Isa- Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 Har ei tulle på 7 uker, som sover og slikt når hun vil... Men snart skal vi begynne å legge til rutiner (Når hun blir ca 3 mnd), at hun skal legges 7-8 på kvelden i senga si på rommet. Hvordan begynner vi denne påvenningen? Hun har hittils samsovet med oss, og vi har lagt oss ca 12 på natta og da har vi tatt henne med i senga. Hun sover fint på natta, til rundt 9-10 med to måltid imellom 12 på natta og når vi står opp. Det er den eneste rutinen vi har på soving og mating. Ellers sover hun og spiser når hun vil... Tenker at vi nå skal begynne å legge henne i senga på dagtid når hun sover, for å gjøre henne vant med den... Så når vi skal begynne å legge henne i 7-8 tida, starter vi kveldsstellet og mat rundt 6. Men om hun er lys våken når vi legger henne, og hun gråter og vil opp, hva gjør vi da? Tenker at vi må holde oss på rommet når vi skal trøste og mate, og at det skal være mørkt, slik at det blir en "natt-følelse" rundt det. Også er det ikke ut av rommet før når vi står opp. Selfølgelig skifte bleie etter behov, da... Men ellers så mater vi og trøster inne på soverommet.. Hvordan høres det ut? Tips og triks?
Isa- Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter #2 Skrevet 10. oktober 2011 Forresten, så blir hun lagt på eget rom Vi har ikke plass til sprinkelsenga på vårt rom.
zassy☆ Skrevet 10. oktober 2011 #3 Skrevet 10. oktober 2011 Her har vi fra begynnelsen av hatt det mørkt på soverommet og når vi har lagt henne for natta så har vi ikke slått på lys igjen, hatt henne sovende i bag på dagen med daglige lyder rundt, slik at hun skal skjønne forskjell på natt og dag. Skifter så sjelden som mulig bleie på natta, bare når vi må, slik at det blir mest mulig ro, har en liten nattlampe på badet for de gangene vi må slik at det fortsatt blir lite lys. Og hun har allerede fått en rutine med å legge seg rundt 21-22 på kvelden, hun er 2 måneder Går så lett å legge henne så er fornøyd med at vi begynte så tidlig Legger henne i vugga, synger nattasangen og går så fra henne. Går tilbake hvis hun begynner å gråte å gir smokk eller trøster litt og går så igjen når hun er rolig. Har gått utrolig bra Føler oss heldige. Lykke til med rutinene!!
Matrosen og Meg:) Skrevet 10. oktober 2011 #4 Skrevet 10. oktober 2011 Hei hei! Jeg har en gutt som er 7 uker, 8 uker på onsdag. Så da fikk vi omtrent samtidig. Uansett. Vi begynte med rutiner ganske tidlig. det gikk egentlig bare litt av seg selv for oss. Han begynte å bli trøtt i 21-22 hver kveld, så da begynte vi med kveldsstell kl 8. Fikk da litt pupp kl 8, badet, og fikk flaske rundt halv 9. etter to uker med denne rutinen begynte han å bli trøtt tidligere, og vi begynte da med kveldsstellet 19.00, og det gjør vi fremdeles. For snart to uker siden, la vi han på eget rom, pga mye lyder fra han og fordi han våknet veldig lett av oss når vi kom å la oss. Sovner han ikke når han får flaska nå, så legger jeg han bare i senga og dytter smokk til han sovner selv. tar han bare opp hvis han gråter veldig, roer han og legger han ned i senga før han sovner slik at han sovnet i senga. Det funker bra her, men det tok litt tid. Måtte dytte smokken sikkert 30 ganger de første kveldene. nå må vi kanskje inn to-tre ganger. Vel slik er det her i huset. Lurt å begynne med rutiner:) masse lykke til:)
