Gå til innhold

Å skru klokken - morgenfugl...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke så lenge til klokken skal skrus tilbake, og lurer på hvordan man best angriper dette?

Ser for meg at dette kan føre til enda tidligere morgener, og de er mer enn tidlig nok fra før :-/

Lille frøken har de siste tre dagene funnet ut at søvn på ettermiddagen er sterkt oppskrytt, og er som resultat stuptrøtt rundt klokken seks-halv syv, og har dermed blitt lagt da. (før disse tre dagene, så var leggetid syv-halv åtte). Konsekvens: Det er morgen klokken halv seks, uten sjans til å få henne til å sove videre... (snork....) Skal sies at hun har vært veldig earlybird før dette også, men da har jeg iallefall som regel klart å fått lurt henne til å sove videre til seks-syv.

Så, hvordan angripe klokkeskruing for at det ikke skal være morgen klokken halv fem?? Tar også gjerne i mot tips for å få litt henne til å sove litt lengre om morgenen :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn
Skrevet

Oi oi, ja det der er ikke noe særlig!! Men det vil jo så seg til i og med at vi legger dem en time senere også, så vi får håpe det kun tar noen dager.. Her våkner gutten også gjerne i halv seks-sekstida, og av og til klokka 05 :P

Gjest Madolyn
Skrevet

Her begynte vi forresten å legge Muffin kl 21 i stedenfor kl 19 i en periode som han var kjempetrøtt i 18-18:30-tida. Om vi la ham før kl 19 så våknet han nemlig 6-8 ganger hver eneste natt, sov kjempeurolig fra kl 03-04 og skulle OPP kl 05-06... Nå skal det jo sies at vi samtidig la ham på eget rom og startet med grøt, men jeg trur leggetida også var en kjempeviktig faktor.

Etter 2 uker var han nede i 2-3 oppvåkninger per natt (det er han fremdeles, blir 6 mnd i mrg), og sov til kl 07!! Vi har gradvis skrudd frem leggetida, nå legger han seg til å sove kl 19:30. Sover som regel til kl 06, da tar jeg ham over til meg. Et par ganger i uka omtrent aksepterer han da å ligge og samsove med puppen og meg til halv sju-kvart på sju <3

Gjest Madolyn
Skrevet

For å få ham til å holde ut til kl 21 så fikk han mulighet til å duppe helt frem til kl 18 (ble vekket senest kl 18:15) ;)

Skrevet

Hun har som regel bare 1 oppvåkning før halv seks, så tror ikke jeg har lyst å rote for mye med leggetidspunktet.

Men, når vi skal skru klokken, kan det nok kanskje være nødvendig å legge inn en ekstra litt sen blund, for at hun ikke skal være leggeklar klokken 17. takk for innspillet :-)

Skrevet

Husker jeg og var bekymret for å stille klokka tilbake med forrige mann. Men det gikk seg til av seg selv ila et par tre dager i og med at tidspunkter for mating og legging skjøv seg til de nye tidene også.

Når det gjelder tips for å få henne til å sove lengre på morgenen så var det som fungerte med storebror å ikke ta han opp av senga før et fast klokkeslett (jeg valgte halv 8 som tidligste tid hvor det var lov å stå opp). Tok han kun opp om han skulle ha mat. Når han våknet før dette så vugget jeg på senga (har sånne fjærknotter som kan skrus på sengebena), strøk han på magen, holdt i hånda og gjorde det som skulle til for å holde han rolig i senga. Unngikk kommunikasjon som prat og øyekontakt. Noen morgener sovnet han aldri og jeg ble da sittende der et par timer nesten å gjøre dette og jeg måtte være skikkelig sta for å ikke gi opp, men plutselig så begynte han å sove til ca 8 igjen :-) Men kan være vanskelig å være tålmodig når man selv er stuptrøtt og bare vil sove. Lett å ta en lettvintløsning å ta dem opp og heler sove sammen med de til første lur som da gjerne blir ganske tidlig om de står opp i 5-6 tiden.

Skrevet

Ja, har som valgt å bite i det sure eplet og stå opp. Vet da at første lur er allerede etter omlag 1 time, så da får jeg sovet litt da.

For hun gir virkelig beskjed om at nå er det morgen, høylytt! Litt babling tåler jeg, men høye glad-skrik...ja da får jeg ikke sove uansett. Og da kjenner jeg at jeg er sulten, og da kan jeg like godt stå opp ;-) Har prøvd å få henne til å sove videre, men nyttesløst hvis hun virkelig er våken. Kan gå greit hvis hun bare ligger å gurgler.

Gjest Madolyn
Skrevet

He er det nå 3-4 timer mellom vi står opp kl 0615 og til første dagdupp, så det gjelder dessverre ikke alle babyer.

Skrevet

Huff, ja vet jo at jeg i grunn har en veldlig enkel sovebaby. Håper det kommer en dag da lille Muffin lar mammaen sin få sove natten igjennom uten så mange oppvåkninger. Jeg synes du er tøff Madolyn!

I dag sov utrolig nok lille frøken helt til 07.45, til tross for at hun ble lagt 18.15. Var sikker på at det var morgen halv seks som vanlig, pga da var det mat og bæsjebleie. Men tok sjansen på å legge henne ned igjen, og jammen snorket hun seg ikke videre. Er vel for godt til å kunne vare, men deilig å få sove lenge en dag :-)

Skrevet

Hvor gammel er jenta di Valiana? Snuppa mi på 8,5 mnd er også morgenfugl. Alt i fra 5-6 synes hun er en fin tid å våkne på *sukk* Hun får som regel ikke komme opp av senga før halv syv, og det har jeg holdt hele tiden. Likevel sover hun ikke lengre. Våkner i 5 tiden med litt koselyder, og fra halv seks blir hun mer og mer høylydt til det går over i sutring. Men jeg får ikke sove lenger når jeg har hørt lyd i henne i 5-tiden. Hun sover på eget rom, har gjort det i snart 1 mnd. De første nettene hun sov rundt, våknet hun ca kl 7, men det er det visst slutt på. Vi har prøvd å endre leggetid, men det funker ikke. Så jeg gruer meg for at hun skal våkne i 4 tiden når vi skrur klokka. Huff !

Skrevet

Hun er fem og en halv måned og sover enn så lenge på vårt rom i bed side crib.

Hun har hatt noen netter hun har våknet i 4-5-tiden, da har det gått greit å ignorere henne en times tid, mens hun ligger og gurgler. Men så begynner høyltt skrik eller sutring, od da er det ikke lenger noen bønn. men ser ut som hun den siste uken har innsyil seg på halv seks, med i dag som ett hederlig unntak :-)

Jaja, jeg er heldigvis ikke noe b-menneske selv :-) (men ei heler utpreget a...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...