Gå til innhold

Ville dere blitt fornærmet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille jenta hadde 1 års dag forrige uke, og i bursdagsgave fra min bror (han er også en av fadderne) så fikk hun arve en trehjulsykkel og lekebil fra hans barn, også en ny tegnebok.

Nei, de har ikke dårlig råd. Sykkelen og lekebilen er forsåvidt fint brukt. Jeg kjenner at det koker litt inni meg, men kanskje jeg er dum, burde vel tenke at det er tanken som teller.. men det koker likevel..

Hvordan ville dere reagert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tenkt det samme. Vi har også arvet en flott trehjulssykkel, men dette var av en kollega av mannen min som vi knapt kjenner! Hadde vi arvet noe sånt av våre søsken, ville det vært utenom gaven.

Skrevet

Akkurat slik som jeg tenker.

Skrevet

Nei, jeg hadde ikke blitt fornærmet, sur eller grinete for det..

Barnet blåser en lang marsj i om lekene er nye eller brukte, og det er begrenset hvor mye stæsj/leker ungen trenger, synes jeg.

I mitt hode spiller det ingen rolle om noen er "fadder",- betyr det at de må kjøpe ekstra mye, eller er det viktigere at de har en trygg og god relasjon til barnet?

"Fadder" betyr jo bare at han har sagt seg villig til å passe på barnet hvis noe skulle tilstøte deg/dere, og det får vi jo absolutt håpe at ikke skjer! :)

Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥
Skrevet

Jeg skjønner på en måte hvor du kommer fra!

Vår lille hadde bursdag for noen uker siden, og inn kommer mannen sin far og hans kone med en 2-hjuls sykkel. Den hadde nok vært fin en gang i tiden, men denne hadde de tydeligvis kjøpt på et loppemarked eller brukt. Den var skikkelig møkkete (det lå f.eks blader i kurven bak) og ringeklokken hadde svertet av på hele styret.

Og de nevnte det ikke med et ord. Ble nesten flau på deres vegne, da vesla krabbet opp på den og ble møkkete på bursdagskjolen sin. De har forresten heller ikke dårlig råd... tvert i mot! Lurer forresten også litt hva poenget med en 2-hjulssykkel er til en så liten jente.

Men sett fra den lyse siden, det er en av de få tingene vi noen gang har fått fra dem. Mannen får heller aldri bursdags-eller julegaver!

Skrevet

Sjønner deg godt. Hadde aldri kunne gitt bort noe slikt selv!!

Skrevet

Nei det ville jeg ikke blitt. I min familie kjøper vi sjelden veldig dyre eller fine gaver til tantebarna/barnebarn. Vi har god råd alle sammen, men vi nok bare en familie som ikke er særlig materialistiske. Dessuten synes jeg unger har godt av å ikke få store og fine gaver hele tiden.

Men dersom dere pleier å gjøre det annerledes i din familie så kan jeg forstå at du synes det blir skjevt. For eksemple at ditt barn får mindre fine gaver enn andre barn i familien. Det er viktig at alle barna behandles likt når det gjelder gaver.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg hadde blitt litt sur og jeg ville sagt noe (så frekk er jeg da;)

Gjennbruk og å arve er toppen, men å la det passere som gaver til bursdag og til jul syns jeg lite om. Jeg kunne aldri gjort det selv.

Man trenger ikke å få store, fine eller dyre gaver. En tegnebok i seg selv er en flott gave og det er gave nok, syns jeg.

Å gi bort brukte ting i gaver er bare sært.

Skrevet

Ok, veldig kjekt å høre at her er masse forskjellige meninger om dette, og at noen er enig med meg også:-). Jeg er spesielt enig med lykke Fryd, det er som om jeg skulle skrevet det selv. Men tror ikke jeg skal si noe til min bror, har så liten familie og orker ikke bli uforlikt med ham. Han gjør bare som han får beskjed om fra kona han så utenom pliktbesøk så holder de seg med familien hennes.

