<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Hvor gammelt er barnet og hvor ofte ammer dere? Jenta mi et 1 år akkurat og jeg emner 1-2 ganger på natten, en gang om morgenen, ettermiddag og kveld. Føler det er på tide å avvende nattmåltidet da jeg har begynt å jobbe igjen. Hun trenger vel strengt tatt ikke pupp på natten lenger?
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 min er 10,5 mnd ammer morgen og kveld nei natt amming trenger de absolutt ikke når de er så store, helsesøsteren min sa at når de er 6 mnd har ikke kroppen dems behov for "nattmat" lenger! lykke til med avvenning i såfall!! :-)
Helann og lillebror Skrevet 11. oktober 2011 #3 Skrevet 11. oktober 2011 Mini er 17 mndr og ammes morgen og ettermiddag. Har bevisst nattavvent begge mine et par uker før jeg skulle begynne å jobbe igjen, dvs ved drøyt 11 mndr alder. Orker ikke nattevåk når jeg skal på jobb dagen etter. Men det er jo forskjellig hvor mye søvn man trenger. Pappaen tok ansvar for dem 2-3 netter her, så var det gjort - hadde gruet oss i mange uker, men det gikk mye greiere enn fryktet! Lykke til!
Mammahjertet <3 Skrevet 12. oktober 2011 #4 Skrevet 12. oktober 2011 Så flott at du har gitt henne mat på natten helt frem til nå Så lenge det er noe mor og barn trives med så er det ikke noe i veien for å amme frem til mamma starter i jobb igjen. Skjønner veldig godt det er slitsomt for deg å nattamme når du skal opp tidlig på jobb. Jeg sluttet forresten å nattamme da minituppa var 10 mnd ca. Gullet er nå 14 mnd og jeg har frem til nå ammet to ganger om dagen. En morgenpupp og en pupp midt på dagen når hun måtte ønske det. Jeg tror jeg kommer til å avvenne henne når hun er 15-16 mnd. Men det er litt vondt på en måte for hun nyter slik roen og nærheten på mammas fang. Det er eneste gangen hun ligger stille bortsett fra om natta ;-) Så med andre ord... jeg også nyter at hun ligger stille en stund, he-he. Hun får forresten vanlig kumelk også nå.
lillenims Skrevet 12. oktober 2011 #5 Skrevet 12. oktober 2011 Verdens helseorganisasjon anbefaler amming i 2 år eller lengre, og det er supre antistoffer i melka uansett hvor gamle barna er. Så det er ingen grunn til å avvenne dersom dere trives med amminga og det fungerer for dere - selv synes jeg amminga nå er bare kos (19 mnd), det er bare kos, og ikke noe press om at hun skal legge nok på seg eller noenting Enig i at nattamming ikke lenger er nødvendig når ungen er over året (vel, før det også), men det er ingenting i vegen for å fortsette med det dersom det fungerer bra for både mor og barn. Men om man synes det blir for slitsomt er det helt fint å kutte det ut også.
kinaputten Skrevet 13. oktober 2011 #6 Skrevet 13. oktober 2011 så morsomt at dette temaet kom opp nå, hadde akkurat tenkt å skrive et lignende innlegg. Ammer fremdeles mini på snart 1 år, ca tre ganger om dagen og 2 ganger om natta. Om dagen kan det ofte bli både en tår her og der, han bruker ikke smokk og hvis han feks slår seg, så er det puppen som brukes som trøst. Nattamminga er jeg klar for å slutte med, men gruer meg til masse hyl og skrål. Hvordan har dere gjort det, dere som ikke har en mann som kan ta avvenninga?
Mammahjertet <3 Skrevet 13. oktober 2011 #7 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg har mann, men jeg kan gi deg et tips ang nattavvenningen likevel Hos oss ble 90% av løsningen at vesla fikk eget rom å sove på om natta. Da ble situasjonen så annerledes for henne at avvenningen gikk ganske smertefritt. Det er mulig du allerede har tenkt på dette, men jeg gir deg tipset likevel
kinaputten Skrevet 13. oktober 2011 #8 Skrevet 13. oktober 2011 jeg har også mann men han er så mye borte at han ikke er hjemme nok for tiden til å ta sin tørn. Eget rom har ikke hjulpet, han vil ha puppen sin og den må komme NÅ!
