Snelafel Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 Når kjente dere spark for første gang? Jeg er nå 21+3, men er litt usikker på om det er bevegelser jeg merker. Er førstegangsfødende, så vet jo ikke akkurat hva jeg skal kjenne etter. Men allerede i uke 18 står det at sparkene blir sterkere og man kan kjenne de.
nyttårsprins Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 Heisann!! Du trenger ikke å bekymre deg. Førstegangsfødende kjenner sparkene ofte mye senere enn flergangsfødende. Dessuten kommer det an på hvordan babyen ligger i magen, og hvor morkaken er plassert. I første svangerskap kjente jeg det ikke før rundt uke 22. Denne gang trodde jeg at jeg skulle kjenne det mye tidligere, men morkaken min ligger foran og demper for all bevegelse, - så det ble ikke før i uke 21. Nå er jeg i uke 29 og har VM i turn og kampsport hver eneste dag i magen. Selvsagt trygt og godt å kjenne bevegelse, men av og til kan det bli i meste laget. Bare smør deg med tålmodighet...sparkene kommer!!!!
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 10. oktober 2011 #3 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg ville heller ikke bekymret meg. Synes uke 18 høres veldig tidlig ut til å være første gangen, men alle er jo forskjellige. Har jo også litt å si blant annet hvordan morkaken ligger. I mitt første svangerskap var jeg litt usikker på akkurat hva som var bevegelser/spark, men tror jeg følte ordentlige spark i omkring uke 22. Denne gangen kjente jeg det tidligere, omkring uke 18. Gled deg, det er veldig hyggelig å kjenne... ihvertfall de første ukene. Så blir man litt "lei" av at det er noen som sparker hver gang man skal sove, hehe;)
Le83 Skrevet 10. oktober 2011 #4 Skrevet 10. oktober 2011 Hei! Jeg er også førstegangs, med termin i februar. Jeg var lenge usikker på om det var liv jeg kjente, men første gangen jeg kjente et tydelig spark var i slutten på uke 19. Deretter har jeg kjent daglig siden slutten av uke 20. Vet hvertfall at jeg ikke var i tvil da det første sparket kom. Skvatt nesten litt :-)
TONEbabe Skrevet 10. oktober 2011 #5 Skrevet 10. oktober 2011 Kjente liv i uke 21+3, og bare når jeg lå på ryggen i senga om kvelden og holdt hendene på magen. Etter at jeg kjente det første gang gikk det ikke mange dagene før jeg kjente spark hver dag 25+5 nå.
Nutte87+ februar spire! Skrevet 11. oktober 2011 #6 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg statet å kjenne bevegelser i uke 17. Veldig svakt, mens nå kjenner jeg helt tydelige og klare spark flere ganger om dagen =) Har en skikkelig sparke glad bebis inni her =) er 21+5 i dag. Og jeg kjenner at det har blitt mer kraftig, så nå er det ikke å ta feil av. Er nok ikke så alt for lenge før samboeren kan kjenne dem også =)
Ziiona Skrevet 11. oktober 2011 #7 Skrevet 11. oktober 2011 Jeg kjente de første "boblene" nokså tidlig, tror jeg var rundt uke 13. Er også førstegangs, så hadde ikke regner med å kjenne noe før senere. Da jeg var rundt uke 18 kunne samboer legge hånda på magen og fortelle akkurat hvor sparkingen foregikk, og i uke 21/22 kunne vi se sparkingen utenpå magen Legen trodde ikke helt på meg da jeg fortalte det, men fikk selv kjenne siden hun var veldig aktiv da jeg var på kontroll. Så fikk beskjed om at dette var nokså tidlig, og at det måtte være ei sterk jente som vokser inni magen
klatrejenta Skrevet 11. oktober 2011 #8 Skrevet 11. oktober 2011 Heisann Jeg kjente noe "inni der" i slutten av uke 18 og det har blitt mer nå i uke 19. Merket det først da jeg satt i bil, siden har merker jeg det også mest i bil og særlig om jeg har sittet en liten stund. Virker som om "Lilletulla" klager på at det ikke skjer noe (har en veldig aktiv jobb og er nesten alltid på farten.) og gjerne vil at jeg ikke skal sitte helt stille med et trangt bilbelte eller bukse som klemmer på magen. Jeg er også førstegangsfødende så dette er bare så spennende!
Lilla-Turkis Skrevet 11. oktober 2011 #9 Skrevet 11. oktober 2011 Dette er nok like individuelt som alt annet i et svangerskap. Jeg helt i den ene enden av skalaen her da jeg fra uke 16 kjente noe jeg trodde kunne være bevegelse men siden jeg er førstegangs så drøyde jeg litt med å være helt sikker. Utti uke 18 var jeg derimot helt sikker da jeg kjente det tyderlig hver kveld når jeg la meg og samboer kunne i tillegg kjenne det utenpå da jeg testet han fordi jeg trodde jeg selv hadde blitt gal som kjente det selv utenpå for det er jo etter boka alt for tidlig. Nå er jeg 22 uker og kjenner fullt texas etter få minutter hvis jeg setter eller legger meg ned uansett på dagen, så kjenner mye liv hver dag og kan se de tyderligste sparkene utenpå magen også. Hvis jeg dytter litt tilbake så kommer det ofte et skikkerlig spark igjen:) Jeg er veldig tynn så har sikkert litt å si da det ikke er mye "isolasjon" som skiller baby og utsiden av magen.
<3 TeseMor! <3 Skrevet 12. oktober 2011 #10 Skrevet 12. oktober 2011 eg kjente for første gang skikkeligt i veke 16. Etter da så har da vore livligt inni der kvar dag var litt overraska over at eg kunne kjenna da så tidligt, men er ganske tynn og gikk ned ein del i begynnelsen så det er kanskje lettare å kjenna spark og bevegelse då... no er eg 22 + 2 og da er full rulle han seier i frå viss han ikkje er fornøyd med ligge/sitte stillingen min hvertfall så blir spennande å sjå om han er lika aktiv og sånt når han kommer ut. Håper han blir litt roligare for ellers blir da ikkje så masse søvn på oss hvertfall er førstegangs her og forresten
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 13. oktober 2011 #11 Skrevet 13. oktober 2011 Hei! Med førstejenta kjente jeg første gangen i uke 15. Så var det stille til uke 18/19, før det ble tydlige boblinger Denne gangen kjente jeg to, tre boblinger i uke 13, så stille en stund... Har hele tiden vært usikker på om jeg innbiller meg boblingen, og syns det har vært lite liv denne gangen! Er uke 19 nå. Fikk heldigvis låne en dopler, å det var veldig godt å kjenne at det var liv inne der! Og da begynte jeg å merke boblingen.... (merkelig nok!) Jeg har nok rett og slett vært så usikker og redd at jeg ikke har trodd på meg selv når jeg kjente noe! Og det er nesten 3,5 år siden jeg gikk gravid sist.... Er jo ikke så lenge siden, men noen glemmer fortere ... hehe
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 13. oktober 2011 #12 Skrevet 13. oktober 2011 første gangen min telles ikke sånn sett, bar tvillinger, og da kjennes de som regel tidligere, pga plass mangel.. Men med guttungen kjente jeg spart runft uke 18, da viste jeg jo hva jeg skulle kjenne etter, også nå, 3 svangerskap kjente jeg spark/bevegelse 13+4 Lettere å kjenne det når man vet hva det er man kjenner etter Men uansett, hver gang går jeg i ca en uke og stusser over om det er bevegelse/spark jeg kjenner eller ikke..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå