Gå til innhold

Samboer vil ikke eie hus sammen med meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer bygde seg både hus og hytte før vi traff hverandre. Vi har bodd sammen i litt over ett år nå og venter vårt første barn sammen i tillegg til at vi har barn på hver vår side. Nå venter vi vårt første barn sammen og jeg mener at det er på sin plass at jeg kjøper meg inni huset slik at vi kan eie sammen og bli mer likestilte.Jeg har kommet opp med en helt fair plan på hvordan vi kan styre økonomien vår sammen, men dette er han imidlertid ikke interessert i! Han synes det er helt greit at jeg betaler husleie til han slik at han eier rubel og bit alene! Samtidig har han bygget ut og stadig gjør nye ting for å øke verdien på huset og selv om han står for utgiftene med dette selv så er jo jeg involvert indirekte når det kommer till arbeid med huset og ved at jeg f. eks må betale mer av maten vi handler. Jeg taper penger på dette og mister muligheten til å skape en arv til mitt særkullsbarn.

Alt dette synes jeg er blodig urettferdig og hvis han ikke gir seg snart så vurderer jeg sterkt å kjøpe mitt eget hus eller leilighet. Er jeg urimelig her?

Skrevet

Du er IKKE urimelig!

Om han ikke ønsker at du skal kjøpe deg inn i huset så må dere dele 50/50 på mat og andre regninger. Husleie skal du ikke betale, men du kan betale på kommunale avgifter / renovasjon etc. og så tar du summen av tilsvarende husleie og enten setter på en sparekonto eller at du investerer i hus / leilighet.

At du skal betale husleie, som en leieboer i eget hjem, for å betale på hans lån og hans vediøkning er ikke ok!

Skrevet

Du er selvfølgelig ikke urimelig!! Stå på ditt :-) Du burde nok søke rådgivning på hvordan dere løser dette hvis han står steilt på sitt... er nok mulig at du burde kjøpe deg noe eget ved siden av ja!

En venninne av meg betaler kun på felles utgifter (husleie, strøm etc) og ikke noe på huset til sin samboer. Resten sparer hun til et eget leilighetskjøp slik at hun ikke evt blir stående på bar bakke hvis det skal bli slutt!

Skrevet

Nei, det er helt klart at du ikke har lyst å betale uten å skaffe noe verdi. Skjønner samboeren din også, men her må han skjønne at da bruker du pengene for å skaffe ved å kjøpe og så leie ut. Når han ikke er villig å la deg kjøpe seg inn syns jeg at det er det du må gjøre.

Skrevet

Du er ikkje urimelig. Kjøp ditt eget, legg for aldel ikkje penga i hans hus.

Blir det slutt har du ingenting igjen.

Skrevet

Betaler du husleie til din egen samboer? I tillegg til all maten og alt? seriøst??

Mitt råd - forlang forbedring, at du kjøper deg inn, ellers flytter du! Du kommer til å sitte igjen med ingenting når han plutselig synes det er mer spennende å være singel og fri eller finner seg en 19-åring. For det må da være en grunn til at han nekter mor til sitt fremtidige barn å kjøpe seg inn i huset.

Skrevet

DU skal da faen ikke betale noe husleie HVIS DU IKKE FÅR DELEIE! ooooooooooomg! håper du tar vare på alt av kvitteringer på penger du har overført han, kan bli stygg sak!!

ELLER GIFT DEG OG FÅ FELLESEIE! så slipper du å kjøpe dg inn ;P HAHA owohoo

Skrevet

Nei, du er klok.

Flytt, og si til ham at før den dagen kommer at der eer likestilte i samlivet, også økonomisk, vil du ikke betale ham noe.

Min eks var også sånn, ville ikke etablere seg på "ordentlig" selv om vi hadde en sønn. Ikke kjøpe huset sammen, ikke gifte oss. Bottom line var selvsagt at han ikke egentlig så for seg et helt liv med meg. Han har nå både kjøpt hus med, fått barn med iog forlovet seg med sin nye samboer, og satt en dato for bryllupet. Så det var ikke generell "gifteangst" han hadde, det var MEG han ikke ville være etablert med. Skjuler din samboer/kjæreste lignende følelser, kan det gi seg utslag i f eks motvilje mot å la deg kjøpe deg inn.

Men om du velger å bo i hans hus, betale husleie og alt det der, må han også tenke på framtisda. Ikke bare du. F eks om han selv dør, vil deres felles barn kanskje måtte flytte ut av huset, selv om det arver halvparten. (Skal du og barnet bli boende, må du kjøpe ut særkullsbarnet hans, og dermed gå på en stor økonomisk smell - og det uten selv å være arving, siden dere ikke er gift og du ikke eier huset!).

Skrevet

Nei, det synes jeg absolutt ikke du er! Du bør få lov til å kjøpe deg inn i huset. Om han ikke gir seg på det, bør du definitivt kjøpe deg noe eget som du evt. kan leie ut. Om det blir slutt så står du ikke igjen med noe, om dere skal ha det sånn dere har det nå.

Skrevet

man får ikke automatisk felleseie på det man tar med seg inn i et eksteskap

Skrevet

Kjøp en leilighet som du leier ut. Ikke legg fem flate øre i huset hans! Han investerer i eiendommene sine mens dine penger går til det daglige trivielle. Finn deg ikke i det. Har to venninner som sto totalt på bar bakke etter lange forhold. De hadde kjøpt mat, klær til barna, betalt regninger osv. Når bruddet kom hadde de ingenting å hente. Knapt nok litt inventar.

Skrevet

Orker ikke svare annet enn at du har funnet deg en uspiselig gjerrig, gniten, smålig GNURP.

Skrevet

Ikke urimelig.

Flott at du tenker igjennom disse tingene, og stå opp for deg selv. Ikke finn deg i dette. Om så løsningen er å bo hver for seg.

Han ser det vel ikke selv, hvor gjerrig han er. Han vil grafse til seg mest.

Lurt å få noen profesjonelle til å se på det. Da kanskje det kan gå opp et lys for han.

Skrevet

Nei flytte skal jeg nok ikke, men jeg er ikke ferdig med han ennå :) Det er nok noe ala din eks som ikke ville etablere seg med deg. Han brente seg kraftig på sin forrige samboer og sliter til tider med å ha tillit til meg pga henne. Dette kommer da til uttrykk med redsel for å etablere seg. Så jeg skjønner han absolutt men jeg aksepterer det ikke. Når alt kommer til alt så er det mine barn det går utover, spesielt mitt særkullsbarn og det kan jeg bare ikke akseptere.

Han har tidligere kommet med forslag om at jeg kan kjøpe meg inni hytta hans, men å bli avspist med ei jævla hytte er ikke aktuelt. Selv om hytta er verdt mye så er det ikke der den reelle verdiøkninger er.

Ååh jeg blir så sint! Nei her skal det nok kjøpes eget hus om han ikke kommer til sans og samling igjen!

Skrevet

Ja, jeg tror nok jeg må ta han med til banken en tur og snakke med en rådgiver.

Skrevet

festlig type, han straffer deg for sine egne feil.....

Skrevet

Ja, dette er jo den største feilen mange kvinner begår, ved å la dette skje. Dør han, eller dere går fra hverandre, sitter du igjen med lite og ingenting, uten tak over hodet og det hele. Ikke så festlig når man har unger, gitt.

Det var jo nettopp en rettskraftig dom mtp dette, der kvinnen krevde å få sin andel av verdiøkningen mannen hadde anskaffet seg på denne måten, der hun ikke fikk medhold i det hele tatt.

Så nei, du er IKKE urimelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...