Gå til innhold

Vaskemaskin som "kino" og andre husmortips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle dere som er hjemme med baby!

Jeg er på jakt etter gode "husmortips" som gjør hverdagen med baby litt lettere. For eksempel synes de aller fleste babyer det er spennende å se på vaskemaskinen mens den går, noe som gir deg tid til å ta en dusj. Jeg har også hørt om kolikkbarn som roer seg av den monotone duren fra støvsugeren.

Jeg håper å samle mange gode tips i en artikkel. Du må gjerne være anonym.

Skriv ditt tips i tråden her, eller send meg en mail på [email protected].

Hilsen Birgitte, journalist i Foreldre & Barn

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min jente roer seg ned under kjøkkenviften (i tillegg til støvsugeren). Setter den på mens jeg lager meg mat.

Skrevet

Eldste min roet seg veldig hvis jeg satte på vannkrana. Så når jeg var helt på felgen og måtte ha meg en liten blund på formiddagen, så satte jeg han i vognbagen sin inn på badet og lot vannet renne lett fra krana. Da kunne han sove en times tid uten å ligge oppå meg som han gjerne måtte de første månedene.

Dette gjorde det jo også lettere å ta seg en dusj, da også lyden av dusjen roet han ned. Ser ut til at lillesøster også blir rolig av dusjen. Men hun er stort sett rolig i utgangspunktet.

Skrevet

Mitt største husmortips er å skaffe et bæresjal/ en bæresele. Dette særlig for babyer under 6 mnd. Baby roer seg umiddelbart, du har to hender fri og kan lage mat, henge opp klesvask, snakke i telefon, etc. Bra for deg, bra for baby:)

Skrevet

Her har vi en vifte som går inne på soverommet vårt. Den overdøver støy (bor midt i oslo by) og lufta inne blir bedre når vi ligger tre stk inne på et lite soverom :) Speil i babygymen ha vært priceless, der ligger hun å prater med seg selv og glemmer nesten at jeg er der! Radioen kan hun ligge å høre på og smile hvis det kommer noen rare lyder eller latter :) Men hadde helt klart ikke klart meg uten bæretøy! i Tillegg til dimmer på lyset på soverommet... ;)

Og så etter at vi sluttet å samsove og man faktisk må ut av dyna for å amme om natta så har det vært supert med en god pysjamas og et godt og mykt gulvteppe mellom voksensenga og sprinkelsenga. Når vi ikke hadde stellebordet på badet, så hadde jeg en liten boks på stellebordet med vann til å duppe mesoften i under stell. Og nå i det siste har Vanish blitt min beste venn for å få bort alt av sviskeflekker på kluter og klær!

Skrevet

Takk for gode tips, folkens! Kom gjerne med flere, jeg samler fortsatt ;)

Hilsen Birgitte

Skrevet

Må si meg enig i at kjøkkenvifte el også hårføner er bra for å roe ned små babyer. En annen ting jeg ofte gjør er å åpne skap og skuffer på kjøkkenet, nederste skuffen hvor vi har kjøkken håndklær, kluter, svamper osv syns snuppa er veldig stas å rote i, veldig kjekt når man skal lage mat, rydde ut av oppvaskmaskinen ol. Tomme halvannen liters brusflasker er også kjempegøy å leke med;-)

Skrevet

Jeg tar meg en lang dusj hver morgen! Da ligger gutten på gulvet på stellematten og kikker og ikke minst lytter!! Mn det må være trykk i dusjen og renne ned på meg slik at det plasker litt når det treffer gulvet! Snudde dusjhodet inn mot veggen en gang jeg skulle barbere beina og da renner jo vannet stille ned, hehe da begynte han å grine;p så han vet hva han vil ;)

Skrevet

Jeg hadde en veldig våken baby som ikke sov mer enn 20 minutter av gangen. En god bæresele var gull verdt! Kunne ha henne i bæresele mens jeg gjorde alt fra matlaging til støvsuging.

Spisenett var også veldig greit å ty til i blant, hun fikk litt frukt eller kokt gulrot oppi og var opptatt en stund.

Å være ute i hagen var en super aktivitet fra cirka 6 mnd. Hun elsker det, kravlet rundt og smakte på gress og kløver, lekte og utforsket nye ting. Badebasseng utover sommeren osv.

Kroker i taket og babyhuske på kjøkkenet var genialt en periode. Kunne stå og skrelle poteter og bare gi den huske et puff med foten av og til og babyen frydet seg. Sang og pratet litt mens hun hang der. Fra cirka 6-7 mnd.

Vippestolen oppå kjøkkenbenken og en sleiv eller visp i hånda fungerte også greit da hun var 3-6 mnd cirka.

Å få holde i noe som egentlig ikke er en leke er ofte veldig populært. Nøkkelknippe f.eks. Vi fikk tak i en lekemobiltelefon som så veldig troverdig ut og hun elsket den (fra cirka 9 mnd). Den var veldig grei i bilen og på handletur.

Skrevet

Tja.......her måtte vi kjøre bil :P

Mil etter mil etter mil....tepper rundt vinduene bak så det for all del ikke kom sol i ansiktet på den lille vampyren. Og bilen måtte FOR GUDS SKYLD ikke stoppe!!!

Var det kø, ble det full krise.....hehehehe.....

Kan le av det nå altså men......sånn måtte vi gjøre det for å slippe full grining 12 timer i døgnet.

Og den stakkars gode snille bilen.....ja den tok sin død av all kjøringen.....på det verste kjørte vi 20 mil om dagen.......(!!!!)

(bilen står for øvrig i garasjen med eiere som ikke har hjertet til å selge den, burde fått hedersplassen i hagen den).

Skrevet

Gutten min liker veldig godt å få være litt naken. Så mitt triks for å få tatt en lang dusj er å legge et mykt håndkle i badebaljen hans, som jeg legger ham, naken oppå. Der ligger han blid og fornøyd og hører på dusjen. Ingen problem med tissing (gutter har jo en tendens til å tisse litt rundt omkring når bleia kommer av), da kantene på balja setter en stopper for full spredning, og håndkledet absorberer. Badet er godt og varmt, og blir jo enda varmere med damp fra dusjen, så han holder varmen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...