... hun får en yoghurt og kanskje litt knekkebrød, ofte eple til barnetv. Dette funker helt fint. De gangene hun ikke ville ha så mye middag spiser hun grøt til kvelds. Så kanskje det kan være lurt å teste litt om det går an droppe (deler av) kveldsmaten og heller spise middag til "normal" tid?

Skrevet

Ser det felles måltidet som så viktig at jeg ville enten gitt barnet (og gjerne meg selv også ;) et mellom-måltid (frukt el.l.) når vi kom hjem, og så tatt meg forholdsvis god tid med å lage en sen middag (kvelds for barnet) Eller- Gitt litt frukt når vi kom hjem hvis barnet er veldig sultet. Det at hun ikke blir sulten til kveldsmat kl seks ville jeg løst med heller å gi frukt og evt. bare litt brødskive eller hva hun ellers får- til kvelds. Altså gjort kveldsmaten litt lettere....det gjør vi de dagene middagen blir litt sen, ser ikke problemer med det når det bare er kort tid siden middag??

Syns det er viktig å gi barna gode matopplevelser- sammen med resten av familien! (Selv om jeg, innimellom alene, med to små, gjerne må spise alene likevel etter å ha matet / hjulpet en ett- og en toåring ;)

Skrevet

Er det jeg som er uvanlig eller? Hva slags jobber har dere som greier å spise sammen alltid? Nå fikk jeg dårlig samvittighet.

Vi er ikke vant med å spise før 8 og klarer ikke helt å få til å spise før. Jeg spiser jo lunsj med jenta da, men det blir slutt på nå som hun begynner ibhg.

Mannen jobber sent veldig ofte, enten veldig sent eller han stresser med Å komme hjem tidlig, som betyr at han akkurat rekker å legge henne. Nå følte jeg meg som en dårlig gitt.

Dersom begge jobber fulltid så skjønner jeg ikke hvordan begge klarer å være hjemme til 5, siden en må levere? Dere er så flinke!

Skrevet

Vi spiser som oftest sammen alle sammen rundt kl. 18. Tidligere enn det er vi sjelden hjemme begge to fordi den som leverer i barnehagen må jobbe litt senere og omvendt. Frøkna spiser både varmmat og brødmat i barnehagen, middag med oss, og når hun er sulten et lite mellommåltid innimellom (frukt, yoghurt, riskake e.l.). Vi er ikke så nøye på tidspunktene faktisk, synes det er viktigere at vi spiser sammen alle sammen (men jeg er en sånn ganske avslappet-ikke veldig rutinefiksert mamma). Hun hadde heller aldri funnet seg i middagsglass, da, det smaker jo ingenting og hun får nesten alltid akkurat den samme maten som oss (med litt rømme på e.l. hvis det er snakk om sterk mat, men hun liker litt krydder også).

Skrevet

VI spiser middag sammen kl 18.. Etter middag er det som regel rett å badet for snuppa vår (noen kvelder rekker hun bittelitt leking etter middag).. så får hun en flaske melk mens vi koser oss med Drømmehagen på tv eller en bok i sofakroken.. i seng ca 19!

Dette funker helt fint for oss!

Dere som spiser middag alle sammen kl 16 (eller rundt der) - hvordan får dere til dette? Jobber dere 100 % begge to?

Vi får dette til å gå opp i hverdagen ved å:

- lage ukeplan for hva vi skal ha til middag (handler stort en gang i uka)

- hvis vi skal f.eks. ha spaghetti bolognese en dag, så lager jeg i hvert fall dobbelt porsjon, gjerne også trippel.. dermed kan jeg putte to porsjoner i fryseren - og vi har enkel (men fortsatt hjemmelaget og sunn) middag to andre dager.. :)

- snuppa får en frukt,smoothie eller noe lignende før middagen er klar for at hun ikke skal bli for sulten..

Skrevet

Etter at snuppa nærmet seg året spiser vi middag sammen, hun spiser også mer når vi spiser sammen rundt bordet.

Frokost spiser vi ved salongbordet. Jeg setter et fat med brødskive frem også forsyner hun seg mens hun leker eller ser på tv (nå er hun 2 år).

Samme med kveldsmaten. På morgenen er jeg så uhyre trøtt, så da blir det til at jeg velger den lettvinte måten.

Jeg har også en sønn på 9 mnd. Han spiser av og til sammen med oss, men ofte når jeg er alene og mannen på jobb så får han et middagsglass fordi han gjerne er så sulten før jeg rekker å lage middagen ferdig. Og spiser han istedet et mellommåltid før middag så er han ikke så gira på middag likevel. Og jeg har ikke engang jobb å skylde på. Jeg er hjemme i mammapermisjon, Med det blir mer naturlig å la han spise samtidig som oss nå som han blir eldre.

Men middagene er hellig, der skal vi alle sitte rundt bordet og spise. Så tar vi det litt som det kommer med de andre måltidene.

Men det viktigste er jo at barnet ditt får i seg næring i første omgang, Hvis hun har tålmodighet kan hun få frukt å tygge på mens hun venter på middag.

Det hender at vi også har sein middag hvis vi har gjort noe spesielt og ikke kommer hjem før sent, da blir middagen som en kveldsmat.

Skrevet

Vi spiser alltid middag sammen og det er viktig for oss. Jeg tror du godt kan få det til hvis du bare rokkerer litt om på måltidene hennes. La middagen være aller siste måltid for henne, da kan dere spise sammen. Når dere er hjemme fra barnehagen kan du i stedet gi henne brødskive, grøt eller noe annet da. Det er ikke slik at kveldsmaten må være grøt, den kan godt være middag og jeg ville heller gjort det slik hvis det betyr at man får spist sammen.

Skrevet

Så flinke dere er! Føler meg såå skyldig siden jeg sjelden får til det å sitte og spise sammen på hverdagene. Jeg har fått mange gode tips i denne tråden i hvert fall! Så tusen takk for det.

Ikke umulig jeg må gjøre det slik at siste måltidet hennes blir middag ja. Kanskje jeg kan begynne å gi henne grøt når vi kommer hjem fra barnehagen i tre tiden i stedet.

Dere er flinke dere som greier å lage middag mens mannen er på jobb og ungen klatrer rundt dere. Jenta mi på 14 måneder er så aktiv at jeg bruker tre ganger så lang tid på å lage middag hvis hun og jeg er hjemme alene. Nå har vi kjøpt en ny trappegrind som virkelig skal holde henne unna trappa. Men jeg tror vi må kjøpe kattemat-potteplante-kommodeskuff-grind også;)

Skrevet

løsingen for oss var helt klart middag som kveldsmat for snuppa.. da koser vi oss rundt middagsbordet alle mann! Og hun får spise stort sett det samme som oss - og hun spiser, og griser og koser seg..

Med en flaske melk etter vi har vasket og stelt henne etter middag, så er hun god og mett og sover gjennom hele natta! :)

Sliter litt med når jeg skal gi henne grøt.. så må innrømme at det ikke er alle dager hun får et grøtmåltid. Men hun spiser variert og næringsrik mat så jeg tror ikke det er noe problem egentlig!!

Skrevet

det var sånn det føltes helt til å begynne med sykt stolt.. at jeg "kun" var en pupp.. :)

Skrevet

Her får minstemann middagsglass etc kl 16.00. Vi andre spiser ca kl. 17.00, men da sitter han uansett sammen med oss og smaker. Så spiser han grøt 18.30,

Skrevet

ALLTID

det er ikke noe vanskelig å forberede maten kvelden før når ungen har lagt seg. Da er det henting i bhg, varme opp mat og spisse sammen :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...