Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #1 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har talt opp hvor mye undevisning de har i klassen til min 1. klassing. Hvis vi trekker fra friminutter sitter de igjen med 15 klokketimer i uka. Det er inklusiv turdag, gym, samlingsstund ol. Skal det ikke være mer?
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #2 Skrevet 11. oktober 2011 Her er min 1. klassings tidsplan. Mandag, onsdag, fredag: 08.30 - 13.30 Tirsdag og torsdag: 08.30 - 14.10. Gidder ikke å finregne, men det er vel et sted mellom 15 og 20 klokketimer i uka med undervisning. Nok for de små det.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #3 Skrevet 11. oktober 2011 Her er det mest fredagen som forundrer meg. De er på skolen fra 08.30 offesielt, men førsteklassingene blir hentet inn 5 minutter senere pga busstiden. Sø har de samling og undervisning til 09.30. Da har de en halvtimes matpause. Deretter er det skole fra 10.00 til 11.00 før de igjen har en halvtimes spisepause og deretter storefri på tretti minutter. Klokka 12.00 er skolen offesielt slutt. I perioden fra 08.30 til 12.00 har e da klart å få to timer undervisning. Det synes jeg er veldig dårlig utnyttelse av tiden, både for lærer og elever.
Sussa85 - snart 2? Skrevet 11. oktober 2011 #4 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg forstår ikke deg jeg Hi..hehe..det må jg innrømme.. Jeg hadde jubla over at ungen min hadde hatt så lite undervisningstid første året... Hva er du ønsker for barnet ditt da? Mer læring? Det er jo snakk om barn som kommer rett fra barnehagen.. og overgangen skal jo være enkel for dem... Og 2 timer undevisning på 3.5 time er jo mer enn nok? Og hva som er dårlig utnyttelse av tid kan jo diskuteres.. god nytte for deg trenger ikke bety god nytte for 6 åringene.. Det samme gjelder for lærere.. jeg syns det er FLOTT at lærerer/pedagoger på 1 og 2 trinn ikke legger opp løpet slik som de i 3 klasse og oppover.. er jo ikke uten grunn at førskolelærere kan (med et tilleggsår med utdannelse) jobbe i små skolen.. det er jo lek og pedagogikk som er i høysetet.. og ikke så mye læring så tidlig.. Men mulig jeg har misforstått deg her? Jeg syns og at 15-20 timer i uka er nok for små barn..når vi snakker om timer med undervisning.. Men nå er jeg jo av den mening at enkelte barn ikke har noe å gjøre i skolen før de er 7 år og jeg da...enkelte er jo ikke fylt 6 en gang når de begynner... jeg var ikke skolemoden som 6 åring... men det er jo en annen sak... Hilsen meg som utdanner meg til å bli førskolelærer..og har vært i praksis på barneskole når jeg var vernepleierstudent... skal også i praksis i november på første trinn..og tror nok ikke at mitt syn vil endres etter det heller...
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #5 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg har nok uttrykt meg litt dårlig. Jeg er ikke tilhenger av at ungene er veldig lenge på skolen i førsteklasse, men jeg skulle ønske de fikk mer fritid. Når de må være til stede på skolen fra 08.30 til 14.30 fire dager i uka og fra 08.30 til 12.00 en dag i uka, det er 27,5 time, så synes jeg det er merklig at så lite av tiden går til undervisning og så mye til spising. Det er klart de må ha friminutter ol, men det måtte da oså vært deilig for em å kunne gå hjem litt tidligere på dagen. For eksempel å avslutte dagen med spising og friminutt synes jeg er rart. Kunne de ikke da like godt gått hjem når undervisningen var slutt?
Sussa85 - snart 2? Skrevet 11. oktober 2011 #6 Skrevet 11. oktober 2011 Ahaa..det var en annen vinkling på saken ja! =) hehe... Jeg tror det handler om flere ting akkurat det der... blant annet at barna skal øve seg på å være en "god" dag på skolen.. De er jo vant til å gå i barnehagen (de fleste) og har jo fulle dager der.. så er mulig det er noe tilvenning til 2 og 3 klasse da? Slik det er nå blir jo dagene lagt opp mer likt en barnehagedag enn en skoledag i 1 klassen=) (som jg igjen syns er bra) Videre så handler det vel også om at de færreste av barna kan gå hjem tidlig på dagen..de fleste foreldre jobber eller studerer jo..og er ikke hjemme selv før på ettermiddagen... Og det å være maange timer på Sfo kan for mange være tyngre enn å være på skolen.. (snakker fortsatt om 1 og 2 klasse) På Sfo kan det være mye støy.. frilek og kanskje for noen barn føles litt kaotisk... Jeg selv gikk dårlig overens med Sfo..hadde hodepine hele tiden.. nå har nok ting endret seg litt siden tidlig 90 tallet..men dog.. mye er fortsatt likt.. Så det at barna ikke trenger å gå på SFo før kl 14.30, er slik jeg ser det veldig bra! Da får de heller være med jevnaldrende og ha et stabilt tempo igjennom dagen.. På Sfo møtes flere aldersgrupper..og det er kanskje vanskeligere å bli sett? Ser for meg at 1.5-2 timer på Sfo er nok for de fleste... + at mange også er en time på Sfo om morgen..før skolen starter... Men jeg skjønner poenget ditt ja! =) Problemet er som sagt at de færreste barn kan gå hjem kl 11 på en fredag;) Og de færreste vil vel la 6 åringen være hjemme alene fra 11-16 og? =)
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #7 Skrevet 11. oktober 2011 Her har de skole fra 8.30 til 13.30 4 dager i uka (og en av de dagene er det uteskole, hvor de er ute hele dagen). Den siste dagen er de på skolen fra 9.45 til 13.30. De har en times pause midt på dagen, og ett mindre friminutt til. Synes det holder når de er så små. Dette er ihvertfall nok for min 5-åring..
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #8 Skrevet 11. oktober 2011 Her er skolen fra 8.30 - 13.15 hver dag. Det blir til sammen 18 t. og 15 min., om man trekker fra matpause + langfri sitter vi igjen med 13 t og 15 minutter. De har turdag på tirsdager, + at de som vil har skolekorøving en time hver onsdag. Og så har de jo korte friminutter også. Så min førsteklassing har ca 10-12 timer undervisning i uka (inkl. turdag) + lekser 1 - 2 ggr. per uke.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #9 Skrevet 11. oktober 2011 Heldiggriser. Jeg bor i utlandet med mine barn. 1. klasse har undervisning fra 0830 til 15 hver dag. Inni dette er det totalt 1 time med pauser. Leksene er så masse at vi sitter i snitt 2 timer hver dag, har også masse lekse over helgen. Vi skal flytte til Norge!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå