Gå til innhold

Naar og hvordan begynne med fast foede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mest hoert at man skal ikke starte foer 6mnd hvis babyen fullammes og vokser bra med det. Men ogsaa at man KAN begynne ved 4 mnd alder.

Jeg har lyst aa starte for aa se om det hjelper paa nattesoevnen! Min skatt er akkurat fyllt 4mnd og sover vanvittig daarlig om nettene..

Saa, dere som alt har vaert igjennom startfasen; Naar begynte dere? hva begynte dere med? Frukt? groet? Hvor mye? OG; hjalp det paa nattesoevnen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte med smaksprøver på fruktmos og grønnsaksmos når hun var 4 mnd. Mest for å venne magen til annet enn melk. (Jeg ammet hovedsaklig, men måtte supplere med en flaske el to mme pr dag.) Grønnsaker og frukt er lettere fordøyelig og lettere for magen å venne seg til enn grøt.

Hadde ikke tenkt å gi annet enn smaksprøver fram til 6 mnd. Men så har hun hatt så dårlig vektoppgang at jeg måtte begynne med grøt når hun var 5 mnd og 1 uke. Begynte da med smaksprøver og økte opp til en porsjon i løpet av en uke.

Kunne tenkt meg å brukt litt lenger tid på å komme opp i en porsjon, men helsesøster ville hun skulle komme opp i to porsjoner så fort som mulig, med tanke på vekta. Og nå 2 uker etter oppstart får hun grøt både morgen og kveld, og spiser nesten en hel porsjon pr måltid.

Det viser seg også at lillemor hadde behov for såpass med grøt for hun sluker en porsjon som bare det. Og hun virker mer fornøyd om dagene.

Litt småproblemer med magen de første dagene. Men med sviskemos og malt i grøten har det blitt bedre.

Nå har ikke min jente vært den verste når det kommer til søvn, men hadde hatt et par uker med urolig søvn før vi begynte med grøt. Dette er nå bedre, heldigvis.

Med min eldste begynte jeg med grøt ved 4 mnd nettopp pga dårlig søvn. Med han slo det helt feil, og søvnen ble enda verre :-(. Så innføring av fast føde er ikke garanti for bedre søvn. Han ble også veldig plaget med magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...