Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye melk til baby på 9/10 mnd? Gir nå 2 av 5 måltider per dag som melk men kunne tenkt meg å trappe ned til 1 per dag om ikke det er for tidlig. Slik vil jenta vår lettere kunne følge vår måltidsrytme og få spise det vi spiser. Pluss at jeg snart skal tilbake i jobb.

Hvor mye mm/mme gir dere andre til like gamle babyer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ammer fremdeles mye, 5 ganger om dagen/natta. 3 måltider i tilegg.

Skrevet

Jente 9 mnd her. Drikker MME. Var akkurat til kontroll på HS. Da sa helsesøster at jeg kunne trappe ned til MME morgen og kveld. Hun får da tilsammen ca 300 ml i døgnet.. Noen ganger litt mindre fordi hun ikke alltid drikker opp kveldsflaska... Fikk før dette en flaske på 150 ml etter brødskive til lunch:-)Men kommer vel sikkert også an på om baby er stor/liten og hvor mye fast føde de får i seg...

Skrevet

Takk for svar begge to, håper flere vil dele sine erfaringer!

Skrevet

Nå ble jeg virkelig glad når jeg leste innlegget til Smil123:)

Endelig noen som hadde fått et klart svar fra helsesøster på hvilken mende mme som er ok til disse på denne alderen:)

Jeg har vært bekymret for at Mini her ikke har fått i seg nok, har ligget på alt fra 150-350 ml i døgnet. derfor har jeg prøvet og lurer inn ei flaske til i løpet av dagen, men dette går utover middags spisingen:/

Men da er jo 300 ml fint da:) Takk.....

Skrevet

Jeg har ikke gitt mme som eget måltid siden han begynte med fast føde da han var 4 mnd. Han drikker 150 ml til brødskive og 150 ml til grøtmåltidet. Også får han en flaske velling til kvelds. That's it. For en stund tilbake drakk han max 100 ml i løpet av dagen, så nå drikker han mer enn på lenge.

Skrevet

Så fint med svar, takker :) så bra at helsesøster kunne svare på det, ringte nettop helsestasjonen og fikk til svar av helsesøster: "Å-NEEEI ammer du bare to ganger om dagen, det er altfor lite, det er jo trossalt melka som er hovednæringen til de er 1 år, maten er jo bare et lite tillegg!!" føles som jeg har gjort en dødssynd om å gi så "lite". Vet om andre som får mindre enn min da. Og jeg som spurte henne om å trappe ned men det var toalt uakseptabelt om jeg i såfall ikke ga tillegg. Ifølge henne trenger hun mm/mme til hvert måltid?? Minst 5 ganger om dagen... Hun mente også at jeg hadde lite melk og ville miste melka snart når jeg ga så lite, men selv vet jeg at jeg alltid har hatt overflod av fet melk og at jenta mi spiser så mye at det gulpes til hvert melkemåltid selv fremdeles... Og melka metter henne like lenge som annen mat hun får så jeg vet hun får mye melk enda når jeg ammer selv om hs ga inntrykk av å ikke tro noe på det. Gir jeg min melk samtidig som fast føde spiser hun likevel like mye av meg til hvert måltid, og like mye mat, men at det gulpes myyye for å få opp det verste overskuddet, jenta har lite av magemål. Ikke veldig koselig når også halve middagsglaset kommer opp, på alle klær (våre og hennes) og leker, eller akkurat når vi er på butikken i vogna/på armen/ eller i bæreselen. Setter flekker gjør det også. Jeg fortalte samtidig at jenta mi er stor for alderen (følger øverste kurve) og legger fremdeles på seg. Synes ikke det var noe hyggelig samtale med hs. Men kanskje jeg må begynne å gi henne tillegg/amme (men jeg skal jo tilbake i jobb) hvert måltid og bare takle at hun gulper det opp igjen og blir enda rundere?? Hvorfor er melka så viktig så lenge hun legger på seg bra?? Og hvorfor har noen andre fått beskjed om at det er nok med flaske kun morgen og kveld i samme alder?? Jeg vil jo ikke gjøre noe galt heller, og håper ikke jeg har pådratt jenta noen skader ved å ikke gi melk hele tiden...

Skrevet

Hva tenker denne helsesøsteren er løsningen når vi går tilbake på jobb, da? Jeg har ikke hatt noe valg (utenom å ikke jobbe i det hele tatt, selvfølgelig, men er det egentlig et valg?) – gikk tilbake i jobb da gutten var sju måneder, og siden han ikke tar flaske og ikke ville drikke melk fra kopp, så måtte jeg trappe ned. Nå er han åtte måneder og ammes en del ganger i døgnet, vanligvis fire, selv om jeg jobber: i sekstiden om morgenen, i firetiden når jeg kommer hjem, etter kveldsgrøten og i 22-23-tiden om kvelden. Ellers får han melk gjennom to porsjoner med grøt om dagen.

De lærde strides jo helt sikkert om hva som er best og nødvendig, men jeg blir provosert over slike tilbakemeldinger fra helsesøstre. De må se an folk sin situasjon, lete etter alternative løsninger og i hvert fall unngå å gi dårlig samvittighet!

Skrevet

HEi!

Hs sa til oss at maks 5dl dagen i mme, og det er vanlig å gi mme/amme morgen og kveld. Noen gjør det selvfølgelig mer, men disse to var mest vanligst. en liten periode ga vi bare mme på kvelden, men nå hun rundet ti mnd, så våkner hun i seks tiden og da var det på tide med morgenflasken igjen slik at hun holder ut til frokost kl 8.30 slik som de har i bhg når hun beg om to uker:)

Så å gi den flasken morgen og kveld er helt topp her :) Da får hun iallefall i seg en del væske og, for det er ikke alltid drikke ellers på dagen er såå grådig populært.

Så ville holdt på flasken morgen og kveld, tilbudt iallefall:)

Skrevet

Hei!

snakka me HS om dette i forrige veke. ho sa at det var nok å amme morgon og kveld og ellers gi vann til maten. jenta mi er 9 mnd

Skrevet

Huff nei- det er jammen ikke lett å vite hva som er rett når de (helsesøstrene) kan si så mye forskjellig om samme sak.. Men virker jo som flere har fått fortalt at melk morgen og kveld er helt ok. Og tenker vi litt logisk så begynner man jo med fast føde fra 4-6 mnd alder og poenget er jo at den skal mer og mer i gradvis forstand bytte plass med melka! Så å bare skulle gi smaksporskjoner frem til 1 års alder blir jo feil- nesten sånn det hørtes ut av hun ene helsesøsteren over her;-) Så lenge baby er fornøyd tenker jeg å gjøre det som funker best for familien.

Skrevet

Takk til alle som har tatt seg bryet med å svare! Var lettere fortvilet i går, er kanskje hormoner som er i kroppen enda, også. Det jo liksom så viktig for en å ikke gjøre noe "feil" når det gjelder barna. Synes det er helt utrolig at ulike hs sier så ulike ting! Hvordan kan hs si til meg det hun sa i går på til når det er så ulike meninger blandt helsesøstre også? Jeg trodde jo også at poenget gjennom det første året fra 4-6 mnd og oppover var å gradvis venne de til mat for at det skulle bli viktigste næring frem til slutten av første leveår, men ifølge hs her så virket det mer som smaksprøver første året, så begynner den virkelige tilvenningen etter ett år, det virket liksom feil på meg, iallfall når man opplever at barnet tåler maten og liker å spise den, er det at barnet ikke vil ta/ikke tåler maten blir det jo noe annet. Sånn som ei sier her så hva gjør man når barnet ikke tar flaske/kopp feks, og man ikke fpr ammet like mye fordi man skal tilbake i jobb, når barnet da spiser fast føde så skulle man liksom tro det ga næringen de trengte... Får jo lit melk gjennom amming uansett... Men føler jeg kan slappe mer av nå som jeg ser jeg ikke har gjort ting så veldig feil likevel :) tusen takk alle! Og om det flere som har noe meninger om hvor mye melk så tar jeg gjerne imot enda flere svar også :)

Skrevet

Det kan være ganske frustrerende det der, for det er mange ulike svar å få blant helsesøstre rundt om!

Da jeg var på 9 mnd kontroll fikk jeg nesten passet påskrevet da jeg sa min datter fikk mm morgen og kveld, tilsammen ca 400 ml daglig. Dette mente hun var aaaaaaltfor lite og mente jeg burde begynne på kalsiumtabletter (!!!!).

Syns selv det var merkelig. Så har jeg snakket med andre helsesøstre som sier hun skal ha MAKS 500 ml daglig og andre igjen som sier det hun får er bra....

Ikke lett for en stakkars førstegang;-)

Vet nå at hun får i seg nok og har ikke satt i gang noen kalsiumtabletter heller. I blant er det vel også å lytte til seg selv også...?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...