Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er to jenter som etter om og men har bestemt oss for å prøve å få barn! Veldig spennende for oss, men "Its a jungle out there"! S-O-S!

Det vi lurer på er om hvor lang tid man må regne fra første samtale hos fastlege til man kan bli befruktet? Er det mulig for kvinner over 35 år å få inseminasjon eller går man rett på IVF?

Har noen erfaring med Porsgrunn, eller tar de kun imot heterofile par? Hadde vært så fint meg noen svar. Fastlegen vår vet veldig lite om dette, hun er veldig behjelpelig, men vi trenger mer informasjon! Er det også noen som kjenner til en god gynekolog i Oslo?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143662982-hvor-lang-tid-f%C3%B8r-behandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Du trenger egentlig ikke mer tid enn det tar å få prøveresultatene, dvs. ca 1 uke :-)

Hvis du reiser til Danmark altså. Vil tro ventetiden er betydelig lengre i Norge. (Stork har litt ventetid på samtalen man skal ha i forkant.)

Jeg var også hos gynekolog først, selv om det ikke var nødvendig. Valgte å gå til en privat, fordi det var veldig lang ventetid ellers - fikk tilbud om time i februar/mars da jeg ringte for en måneds tid siden.

Det jeg brukte mest tid på, var å velge klinikk, og valg av donor - men da eggløsning nærmet seg, var det bare å skjære gjennom og ta et valg. Fordelen med Diers klinik er at sædbanken ligger i gåavstand, så jeg trengte ikke tenke på å bestille uker i forveien.

Tror ikke det er noen grunn til å ikke prøve inseminering først, uansett alder, med mindre man vet at det er vanskelig å bli gravid?

Lykke til - dette er kjempespennende!!

Hei, i Norge er det bare Rikshospitalet og i Haugesund de behandler med donorsæd av de offentlige sykehusene. Må nok regne med en del ventetid her. Men det finnes jo flere private som ikke har like lang ventetid, men der er jo kostnadene mye høyre. Lykke til!

Så koselig at dere har bestemt dere for å sette i gang! Jeg og min kone har nettopp kommet i gang selv og er i første prøveperiode. Kjempespennende :)

Vi har ikke involvert vår fastlege i prosessen i det hele tatt. Vi gikk til en privat gynekolog i sommer for vår første GU og for å se til at alt ser bra ut i utgangspunktet. I høst tok vi kontakt med klinikken, og hatt konsultasjon der. De blodprøvene vi har tatt, har vi tatt på Fürst på Majorstuen direkte etter første konsultasjon på klinikken og på vårt lokale sykehus uten at det kostet en krone :)

Vet ingenting om det offentlige, utenom at det tar fryktelig lang tid. Om jeg forstår dere rett, er kanskje ikke tiden på deres side? Jeg vil anbefale å gå til en privat klinikk. Dere kan velge mellom IVF-klinikken på Majorstuen i Oslo (den har vi valgt), Aleris som også ligger i Oslo og Medicus i Trondheim. Dette er naturligvis vesentlig dyrere, men etter min mening verdt pengene.

Nå venter vi bare på eggløsning og så bærer det inn til Oslo for inseminering :)

Takk for svar:) Veldig spennende dette her altså! Har vært i kontakt med IVF klinikken i dag, de snakket om noe som de kalte "Barnerett" som man måtte betale for ved bruk av donorsæd. Noen som kjenner til dette?

Lykke til dere også, da:) Det er jo veldig spennende, men sikkert også veldig nervepirrende....

Annonse

Ja, Barnerett er noe man kjøper samtidig/før man kjøper donorsæd. Dette er for å unngå for mange barn fra samme donor i samme område.

Her er det vi fikk i svar fra European Sperm Bank da vi bestilte:

"Ifølge norsk lov må en åpen donor maks ha maks 8 barn, men max 4 norske pasienter pr. klinik på samme donor. Derfor selger vi en barnrett (en rett til barn med en åpen donor).

Vi overvåker nøye hvor mange graviditeter hver donor har i Norge. Det er derfor du i tillegg til donorsæd må kjøpe en "Barnrett", noe som gir deg rett til å bruke en donor for å lage barnet. Idet norsk lov også krever, at dere tar stilling til om dere vil ha et eller to barn, har du mulighet for nå å kjøpe opp til to barnrett. Denne ”Barnrett” garanterer deg rett til å lage 1-2 barn med en spesifik donor. Derutover kjøper du donorsæd.

Prisen for ”Barnretten” er €600 pr. barn, og dekker administrasjon av denne ordningen."

For vår del ønsker vi flere barn i fremtiden, men vi ønsker ikke å bruke samme donor i fremtiden. Vi valgte derfor å kun kjøpe én barnerett i denne omgang. Dere burde ta direkte kontakt med European Sperm Bank (ESB) om dette før dere kjøper donorsæd. Hvis ikke kan dere i verste fall ende opp med å kjøpe donorsæd av en donor dere ikke har lov til å bruke fordi barneretten for denne spesifikke donoren er brukt opp(?). Jeg er litt usikker på dette, men fordi det er ganske mye penger i dette, er det en fordel å være på den sikre siden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...