Skrevet

Jeg skjønner at dette er noe du reagerte på. Det er litt merkelig å gi vekk brukte ting i gave. Er dette en rød tråd i hva slags gaver han gir bort eller? Ja det er ikke alltid det er de som har best råd som gir de fineste gavene. Det har jeg erfart gang etter gang.

Skrevet

Nei, det har ikke hendt før, men så er dette mitt første barn med sin første bursdag, så om det blir en trend det vet jeg ikke enda. Hun fikk veldig fin gave da hun ble født, et fint strikkesett, så stort at det passer henne nå, som svigermoren hadde strikket. Selv har han 2, en på 5 og en på 7 og har en "perfekt" familie med alt på stell til enhver tid.

Skrevet

Kjenner at eg faktisk ble litt provosert av dette innlegget.

Ka e det så skjer med verdenen?

Poenget med en bursdag er vel ikke å få finest/dyrest mulig gave??? Ihvertfall ikke til en 1åring som ikke forstår så mye av det....

Å som ihvertfall ikke ser om gaven er ny eller gammel?

Gaven er jo ikke til deg?

Ja vi kjøper alltid gave til familie og venner som har bursdag - men tenker ikke så mye på pris når jeg kjøper...

Det viktigste er jo at en får litt oppmerksomhet/at en kommer i bursdagen...

Vi skal og snart feire bursdag - og gavene som ungene kommer til å få har jeg ikke tenkt på en gang.....

Skrevet

Jeg hadde ikke blitt fornærmet nei, dette synes jeg er barnslig og smålig. Jeg bryr meg da ikke om han har med pakke eller ikke, er det sikt som teller? Synes ikke man skal lære barne at man viser kjærlighet med penger.

Skrevet

Det er ikke det det er snakk om her anonym og Canari. At jeg ble lei meg gjør meg ikke til en person som lærer barnet mitt at kjærlighet vises med penger eller at jeg er opptatt av flotte gaver! Men ja, jeg ble såret, innrømmer det. Det er ikke vanlig kotyme i Norge å passere brukte ting som bursdagsgave uansett. Iallefall ikke blandt noen som jeg kjenner. Jeg har heller ikke snakket om det med noen andre enn at jeg har luftet det her for å høre deres meninger. Hørte bare med min søster på tel, som ble flau på hans vegne. Og, hadde jenten min vært så stor at hun hadde forstått noe av det så ville jeg selvfølgelig ikke sagt noe annet enn at sykkelen er kjempeflott

Skrevet

Er ikke så glad i brukte ting jeg da, snobbete som jeg er. Men ville syntes det var bedre at det var de som hadde brukt den enn at de hentet den på fretex. Synes egentlig kanskje det var en grei ting å gjøre, en trehjulssykkel er jo en dyr ting. Skjønner at de ikke bare ville gitt den bort sånn uten videre.

Reagerer litt mer på min svoger og svigerinne, som enda ikke har gitt barnet vårt noe i 1 års gave. De er gudforeldre og sønnen vår er nå 16 mnd. Vi gir alltid til deres barn, har til og med en liten gave med til lillebror når storebror har bursdag. Men men. Velger å ikke tenke så mye på det :)

Skrevet

Personlig så ville ikke jeg blitt sur eller lei meg av denne grunn. Har noen venner som trengte sykkel og barnesete til sykkel og da fikk de det i bursdagsgave til minstens 1 års dag. Det var selvfølgelig brukt. Skulle man kjøpt en sykkel og sykkelsete nytt, hadde jo det blitt mangfoldige tusen. Bedre å få en gave som de trenger slevom den er brukt, enn å få en unødvendig gave. Synes nå jeg.

Kanskje broren din også synes det? I stedet for å kjøpe en ny trehjulsykkel så kunne hun få deres.

Men som du nevner senere her så sier du at de har "den perfekte familie", kanksje det er derfor du reagerer litt ekstra på dette? At du føler at de synes at dere ikke trenger noe bedre..?

Ikke vet jeg.. Bare babbler. Hehehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...