Indigo 08-10-13 Skrevet 13. oktober 2011 #9 Skrevet 13. oktober 2011 Gutten min er 13 mnd, og jeg ammer tre gang om dagen; morgen, formiddag og kveld. Får to timer betalt ammefri på jobb, og det er en god motivasjon til å "holde ut". Nattavvente da jeg begynte jobb for 3 1/2 mnd siden, og det gikk smertefritt. Tenker på å trappe ned, da jeg synes det er pes. Men holder igjen, fordi jeg ammer jo for gutten min sin skyld, og ikke for min egen del.. Tenker uansett å ha avviklet ammingen før nyåret, fordi jeg synes han begynner å bli for gammel. Dette er min mening i forhold til mitt barn da, andre må selvfølgelig gjøre som de vil, dvs. amme så lenge de vil:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. oktober 2011 #10 Skrevet 13. oktober 2011 Her syntes jeg nok fikk være nok, og tok full puppeavvenning på lilleloppa for et par uker siden, rett etter 1-årsdagen hennes. Jeg var ærlig talt litt lei av hele ammingen, og tenkte at det ville være like greit å bare kutte dag og natt på en gang, så det gjorde vi. Med stor suksess, helt uten pappaen på banen:) Hun tåler nemlig ikke pappan på nattestid virker det som, så jeg tok det bare selv likesågodt. Og det gikk over ALL forventning, og det ble bare litt skrik og skrål første natta (men det var samtidig med jeksler på gang, så tror det var en kombinasjon egentlig). Natt nr 2 gikk smertefritt uten noen form for puppemas, og leggingen har også gått som en drøm uten pupp! Så mitt råd er egentlig bare å hoppe i det, så går det som regel mye bedre enn man på forhånd frykter (ihvertfall når barnet er såpass stort som våre er nå
Sumsar Skrevet 13. oktober 2011 #11 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg har en mann som ikke ønsker å ta noe nattevåk, så nattavvenning har jeg måttet ordne selv. Snuppa har eget rom, men pleide å bli hentet inn i vår seng når hun våknet. Da jeg bestemte meg for å slutte lagde jeg et stort nummer ut av å legge en madrass ved siden av sengen hennes, og fortalte henne at det ble kjempekoselig å sove der ved siden av henne. Hun synes det var ganske gøy, og det ble lite skriking da hun våknet, jeg legger meg bare på madrassen og synger eller snakker med henne til hun sovner igjen og så sover jeg resten av natten der. Hun var ca 1,5 år da vi sluttet.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #12 Skrevet 13. oktober 2011 1-2 ganger om natten på et år gammelt barn???? Hvordan orker du det? Det er da ikke nødvendig med nattpupp etter 7-8 mnd?
Blåbærmuffins Skrevet 13. oktober 2011 #13 Skrevet 13. oktober 2011 Sluttet å amme helt da han var akkurat ett år. Da fikk han morgen og kveld og ellers når han hadde lyst. Gikk helt over styr til slutt og jeg skulle helst sitte med puppene ute så han kunne forsyne seg når han ville. Valgte da å kutte helt ut Nattamming sluttet vi med da han var 7 mnd. Fikk et nytt liv. Både jeg og babyen trengte tydeligvis uavbrutt nattesøvn. Fikk en mye blidere gutt og hverdagen ble lettere for oss alle
Trultemor73 Skrevet 15. oktober 2011 #14 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg har siden januar jobbet 50 % og siden august jobbet 100 % og jeg nattammer enda. Gutten min er 18 mnd. Ammer to/tre ganger om natten og så ammer jeg etter jobben. Jeg har ikke tatt ammefri, da dette er vanskelig i min jobb. Men jeg sovner fort igjen, og det gjør gutten min også. Har som mål og amme til han er 2 år, siden Verdens helseorganisasjon anbefaller det. Ammet også storesøster til hun var 2 år. Veldig individuelt hvor lenge en kan og en ønsker å amme. Ei jeg kjenner nattammer enda og jenta hennes blir 3 år i desember. Hun har ikke planer om å avslutte ammingen på en god stund enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå