mariabee Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Til nå har jeg bare vasket ullklærne for hånd da det ikke har vært all verdens vi har hatt til lille snuppa. MEN nå skal hun begynne i bhg i november og det sier seg selv at vasken blir større da. Men klarer ikke akkurat fylle en maskin med ullklær, kan jeg fylle maskinen med feks et stretchlaken? Viss ikke kommer jo vaskemaskinen til å hoppe alle veier når den sentrifugerer.. En venninne som sa at jeg bare trengte å sett på 30grader og ha i milo, men MÅ det stå på ullprogram? Har ikke helt skjønt denne vaskemaskinen vår jeg ser der er et symbol som ser ut som ullgarn, sette på det kanskje og tretti grader? Jada, er ikke helt vaskeerfaren men vi klarer oss fint
Håpefull77 Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 Når du vasker ull skal du aldri ha full maskin. Skal ikke ha halv maskin heller. Jeg vasker alt av ull på ullprogram 30/40 grader og bruker milo som vaskemiddel. Ullprogrammene er ganske skånsomme mot plaggene og en skal dermed ikke ha i for mye fordi da blir det ikke rent. Vasker man ull på vanlig vaskeprogram og med vanlig vaskemiddel kan man risikere å tove det. Dvs at det blir betraktelig mye mindre. Voksenplagg i barnestørrelse for å si det sånn (bare spørr mannen min he he). Jeg vasker klær som skal håndvaskes på ullprogram også, det funker som bare det. Men det er jo på egen risiko selvfølgelig. På min maskin som tar 9 kg bomullstøy skal det maks 2 kg på ullprøgram. Så om du har bruksanvisningen så sjekk den.
Babyønske �� Skrevet 11. oktober 2011 #3 Skrevet 11. oktober 2011 For å bevare ullplaggene lengst mulig bør man vaske på ullprogram med Milo.(garnnøste betyr ullprogram ja :-). Jeg bruker stort sett 40 gr, det meste av ull tåler det(les vaskeanvisningen). Ullprogrammet er annerledes enn de andre programmene, det er kortere og har saktere omdreininger, sentrifugeringen er heller ikke like rask. Man bør også bare vaske ull alene. Putter du plagg i bomull sammen med kan du risikere at ullplaggene blir nuppete. Skjer at jeg putter noe fleece sammen med, det bruker å gå bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå