Neen Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Helsesøster har anbefalt dette hvis jeg skulle gi noe mme da jeg har litt melkeprotein intoleranse og min niese har sterk melke allergier. Fint med tilbakemelding hva erfaringer dere har???
M-M-M-mamma Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 Min datter gikk på dette de første 5 mnd da hun hadde problemer meg magen/avføring...det skal være lettere å fordøye og er også tilegnet de med ømfintlige mager, allergier eller intoleranse. Dersom dette er rådet du har fått ville jeg nok hørt på det, men det er veldig dyrt! En boks på 450 g koster 260 kr (så det blir mye penger i lengden!) Hvis du skal bruke det fast ville jeg fått en resept på det og etterhvert søkt om å få det dekket (det fikk vi til slutt, men da hadde vi jo allerede brukt mange tusen), hadde vi hatt en resept så kunne vi fått de tilbakebetalt. For å få det dekket må du nok til spesialist og kanskje også "bevise" at du MÅ bruke dette (vi måtte iallefall det og prøvde andre typer underveis...ikke noe gøy da hun ble helt tilstoppet). Andre erfaringer er at den lukter veldig medisin (kunstig) og gulpene deretter...kluter og alt som blir grist på må vaskes kjapt for de surner fort..hehe Håper jeg var til litt hjelp
Studentmamma88 Skrevet 11. oktober 2011 #3 Skrevet 11. oktober 2011 Du burde få en allergitest hos legen, det er greit å vite det uansett. Dessuten krever de fleste leger allergitest for å få denne på resept. En ting er at den er dyr, men det er også dobbelt så lite mengde i pakkensom for eks. nan-hypoallergen. Vi regnet derfor på at den koster fire ganger mer enn vanlig mme.
Gjest Madolyn Skrevet 12. oktober 2011 #4 Skrevet 12. oktober 2011 Og det er en veldig fæl smak på den.. Vi skulle prøve med melkefritt og nutramigen til Muffin, men det luktet og smakte så forferdelig at jeg klarte ikke å få meg selv til å gi det til gutten engang.. Jeg hadde jo nok melk til å fullamme, så da ble det kostholdsendring på meg i stedet.
Håpefull77 Skrevet 12. oktober 2011 #5 Skrevet 12. oktober 2011 Ei venninne av meg fikk beskjed om å ha litt sukker i den melken av en barnelege. Da skulle den smake bedre. Men det er kanskje ikke lurt å drive å trikse med det selv. De får den forøvrig også på blå resept. Be om å få tatt en allergiprøve hos en barnelege og få hjelp og veiledning derfra:)
Jomfruen76 Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 Hei. Jeg har bare posetivt og si om nutramigen mme. Jeg vil gå så langt som å si at den reddet oss fra fulstendig kolaps. Min babye er 7 mnd nå, og de første 6 ukene skreik han fra kl 14.00-01.00 på natta. Vi var til helsestasjon, lege,kiropraktor etc uten og få hjelp for skrikinga. Vi blei mer og mer fortvilet. Jeg hadde hele tiden en mistanke om at det var mme som skyldtes skrikinga. Byttet mme flere ganger før vi startet på nutramigen. Diskuterte også bytte til nutramigen med helsestasjonen, men de var ikke akuratt overstrømmende positiv til dette. Startet og bruke nutramigen uken før påske. Vi hadde brukt nutramigen i 2 dager, og plutselig var skrikingen over. Bruker nutramigen enda og passer på at babyen ikke får i seg fettsyrer og proteiner fra melk gjennom mat.Er litt styr og passe på, men går greit. Siden jeg hadde en helsestasjon som var lite villig til og hjelpe/veilede oss i starten måtte vi ta hele kostnaden for innkjøp av nutramigen selv. Dersom ikke babyen eksponeres for melke protein, vil ikke en prikkbelastnings test gi utslag. Det gjorde den ikke i vårt tilfelle, da testen blei utført etter at vi sluttet på vanlig mme. Men uansett synest jeg det at babyen har det bra var vetdt kostnaden. Vil ellers i likhet med et annet innlegg her si at dersom ikke babyen vil drikke nutramigen pga smak, lag melken på litt sukker vann til og begynne med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå