Gå til innhold

Bekymret, reaksjon på antibiotika

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå startet på andre runde med antibiotika'n Ery-Max siden det ikke tok livet avmycoplasma og lungebetennelsen med den første. Jeg startet lørdag kveld, og reagerte også sist med kraftig magesmerter og diaré. Denne gangen er det mye værre. Det startet i går med kraftige magesmerter i tarmen oppunder ribbeina og kvalme, så det ble lite søvn inatt. I løpet av dagen har det forværret seg og nå kan jeg ikke ta en slurk med vann en ga g uten at helvete er løs. Tarmene rommer høyt og for en smerte:( Så kOmmer det begge veier uten kontroll. Jeg må si jeg begynner å bli veldig bekymret, jeg er redd det skal påvirke mini i mage. Føler også at det kan da umulig gjøre så vondt uten at det er noe som er veldig galt... Har dere erfaring eller tips? Jeg har vært syk i snart 2 måneder nå, er helt utslitt og vet ikke hva jeg skal gjøre mer;-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff da. høres ikke morsomt ut. leser på felleskatalogen.no at magesmerter, kvalme og diare er vanlige bivirkninger spesielt ved høye doser. kan reduseres hvis du tar tablettene sammen med mat står det. står også at de ikke anbefales til gravide med mindre det er strengt nødvendig. men regner jo med du har pratet med lege om dette of at det var legen som ga deg dem? tror jeg ville tatt en ny prat med legen jeg. kansje det er noe annet som kan hjelpe?

lykke til=)

Skrevet

Jeg vet, det er derfor legene har latt meg gå med lyngebetennelse i 5 uker før de behandlet meg med Ery-Max, pga risikoen. Det er kun denne typen antibiotika jeg kan ta for å ta livet av Drittet i kroppen. Tror denne natten blir laaang, helt jævlig vont og må på toalettet hele tiden:( Tør ikke redusere dosen heller for jeg må bli kvitt denne infeksjonen i kroppen før fødsel. Jeg må ringe legen i morgen tidlig ja. Dette har virkelig vært svsngerskapet fra helvete:(

Skrevet

Må bare si at eg forstår hvor jævlig du har det! Ikke akkurat det med bivikningene, men hvor redd du sikkert er for babyen! Da jeg var i uke 20 fikk jeg konstantert kraftig mycoplasma lungebetennelse med stor sannsynlighet for blodforgiftning. ble sendt fra legevakten i ambulanse til sykehuset, hadde 270 i crp og var innlagt i 9 dager. jeg fikk STERK antibiotika intravenøst, men venta med Ery-Max. Den turte jeg rett og slett ikke ta! Antibiotikaen jeg fikk funka jo ikke i det hele tatt, men de ville jeg skulle ha den likevel, fordi jeg hadde fraværende immunforsvar og de var redde for at jeg skulle bli syk av enda flere ting på samme tid. Jeg fikk bivirkninger av antibiotikaen, men slapp heldigvis magesmerter. sprang på do, derimot, DET gjorde jeg.. gikk ned noen kg de dagene der ja!

Kroppen min overvant til slutt mycoplasmahelvete, og etter å ha vært sengeliggende i ca 2 mnd var jeg "frisk". Da var det kun følelsen av å være totalt utslitt som hang igjen.. og den hang i leenge! husker jeg klarte ikke å ta en "hel" dusj om gangen. måtte dusje kroppen en dag, og ta håret neste dag:) fikk heller ikke lov til å være alene med gutten min på 10 mnd, fordi jeg ikke klarte å bære han. huff for en tid! Håper virkelig du kommer deg raskt! mycoplasma er virkelig noe dritt!!!!!

Skrevet

Huff da,mummy to be.... Jeg vet hvordan det er, fikk blodforgiftning etter forrige fødsel og lå på intensiven i 10 dager, og det er vel derfor legene er redde for at jeg ikke skaø bli kvittmycoplasma'n før denne fødselen. Heldigvis så er ikke magesmertene så ille i dag, men spiser jeg eller drikker så kommer det begge veier:( Jeg håper virkelig antibiotika'n tar livet av Mykoplasman nå. Jeg vet at jeg ikke kommer til å tilgi meg selv hvis Ery-Max har gjort skade på lille i magen, men jeg har jo ikke noe valg heller for jeg kan ikke bli livstruende syk etter fødsel nå som sist. Legene mener det ikke gjør noe skade nå som jeg er så langt på vei, men de vet jo ikke....

Skrevet

det går nok bra!! prøv å tenke at i mange land er det helt ok å gi denne antibiotikaen.. det går nok sikkert bra, men jeg forstår absolutt bekymringen din. jeg fikk beskjed om at det var 1. trimester som var fyfy når det gjald ery-maxen.. jeg var jo bare halvveis i sv.skapet, så jeg bestemte meg for å prøve å kvitte meg med ondskapen på egenhånd. det funka heldigvis, men det tok myye tid!

når har du termin?

Skrevet

Jeg har termin 13. november så er i uke 35 og fikk første runden med Ery-Max i uke 32/33. Jeg føler jeg har gjort så mye galt i dette svangerskapet, det var ikke helt planlagt. Jeg fikk Cosylan av legen da de fant ut jeg hadde lungebetennelse, jeg måtte ta røntgen av lungene ( de dekket magen med blyforkle) og to runder med Ery-Max, paracet og Paralgin fikk jeg også. Bare lillegutt er frisk sier jeg bare:-/

Skrevet

Tror du skal slå deg til ro med at legene ikke hadde gitt deg disse medisinene eller denne behandlingen dersom det var alvorlig fare for babyen i magen.

Selvsagt vil alle som er gravid holde seg unna alt som heter medisiner og potensiell belastende behandling - men noen ganger er det virkelig nødvendig for at mor skal kunne ha det bra. Og i dette tilfellet er det viktig at du blir frisk før fødselen. Det er jo tross alt veldig belastende å gjennomgå en fødsel.

Jeg er kronisk smertepasient og må bruke Paralgin Forte relativt mye, - men har blitt forsikret om at dette er et legemiddel som de har mye erfaring med, og som ikke skal være skadelig for barnet. Som nevnt tidligere...MÅ man så MÅ man...

Du kan ta det helt med ro når det gjelder røntgen også (Jeg er radiograf).

Jeg lå på sykehus i forrige uke med uforklarlig kvalme og ekstrem oppkast. Og selv om jeg følte at jeg var vrengt innsiden ut i flere dager, så var alt bra med babyen. De er så godt beskyttet, og tar som regel den næringen de trenger...før deg...

Så jeg synes du skal slappe av når det gjelder bekymringene dine, og konsentrere deg om å bli frisk. Vil tro at det er forferdelig belastende for deg å ha gått syk så lenge.

Bli frisk snart!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...