Gå til innhold

Hjelp!!!! Brystbetennelse???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er nå 6 dager gammel, ammingen har gått fint frem til nå. Såre brystvorter og melkespreng selvfølgelig, men hun drikker iallefall. Nå begynner melkesprengen å gi seg. Men jeg har fått litt feber, og puppene er vonde!!! Det mer som 'stråler' i de.

Hva gjør jeg nå?? Dette kan jeg ingenting om! Bør jeg dra rett til legen i morgen tidlig? Skal jeg se det ant? Er det noe jeg kan/bør gjøre? Jeg kan vell amme???

Er virkelig fortvilt her nå! Nå som alle vondtene endelig er på retur er det siste jeg trenger en betennelse :(

Håper noen har noen gode råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk snille du!!!!! Nå skal det ammes og pumpes!! Så jenta mi hadde et hvitt belegg på tunga, så kanskje det er sopp også? Får vurdere en legetur i morgen.

Skrevet

Det er viktig at du tømmer brystene ofte! (ikke farlig å amme, tvert i mot er det faktisk veldig viktig) Da jeg hadde betennelse måtte jeg tømme de hver 2.time. Hvis du ikke blir bedre av dette ila 24 timer, så ring legen og få antibiotika (be også om at det blir tatt en melkeprøve). Og du må nok fortsette å tømme brystene mens du går på ab hvis det er betennelse du har fått. Har du "klumper" kan du prøve å massere de bort, ved å ta en finger og dra klumpen ut mot brystvorten, mens du ammer eller står i en varm dusj. Viktig at du kun gjør dette etter at utdrivningsrefleksen er kommer i gang :)

Ellers kan det hjelpe å holde brystet varmt ved for eks å bruke ammeinnlegg i ull :)

lykke til og god bedring! :) betennelse er virkelig ikke noe gøy!! :(

Skrevet

Ja, det er bare å amme og pumpe så mye du orker. :) Brystbetennelse er noe herk, har hatt masse problemer med tilstoppede melketilganger denne gangen, og er sååå lei... :(

Angående det hvite belegget; hvis det bare er på tungen er det ikke nødvendigvis sopp. Vår lille jente får hvitt belegg på tungen etter at hun har spist, men så lenge det ikke er hvitt ellers i munnen, er det ikke noe farlig. Men hvis du er i tvil, kan du jo spørre lege/helsesøster. :)

Skrevet

Hei! Dette har jeg hatt ofte.. Du kan klare å få bukt med det ved å gå ofte i dusjen å masere forsiktig og håndmelke, med varmt vann på..

Pass på å ha minst ett lag med ull på deg og ullinnlegg, hold deg varm!

Dersom det ikke går over og feberen stiger må du bare ta kontakt med lege å få antibiotika. Ikke farlig å amme nei. Jeg fikk barn nr 3 for 4 uker siden, da fikk jeg noe som heter fettvatt på sykehuset som jeg legger på/rundt når jeg kjenner det begynner å verke, det utstråler en varme som løser opp verket med en gang,helt utrolig effektivt! Men vet ikke om dette er å få fatt i handelen. Tror det kun er institusjon.. Hør med fødeavdelingen din om dette er noe de har, anbefalles ;-)

Skrevet

Tusen takk jenter! Har hatt feber i hele natt, så tar en tur til legen. Men kjenner det er bedre i puppene etter å ha fått tømt de litt. Får bare fortsette å amme og pumpe... Så håper jeg det går raskt over.

Skrevet

Ja er best å amme d bort, har hatt to brystbetendelser og måtte ha antibiotika begge gangene pga så høy feber!! Så prøv å ta d før d blir skikkelig gale, pga jeg fikk soppinfeksjon nedentil av antibiotikaen noe som er grusomt kombinert med maaaaange sting!!!! Så dersom du kan unngå medisin så ville jeg gjort d!! Var plaget i ukevis etterpå og det gjorde skikkelig vondt:( så pump og amme i vei!! Lykke til!!!;)

Skrevet

Ja, dersom det er mulig å unngå antibiotika, så gjør det. Men, jeg har selv måttet ta flere kurer denne gangen pga brystbetennelse, men det har blitt etterfulgt av soppinfeksjon i puppene!! det er skikkelig ubehagelig! (hvitt belegg i munnen på baby, hvite prikker/klumper som ikke er melkerester og strålende smerter innover i brystet...litt som knivstikk på en måte). Du får ha masse lykke til uansett, det er så utrolig vondt det der. Rådene over her er alfa og omega, masse amming eller pumping minst hver 2. time. Jeg pumpet bare for å forsikre meg om at jeg tømte brystene skikkelig hver gang. Og neste gang du får det, så begynn med en gang du kjenner anntydning til verk i brystet, da unngår du kanskje feberen. varme dusjer, masere det vonde området og pumping/amming.

har du sopp skal du ikke bruke ullinnlegg med passe på å skifte ammeinnlegg ofte!! viktig å holde brystene så "rene" som mulig fikk jeg opplyst.

lykke til, håper du blir fort frisk!

Skrevet

Vet ikke om du har vært hos legen enda?

Dersom du blir BEDRE etterhvert så trenger du sannsynligvis ikke gå til legen. Det går greit om du har litt feber og er litt uggen, men se opp for feber som stiger raskt og dersom du plutselig blir mye verre. Generelt så skal du alltid ble bedre og bedre når du starter med tømming og hyppig amming ved brystbetennelse - om du føler deg verre så er det legevakta neste.

Vær forsiktig med å ta smertestillende, de kan maskere alvorligere symptomer (både sterke smerter og feberstigning).

Uansett om du får behandling eller ikke så tar det ofte et par uker før alt ubehag i brystene er borte. Dette gjelder altså også om du får medisin.

Skrevet

Jeg slet veldig med ammingen, og hadde såre brystvorter ( VELDIG såre, som delt i to omtrent) i 2 mnd. Etter 11 dager fikk jeg brystbetennelse, og det eneste som hjalp var å pumpe, pumpe å pumpe, omtrent med engang brystet fylte seg opp, eller jeg kjente klumper. Da tok det ikke mange dagen før jeg var MASSE bedre:) God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...