PetitAnge Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 Vi begynte så smått med soverutine da jenta var 5 uker. Frem til da hadde vi det slik du beskriver; at babyen var oppe med oss til vi la oss - da la vi henne i sengen sin som sto inntil vår seng. Ved 5 uker prøvde vi "for moro skyld" å legge henne i sengen sin når hun var tydelig trøtt på kvelden, ofte i 21-22 tida. Badet/vasket henne og tok på pysj før amming ca en halvtime/time før leggetiden. Det funket utrolig bra! Hun sov flere timer alene på soverommet - og vi fikk plutselig kvelden "tilbake!" Hun våknet 1-2 ggr på natta for mat, og sov videre etp. Slik har vi hatt det siden, med noen unntak så klart;) Veldig deilig når kveldene blir litt mer forutsigbare! Jeg var utrolig imponert over hvordan lille jenta "skjønte" når hun skulle sove leeenge og når det bare var dagdupper! <3 Når det gjelder dagsoving har vi alltid lagt henne i vogna i stua/ på kjøkkenet med lyder/folk rundt seg, slik at det blir markert forskjell fra det svale, mørke og stille soverommet. Dette gjør det mye lettere for babyen å forstå at det er natta! Jeg vil anbefale å vente med å legge babyen til hun er tydelig trøtt - hjelper ikke at klokka er "leggetid" hvis baby er lys våken! For oss varierte leggetiden veldig de første ukene, kommer jo an på når og hvor mye baby har sovet på dagtid, det er jo vanskelig å regulere når de er så små. Nå er jenta 4 mnd og ganske "rutinert" - sovner stort sett mellom 19.30 og 21 og våkner ikke før kl 5 ca. Et tips er å ikke henge seg opp i at babyen SKAL legge seg feks kl 20, men ta det litt som det kommer;) Da unngår man å bli skuffet/stressa hvis baby ikke sovner.. Og det går seg uansett til etterhvert! Her har vi jenta på fanget/på armen med oss til hun begynner å glippe med øynene, da legger vi henne i senga si. I 3 av 4 tilfeller slukner hun som et lys og sover godt og lenge:)
zassy☆ Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 Babygirl0511 jeg må bare kommentere at jeg også ble så imponert over jenta vår at hun har den lengste soveperioden når vi legger henne i vugga om kvelden, mens på dagtid sover hun sjelden over 1 time, sover såå godt på natta, våkner her også et par ganger etter den lengste duppen på natta, høres ut som vi har/hadde(?) det ganske likt Herlig å ha litt kveld alene, selv om jeg i blant skulle ønske den lange duppen var mens jeg også sov, hehe, men det blir kanskje etterhvert..jeg kan selvfølgelig legge meg kl 21 jeg også og få en lang natts søvn, men blir ofte sittende oppe litt fordi det er så godt å ha litt "fritid" Når begynte jenta di så sove så lenge som du skriver om tilslutt i innlegget da? Her er hun 2 mnd nå, sover som regel fra 21 til 02.00 og våkner ca 5 og 8 etter det for mat.
PetitAnge Skrevet 12. oktober 2011 #8 Skrevet 12. oktober 2011 Helt enig, må sitte oppe en stund på kvelden altså! Selv om det er superkoselig og gøy når babyen er våken, er det ganske skjønt å koble av når lille har sluknet for kvelden.. Hmm, husker ikke helt når hun begynte å sove til 5 i én økt - tror det var like før 3 mnd at det begynte å bli et fast mønster. I begynnelsen tok jeg henne alltid opp første gang hun våknet på natta,uansett hva klokka var, men så en natt(da hun våknet i 2 tida) prøvde jeg å bare gi smokk - og vips så sov hun noen timer til:) Nå har vi kl 4-5 som "fast" spisetid - om hun våkner før det er d bare smokk. Funker stort sett veldig bra!
zassy☆ Skrevet 12. oktober 2011 #9 Skrevet 12. oktober 2011 okei, får prøve oss litt fram her også, pleier å gi henne smokk men hun godtar det bare en stund, så er det tydelig at hun vil ha mat, men kanskje en natt at hun bare sovner igjen da Godt uansett at hun sover såpass mye til å være så lita, så jeg klager ikke isa: fikk med meg først nå at du skrev at lille skulle sove på eget rom, ammer du da? høres slitsomt ut å måtte opp og inn på et annet rom flere ganger på natta? men skjønner jo at dere må pga senga, men hva med å bare samsove lenger eller ønsker du ikke det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå