Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 Samboer er i permisjon nå, men jeg jobber turnus og har mulighet til å bli med på første dagen. Det har jeg selvfølgelig også VELDIG lyst til. Gruer for at lille skal i barnehagen, og tror jeg kommer til å roe meg hvis jeg ser at han har det bra der. Men, så sto det i brevet vi fikk "følge av mamma eller pappa", så mener jeg at jeg har hørt at barnehagen foretrekker at bare en av foreldrene er med. Vi har så lyst til å bli med begge to. Tenkte å ta en telefon til barnehagen for å spørre, men lurer likevel på om dere kan fortelle meg hva som er vanlig? (Det er ikke noen typisk oppstartsdag i barnehagen, vi har plass fra slutten av oktober, og lille er den eneste som skal starte tilvenning da. Hvis det har noe å si:))
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 Jobber i bhg og har hatt maaange tilvenninger. Jeg synst det er ganske greit jeg at begge foreldre blir med. Da får personalet hilse på begge, samt at alt av papairer kan signeres ganske raskt osv. Et pluss for dere er at begge får vite rutiner og hva barnehagen forventer av dere. Første dagen er bare å hilse på, få omvisning....så er der jo bare et par timer.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #3 Skrevet 10. oktober 2011 Vår startet i september og var da den siste som startet opp i høst - altså ingen tilvenning. Vi valgte å gå begge to. Vi var på besøk i bhg et par uker tidligere og da spurte jeg om det var greit. For meg betydde det veldig mye å være med, så jeg dret i hva personalet ellers måtte mene, hun ene på avdelingen sa jo at det var greit likevel. Faren tok tilvenningen resten av uka. Ring om du er usikker.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #4 Skrevet 10. oktober 2011 Det var bare jeg som fulgte vår, men det var flere som hadde med seg begge. Men det blir jo litt ekstra med to voksne mer... Kanskje dere kan bytte på å følge? han trenger jo uansett flere dager tilvenning. Bhg her jeg bor opererer med 3 dager. Men jeg syntes det var altfor kort, og tok meg fri tre dager ekstra. Hun hadde altså 2 uker tilvenning, 3 dager pr.uke gikk hun. da var jeg selvfølgelig ikke der hele tida! Men jeg leverte seint og henta tidlig så hun ikke skulle bli helt utslitt. Første dagen var vi der noen timer, sammen. Andre dagen gikk jeg etter en times tid og var borte en time. Tredje dagen var hun alene et par timer. De tre neste gikk hun fra ti til to, men sov en GOD dupp midt på dagen. Ble en veldig fin og trygg tilvenning, og er jente som gjerne ville være i bhg! :-D
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #5 Skrevet 10. oktober 2011 21:33 her. Gikk litt raskt frem.. Altså ingen flere på tillvenning! ;-) Vi var der forøvring i 2,5 time. Vi kom klokka 9, var inne og lekte litt først, så ute og lekte (da brydde han seg ikke om oss lenger..) og siden det gikk så bra så spiste han lunsj der også, så trillet vi hjem.. Lykke til! :-)
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #6 Skrevet 10. oktober 2011 vi har begge hvert med alle gangene det er tilvenning her.. greit,. og det er en stor dag for begge foreldre.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #7 Skrevet 10. oktober 2011 Hei, nå jobber ikke jeg i barnehage, men har et barn i barnehage selv. Jeg tenker at det er greiest at kun den ene forelderen kommer, siden det blir mye for de andre barna hvis begge foreldrene skal være der. De barna som ikke er på tilvenning burde ikke få altfor store endringer (f.eks. mange flere voksne der) i dagene sine, tenker jeg. I vår barnehage er det vanlig at kun en forelder er med på tilvenningen. Men ring og hør hva de synes der, jeg tipper det er ganske forskjellig fra barnehage til barnehage hva de praktiserer og hva de synes er greit.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #8 Skrevet 10. oktober 2011 Hei! Jeg er pedagog i bhg og har opplevd flere ganger at begge foreldrene ønsker og være med. Selvfølgelig er dette gjennomførbart første dagen, men de to andre dagene er det egentlig greit at bare den ene er med. Jeg skal selv levere min jente i bhg snart, og vil nok være med selv, til tross for at det er pappaen som har permisjon. Om det lar seg gjøre med sin jobb. det er litt fordi hun ikke skal gå i min bhg, så er litt nysjerrig selvsagt på hvor hun skal gå. Så jeg ville ha vært med første dagen om det føles riktig for deg, så kan jo pappen holde seg litt i bakgrunnen da, viss han skal ta de andre dagene likevel. Første dagen er jo bare 2timer som regel likevel:)
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #9 Skrevet 10. oktober 2011 Helt ok om begge blir med, men i egen barnehage foretrekker jeg at den ene er med de første dagene. Det kan bli litt mye for barnet å forholde seg til opplever jeg noen ganger.. Men alle er jo forskjellige..
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #10 Skrevet 10. oktober 2011 Vi har vært med begge to første dagen. Synes det er greit for begge å få informasjonen som blir gitt første dagen samt at begge blir kjent med kontaktpersonen osv. Har egentlig aldri tenkt på at barnehagen synes det er mye med to foreldre tilstede egentlig:)
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2011 #11 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg syns dere begge skal gå. Er jo sikkert begge som kommer til å levere\hente, og da er det jo greit at barnehagen kjenner dere, og at dere begge kjenner begge foreldrene. Jeg har og lest her inne at mange barnehager ikke liker at begge kommer, men det syns jeg er merkelig. Her gikk vi begge, og det ble godt mottatt i barnehagen. Ikke hørt noe i ettertid at det var dumt av oss.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2011 #12 Skrevet 11. oktober 2011 I "min" barnehage er det veldig vanlig at begge foreldrene er med første dag. Vi pleier ikke å ha så mange barn på tilvenning samtidig, så det IKKE noe problem at det blir "mange" foreldre slik noen her uttrykker. Og hva er det våset med at det er dumt for de andre barna at begge foreldrene til de nye barna er med? Tull fra ende til annen. De eksisterende barna får ikke brutt opp sin rytme med at det kommer et par ekstra foreldre i barnehagen et par dagen Når nye barn kommer i vår barnehage passer vi på at de kommer til et tidspunkt som også passer barnehagen og vår rytme. Første dagen kommer man kanskje i 09-10 tiden. Da er de andre ungene igang med utelek, formingsaktiviteter eller frilek inne. Vi lar det nye barnet og foreldrene bi kjent på avdelingen, vi viser de rundt, dersom barnet vil får hun/han være med i leken med de andre barna. Hvis barnet føler det OK, vil en av de ansatte være sammen med barnet/barna mens jeg snakker med foreldrene og fyller ut papirer osv. Hvis barnet eller foreldrene ikke føler at det er komfortabelt, blir barnet med oss på samtalen. Deretter blir det litt mer lek og litt tid for oss voksne til å "sjekke ut" barnet i forhold til hvordan hun/han leker, om hun er redd/engstelig eller om hun/han glir inn i leken osv. Som regel går barn og foreldre hjem før lunch
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå