Gå til innhold

Hva slags grøt gir man til babyer som ikke tåler melkeprodukter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min vesle baby tåler mest sannsynlig ikke melkeprodukter og derfor lurer jeg på hvilke grøter man bruker, og hvordan man gjør det.

Får man resept på melkefri mme av legen for å blande ut grøt, eller betaler man det selv?

Vet dere forresten også om det er melk i hamburgerbrødene på McDonald? Der virker som veslegutt får mer utslett de gangene jeg har spist der...

På forhånd takk for svar:)

Skrevet

Hei!

Trur noe ble galt her, prøvde å svare men virker som om det forsvant. Gjør et nytt forsøk.

Min lille jente har ikk eallergi (håper jeg). Men vi har det i familien og er defor forsiktig. Jeg gir henne Holle økologisk hirsegrøt utblandet med vann. I starten med mm til hun ble mer vant. Har sett mme uten melk i butikken, men om man kan få på recept å betale mindre vet jeg ikke. Håper du finner ut av det =)

Skrevet

Dette kan jeg mye om siden vår familie heller ikke tåler melk. Jeg har løst det hele ved å lage all babymat selv. Og jeg har søkt ganske mye rundt omkring for å finne svar på mine spørsmål. Har blant annet fått mye hjelp fra en helsesøster som er ernæringsterapeut i Danmark. Jeg bloggger om det å lage barnemat selv. Så når det gjelder grøt kan du se her.

http://gladerebarn.blogg.no/1315392439_tid_for_grt.html

Du finner bl.a 4 ulike måter å lage hjemmelaget grøt på. Når det gjelder kalsium bruker jeg kalsiumpulver som blandes inn i grøten. Les det meste du trenger å vite om grøt her:

http://gladerebarn.blogg.no/grt_til_baby.html

Hvis du bare er interessert i kjøpegrøt, selger de Sinlac bla.a på Rema.Den er uten gluten og melk, men med sukker.

Lykke til uansett hva du velger! Det går fint å lage mat til baby uten melk! Selv om man gjerne må leite litt mer enn andre.

Skrevet

Mme uten melk kan fint kjøpes på apoteket, bare å spørre, de koster dessverre idioti mye og man skal søke å få de på resept via lege som kan dokumentere melkeallergien, men det er vel for de som kun bruke mme tror jeg. Kanskje det er lurest å pumpe ut egen melk og blande.

Tror maisgrøten er uten melk. Kanskje Hs vet litt mer? :)

Skrevet

Hei, da sønnen min var 4 mnd, ble det påvist at han hadde melkeallergi hos en allergilege (Barneallergiklinikk). Vi fikk da blåresept på melkefri morsmelkerstatning (Nutramigen), og får resept for 1 år av gangen. Vi kan gå på apoteket og hente så mange bokser vi trenger uten å betale. Dette får vi resept på så lenge vi ønsker, og mange barn drikker denne melken helt til skolealder selv om det er en morsmelkerstatning. Den inneholder mange næringsstoffer, vitaminer og mineraler som gjør den til en god melkeerstatning. Rismelk, havremelk etc fra dagligvareforretninger er svært lite næringsrike og anbefales ikke som en melkeerstatning.

Vi lagde grøt til han med denne melken, og var storforbrukere av Holle sine babygrøter (Hirse, 4-korn, musli, spelt etc) som fåes kjøpt på helsekostforretninger. Bare å blande sammen korn og melk, vente 3 min og voila!

Vet forresten at vanlig hamburgerbrød (til de små burgerne iallefall) på McDonalds ikke inneholder melk. Kun osten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...