vi3 Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 er 38+4 i dag. Var innom sykehuset på omvisning og sjekk på om hode var kommet ned i bekkendet. Fikk først nå vite at de ikke har lystgass lengre å tilby fødene. Det ble rett og slett en nedtur da jeg ikke har fått opplyst om dette hos jm som jeg går til! Føler all min mentale forberedelser ble borte Ble faktisk reddharen selv nå. Noen som har født uten lystgass?
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 Prøvd det en gang. Fikk meg bare til å spy, ingen annen effekt. Kjenner faktisk inges som har hatt effekt av det. Men fikk selv bra utbytte av å puste oksygen; tror hovedeffekten er rett og slett at det fikk meg til å konsentrere meg mer om pusten.
siljesnupp med minisnupper Skrevet 10. oktober 2011 #3 Skrevet 10. oktober 2011 har det akkurat som deg hi.. fikk vite på omvisningen på føden i sommer at dem ikke hadde lystgass lenger.. fikk litt panikk for jeg hadde stort utbytte av lystgassen sist og var forberedt på å få det denne gangen også.. men men. får vel bare bite tenna sammen og klare seg uten.. hakke så mye valg:) skal nok gå så bra skal du se. epidural er ikke et alternativ for meg pga syyyyyk sprøyteskrekk så da blir det null smertelindring på meg..(sier jeg nå ja men vi får nå se om jeg kryper til korset og ber om noe)
FrøkenLykkelig og 2 søte små Skrevet 10. oktober 2011 #4 Skrevet 10. oktober 2011 Huff ja.. jeg var ikke redd for å føde igjen i det hele tatt, helt til jeg fant ut at lystgassen ble fjernet fra 1 okt! Latterlig! Hva med å heller fikse litt på ventilasjonen?? Vet at alle JM på Ullevål oppfordrer til å sende et brev om dette, for de syntes også dette er fælt. En av de få tingene de faktisk har å tilby av smertelindring til fødende.. så tas det vekk! Jeg har fått angst etter dette og gruer meg stoooort!
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 10. oktober 2011 #5 Skrevet 10. oktober 2011 Håper inderlig de har det i arendal fremdeles. Har hatt god utbytte av den gassen i alle 3 fødslene. Har sprøyteskrekk og bruker å ha heftige rier uten pause, så blir skikkelig lei meg om den er tatt bort fra 1 okt. der også
nyttårsprins Skrevet 10. oktober 2011 #6 Skrevet 10. oktober 2011 På KK, Haukeland i Bergen har de ikke hatt lystgass å tilby de siste 10 år - og det er rimelig mange som føder i Bergen...;o) Lystgass har i utgangspunktet ingen smertelindrende effekt overhodet, så for de som tror det så er det nok mest psykisk. MEN; det har vist seg at lystgass har positiv effekt på pustingen hos noen fødende - og at gassen da har tatt fokuset bort fra smertene. Men smertelindring i seg selv er det ikke... Når det gjelder å ikke ta epidural fordi man har sprøyteskrekk, så vil jeg bare si at da har man neppe vondt nok! Epiduralen settes samtidig som man har rier, og de aller fleste merker bare et økt trykk i ryggen når den settes. Når man har så vondt, så bryr man seg overhodet ikke om sprøyteskrekk... Før jeg ble vant til å sette sprøyter på andre, og andre satte sprøyter på meg under utdannelsen min - hadde jeg også sprøyteskrekk. En av professorene sa til oss som var litt pysete i begynnelsen - at vi burde sammenligne det med noe så enkelt som å falle og skrubbe kneet. DET er faktisk mye vondere...og hvor mange av oss har ikke skrubbet oss i løpet av livet? Det hjelper også å puste rolig, fokusere på å slappe av i hele kroppen og ikke se på når sprøyten settes. Ønsker deg/ dere lykke til!! Det er overhodet ikke noe problem å føde uten lystgass. Og når smertene tar helt overhånd, trenger man ikke være redd for å få epidural.
FrøkenLykkelig og 2 søte små Skrevet 10. oktober 2011 #7 Skrevet 10. oktober 2011 Det blir litt feil av deg å si at det overhode ikke er noe problem å føde uten lystgass, jeg som har født før, vet at det hjalp meg. Kanskje ikke smertelindrende som du sier, men det fikk fokuset vekk og jeg klarte ikke puste skikkelig uten. Jeg prøvde det også. Så for meg.. så er det faktisk et problem å skulle gå inn i fødsel uten. Men jeg ser poengene dine ang det med sprøyter osv.. men igjen.. alle er forskjellige
nyttårsprins Skrevet 10. oktober 2011 #8 Skrevet 10. oktober 2011 Hvis du leser innlegget mitt så skriver jeg at lystgassen har en effekt på dem som klarer å få fokuset bort fra smertene - og på DEN måten er den smertestillende. Innleggsstarter var bekymret for fødselen nå da lystgass ikke er et alternativ, og da mener jeg selvsagt at det er på sin plass å si at det går greit også uten lystgass. Det er utrolig mange fødesteder som ikke tilbyr lystgass - så lystgass er selvfølgelig ikke alfa og omega for om en fødsel skal gå bra eller ikke. Noen har effekt - andre blir bare dårlig... Det er flott at du er en av dem som har effekt av lystgass. Som en over skriver, er det også noen som har effekt av oksygen. Alt har med pusteteknikk og fokusskifte å gjøre. En fødsel er vondt, og skal være vondt. Når jeg sier at det ikke er et problem å føde uten lystgass, håper jeg ikke at folk leser dette som at det er "piece of cake" å føde. Da har man virkelig lagt motviljen til når man leser det jeg skriver.... Jeg skrev da virkelig at noen har effekt av dette, gjorde jeg ikke? Med eller uten lystgass - føde skal vi uansett!!! Og det kommer til å gå bra!! Tenk på at det er en smerte som er forbigående - en smerte med mening!!!
brak mamma Skrevet 10. oktober 2011 #9 Skrevet 10. oktober 2011 Hei Eg har brukt lystgass på alle fødslene mine, og er blott den eneste og veldig viktig smertelindring for meg. Tror bi får det på Voss fremdeles, men nå ble eg så usikker at eg må ringe i morgen og sjekke:) Ellers så lurte eg på å få epedural denne gangen, bare for å ja prøve det..kanskje eg har gått glipp av fødsel med mindre smerter... Hadde ikke vært å forakte med litt mindre vondt:) Lykke til med fødslene alle sammen uansett hva dere velger å bruke eller ikke bruke:)
brak mamma Skrevet 10. oktober 2011 #10 Skrevet 10. oktober 2011 Hehe... Er på iPhone så blir litt skrivefeil:)
vi3 Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 10. oktober 2011 Som vanlig er det faktisk så godt å høre om hva dere andre tenker, uansett hva For meg som aldri har født før, tror jeg at mine forberedelser psykisk fikk seg en liten knekk. Så hjernen har nok forberedt seg mer enn jeg selv har vært klar over. Håper bare jeg finner en ny "kode" for å forberede meg ) Takk for gode svar- uansett )
andreita med 2 prinsesser Skrevet 10. oktober 2011 #12 Skrevet 10. oktober 2011 Min første fødsel ble jeg satt i gang, med intranavøst. Vannet gikk men ingen rier, full rulle pa dryppen og fikk epidural etter 2 cm, da hadde jeg lagt i 3 timer, etter en time virket ikke lenger epiduralen og de verste riene kom, med et til to minutters mellomrom, det tok nesten 3 timer før jeg fikk satt ny epidural, altså 6 timer med sinnsyke rier, hadde nessten ikke tid til og puste, men da den siste epiduralen ble satt(altså stikkene var vonde men klarte bare ikke mer) takket jeg min gud for den som oppfant epiduralen Da var jeg kun med 5 cm åpning, og det gikk 7 timer til før snuppa kom ut, så hvorfor ikke epidural jenter???
nyttårsprins Skrevet 10. oktober 2011 #13 Skrevet 10. oktober 2011 Hehehe... Jeg var også evig takknemlig for epiduralen forrige gang! Fikk endelig til å slappe av mellom riene, og hadde derfor krefter til å presse. Man blir jo ikke akkurat smertefri - men det er helt fantastisk når den fungerer skikkelig!!! Er ikke tvil om at den står øverst på ønskelisten min denne gangen også!!!
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 10. oktober 2011 #14 Skrevet 10. oktober 2011 Aldri i livet om noen hadde fått lov til å putte den nålen i ryggen min:( Så lenge jeg har klart meg med lystgass i mine 3 fødsler så håper jeg at sykehuset mitt ikke har fjernet det nå som jeg skal føde mitt siste barn. Vil heller trosse smertene en nåler på kroppen, men slik er det å ha nåleskrekk.
septemberpiken Skrevet 10. oktober 2011 #15 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg brukte lystgass en stund i forrige fødsel, men syntes ikke jeg hadde noen effekt av det... for meg ble det epidural som ble løsningen, og som "reddet" fødselen. Da jeg hørte at også mitt sykehus slutter med lystgassen nå, så kjente jeg at det egentlig ikke var noen stor krise, men forhørte meg med jordmor om hvilke andre alternativer de har, så håper jeg heller kan bruke noe av de andre mulighetene. Hør med sykehuset om hva de faktisk kan tilby deg, så du vet at det finnes andre løsninger enn lystgassen... det kommer helt sikkert til å gå kjempefint uten den også!
vi3 Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter #16 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg er åpen til det meste, hovedsaken for meg er at situasjonen blir den beste. Har ingenting i mot om det blir epidural el andre former for smertestillende Bare skepitisk i den forstand at redsel for at epiduralen ikke skal komme i rett tid, og at dette forårsaker svakere rier- som i sin tur kan føre til en lengre fødsel. Jeg vet ikke hva jeg går til..... grugleder meg til, gruer meg til fødselen og gleder meg til jeg endelig skal få møte den fine, nusselige og gode prinsen min <3
Nissegutt11 Skrevet 11. oktober 2011 #17 Skrevet 11. oktober 2011 jeg har født to ganger og sykehuset jeg har vært på og skal til om noen uker har ikke lystgass. Det går helt fint, og har ikke vært noe savn, så dette går helt fitn skal du se :-) lykke til
vi3 Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter #18 Skrevet 11. oktober 2011 Tusen takk Lykke til, til deg også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå