Solformørkelse Skrevet 10. oktober 2011 #1 Skrevet 10. oktober 2011 vasker dere de? det i navlen er litt størknet blod i, men det vil jo være ganske utfordrene å vaske? Eller lar dere bare alt gå sin egen gang?
Lillie Vanillie Skrevet 10. oktober 2011 #2 Skrevet 10. oktober 2011 Hei, jeg fulgte instruksjonene fra Rikshospitalet, tror det var at sårene under ingen omstendigheter skulle vaskes før det var hel hud (altså helt grodd igjen).
dincene Skrevet 10. oktober 2011 #3 Skrevet 10. oktober 2011 Den første uken dusjet jeg med plastere på tror jeg var beskjeden jeg fikk. Etterpå skifta jeg dem bare uten å pirke noe i. Dei gror av seg selv ganske så bra og alt faller vekk etterhvert. Men første uken skal du ikke være borti sårene i det hele tatt. Da er det lett å få infeksjon.
Solformørkelse Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 10. oktober 2011 Takk for tilbakemelding:)
Solformørkelse Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. oktober 2011 hvot lenge var dere øm i sårene og når tok dere stripsen. De har stripsen igjen navlen min og:-)
Snoopy. Skrevet 12. oktober 2011 #6 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg fikk beskjed om at stripsene skulle henge på til de falt av naturlig. Stripsen i navlen falt av ganske raskt, men de to andre hang på ihvertfall i 1,5 mnd.(!) Fikk også beskjed om å alltid ha på bandasje. Ble den våt så måtte den skiftes med en gang. Jeg tok av bandasjen ved dusjing, for hvis jeg tok den av etterpå fikk jeg utslett hvor tapen hadde vært. Lykke til!
Tante_Esel Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 jeg har hatt 2 kikkhullsoperasjoner, ikke lap da.. men sårene er nok like... og jeg har slitt litt med sårhud i navel arret i ettertid... men har funnet ut at potetmel (ja faktisk potetmel ) hjelper for å få tørket ut såret... så hvis det klør og er ubehagelig, fyr på med potetmel... blir vel sikkert noe ala å strø på babypulver eller sånn
amusica Skrevet 13. oktober 2011 #8 Skrevet 13. oktober 2011 Et meget relevant spm. Første gang jeg hadde lap. fik jeg beskjed om å plastre og la det være i fred. Jeg fikk den gang betennelse i stingene..Dvs. den delen som var synlig av tråden forsvant ikke av seg selv og det ble betent rundt det. Andre gang fikk jeg bekjed om å plastre, ta det av når jeg dusjet...ja du hørte riktig.. og helst lufte det så ofte som mulig. Fikk beskjed om at jeg kunne klippe bort de ytre trådene etter 10 dager. Fulgte føringene og sårene grodde raskere enn sist og ble ikke betent. Så da ordnet kroppen opp selv:-) Ergo det er forskjellige føringer fra hvilken lege man kommer til. Det viktigste er å hindre smuss, få fjernet sting etter 10 dager, smøre litt brulidine på skulle det bli litt irritert og generelt leve normalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå