Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 I et par måneder har jeg vært veldig kvalm om morgenen. jeg våkner kvalm også går det over etter at jeg har tatt et glass vann og noe å spise og kommet igang med dagen. Men det er så ubehagelig! Jeg legger meg ca 23.30-00.00 og står opp 06.00 for å trene. Det har vært flere netter hvor vi vekkes av datteren vår, og dette sliter meg litt ut. Jeg er til utredning hos legen min, men vi har ikke tatt blodprøvene enda. Jeg har vært så heldig at min fastlege er videreutdannet i kognitiv terapi, og jeg har slitt mye med stress og angst. Men jeg har aldri tidligere hatt problemer med kvalme, så jeg skal selvsagt ta de fysiske testene. bare lurer på om noen har samme problem, og eventuelt funnet ut av det. Jeg var et par dager hjemme fra jobb, og da forsvant det. Så derfor bestemte legen at vi jobbet med det psykiske først. Men, så ble jeg innleid til et foredrag og morgenen etter den beskjeden var kvalmen der igjen. Jeg må holde mange foredrag og har enorm sceneskrekk som jeg skal jobbe meg gjennom via kognitiv terapi. Men altså - noen som har fått påvist fysiske ting som forårsaker morgenkvalme?
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har spiserørsbrokk. I perioder, feks hvis jeg har tatt ibux eller spist en appelsin for mye blir jeg veldig kvalm for morgenen. hjelper hvis jeg tvinger ned noen skjeer med yogurt eller drikker et glass med surmelk eller biola. Jeg har også hatt kvalme på morgen som bivirking av en type ppille for noen år siden. (yasmin) God bedring!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #3 Skrevet 11. oktober 2011 Takk for svar! Jeg bruker ikke noen form for prevansjon, men det kan kanskje være hormonrelatert likevel? Det er i alle fall fryktelig irriterende. Jeg elsker å sove, og har ikke noe problem med å sovne (jeg bare legger meg litt sent). Før likte jeg å dra søvnen ut av kroppen om morgenen, og koste meg skikkelig med å våkne opp. Men nå blir jeg bare fortvilet når jeg våkner og kjenner kvalmen. HI
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #4 Skrevet 11. oktober 2011 Hmmm, jeg har periodevis i løpet av livet slitt litt med kvalme om morgenen. I periodene, hvor jeg ikke har vært gravid, har det handlet om at jeg har vært i en utrolig stressende periode. Ikke undervurder viktigheten av nok søvn. Det har roet når jeg har tatt tak i problemene mine og løst opp stressfloken, men noen ganger har tilogmed kroppen reagert med kvalme før psyken har registrert at jeg faktisk er stressa. Du er heldig som har en slik lege, men vil vel allikevel foreslå at du igjen ber om å få tatt prøver. Viktig at ikke legen din søker etter å bruke sin kognitive psykologiutdanning i enhver sammenheng. Lykke til! Det er slitsomt å gå slik.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #5 Skrevet 11. oktober 2011 Man kan også bli kvalm om man tar vitaminpiller uten mat samtidig. Greit å vite, for det visste ikke jeg og jeg var ganske uggen noen år..
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #6 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg skal ta prøver nå, når kvalmen har kommet tilbake. Den hadde gått bort da jeg var hos legen, så hun ga meg beskjed om å si ifra dersom jeg opplevde flere plager. Når det kommer til vitaminer, så tar jeg vitaminer før jeg går på trening, også spiser jeg ikke frokost før jeg kommer på jobb - men jeg er allerede kvalm når jeg ligger i senga da. Jeg må nok kanskje gjøre noe med søvn og matvanene mine i alle fall.. HI
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #8 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg hadde faktisk kronisk magekatarr når jeg var liten, over flere år. Men da hadde jeg mageknip og diare, det har jeg ikke nå. HI
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #9 Skrevet 11. oktober 2011 Man må ikke ha mageknip og diaré når man har magekatarr altså. Håper du finner ut av dette her )
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #10 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg er også kvalm hver morgen, men jeg går på medisiner, så jeg mistenker at det kan være bivirkninger av dette. Pleier å hjelpe å drikke noe søtt, som f.ek en liten slurk med brus eller saft.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #11 Skrevet 11. oktober 2011 Du trener før du spiser? Det er hvertfall ikke lurt. Ja, om morningen er jeg kvalm med nervøs mage, selv etter jeg har spist.. :s men det går over ila noen timer.. aner ikke grunnen.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #12 Skrevet 11. oktober 2011 Takk for mange gode svar Jeg vet jo at ingen kan stille diagnose her inne, men spennende å høre om andre har opplevd det samme. Selvfølgelig er det jo alltid kreft som ligger i bakhodet når man er uggen over lang tid. Derfor er det godt å høre om dem som har hatt liknende problem uten at det er noe alvorlig. Det er så mye kreft rundt meg på alle kanter nå, at jeg er litt engstelig for å plutselig dø fra barnet mitt. Er som sagt i en utredningsfase nå sammen med legen min, så enten får jeg hjelp til det psykiske eller til det fysiske Jeg høres jo helt nervevrak ut her nå, men jeg er en helt vanlig person med en fin familie og stødig jobb som fungerer veldig godt i dagliglivet. Men at jeg er litt mer bekymret enn den gjengse - ja det er jeg. Har mange år med mobbing bak meg, og det setter sine spor uansett hvor vellykket man vokser opp til å bli. HI
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #13 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg trener klokken halv sju, så jeg må reise hjemmenfra klokken seks. Da har jeg liksom ikke fått tid til å spise, men jeg vet at det kanskje ikke er det lureste Trener 5 ganger i uken, og får mye energi av det, men det er litt tøft helt i begynnelsen siden jeg er litt uggen. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå