Gå til innhold

Så ondt i mamma hjertet :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa på 5 mnd er blitt syk for aller første gang. Har vært litt små snufsete idag så tok tempen på henne ved kveldstellet da jeg syntes hun var så varm. 38,5. Ga henne en paracet, men hun var så sjaber i formen. Fikk heldigvis i henne litt mat før hun slokna.

Hun har i tillegg idag hatt avføring 4 ganger. Den har vært grønn og er som da hun ble født.

Har mest bare lyst å sette å overvåke henne. Liker ikke at hun er syk. Er vant til hun er i super form.

Skal jeg holde et ekstra øye med henne i kveld/ natt??? Eller skal jeg bare la henne sove?Skal jeg vekke henne for å ta en kontroll temp???

Er ikke vant til syke barn, men en gang må vel være den første....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Vet hvor skremmende det kan være! Følg først og fremst hjertet ditt!

Legene sier det ikke er feber før de er oppe i 39,5 - 40 ( lillegull her hadde 40 som ikke gikk ned med paracett ila to timer, da løp vi på legevakten ) og småtroll blir fort varme og fyker fort opp i temp. Husk at feber er kroppens måte å jobbe mot sykdommer på, så ikke demp den med mindre du ser at hun har det tydelig vondt og la henne sove så lenge hun vil. De svetter det ofte av seg ila natten. Ull er en fin ting å kle dem i, da de ikke blir kalde hvis de blir våte av svette ;)

Dette kommer til å gå kjempe bra!!! :)

Skrevet

legen min og helsesøster sier at barn har feber på akkurat samme måte som oss.. altså har de 38 har de feber..... derimot tåler barn høyere feber enn det vi voksne gjør.. det er forskjellen. men de blir dårlige selv om de har 38 i feber akkurat som oss.....

jeg hadde nok fulgt mammahjertet mitt ja... og hadde det vært min tulle hadde jeg tittet en ekstra gang inn for å sjekke at hun pustet.. hehe det er meg da:) og om hun våknet ville jeg gitt henne kokt vann som er avkjølt slik at hun får i seg litt drikke.. dersom hun ikke tar puppen... de kan jo synes det er slitsomt å ta pupp om de er syke også...

stakkars små.... deter ikke godt å se at de er syke og har det vondt.....:( skjønner godt at du har vondt i mammahjertet ditt.. men heldig er hun som har deg som mamma som passer så godt på henne :)

klem

Skrevet

38,5 er ikke mye feber, så det er ikke noe vits i å gi Paracet bare pga feberen ihvertfall. Men du sier at hun er sjaber i formen, hva vil det si? Det er nemlig allmenntilstanden som er det viktigste, så hvis den var OK ville jeg ikke bekymret meg :)

Det sies at man bør sjekke barn som har høy feber iløpet av natta, du kan jo lese litt mer om dette her (grei oversikt helt til høyre på siden):

http://www.apotek1.no/feber-og-smerter/feber-hos-barn

God bedring til din lille!

Skrevet

Hei Carina :)

Så stusselig når de bittesmå ikke er helt i form :( Men som det sies over her og hos andre leger/helsepersonell... ved temp over 39 eller om allmenntiltsanden er dårlig bør man gi febernedsettende...eller selvsagt kan du gi det som smertestillende om hun skulle ha vondt! Men jeg har flere ganger, som deg, gitt Sofia paracet pga feber, både under og over 39 grader fordi jeg har følt hun har plagdes av det.

Det første som slo meg da jeg leste innlegget ditt, var at det kan være tenner på gang. Mine har pleid å få tynn, sterktluktende og av og til grønn/gul avføring og gjerne flere ganger for dagen ved tannfrembrudd...gjerne noen dager før tanna har kommet gjennom tannkjøttet. Det kan jo være noen små tansebisser som rører på seg? Har hun litt røde roser i kinnene (tannroser)? Nedsatt matlyst?

Syns du gjorde riktig, jeg,- men jeg ville bare latt henne sover som hun vil i natt, og heller ta en vurdering når hun våkner av seg selv i natt! Håper dere får en god natt begge to, og våkner friske og uthvilte i mårra - kanskje med en litn tann på plass å? :)

Klem :)

Jeg syns du gjorde

Skrevet

Det ble ikke mange timene søvn i natt. Hun ar veldig urolig. Trøtt og slapp var hun,kunne godt sove en time før hun våknet igjen. Tok tempen på henne i 04 tia of da var den 39. Ikke feber på morgenen når vi sto opp. Men hun er blitt mer snørrete iløpet av dagen og bærsjen hennes er slimete og grønn. Har skjønt at det kan være tenner. Må bare se det an. Har smurt gummen med dentinox, men klarer ikke se antydning til noe.

Nå har hun endelig sovnet igjen etter veldig mye sutring. Prøver jo å trøste så godt jeg kan.

Men hun kan også plutselig begynne å hylskrike. Det tolker jeg som hun har vondt en plass. Har tenkt ørene, for hun har spist relativt greit selv om vi ikke får i henne grøt idag.

Skrevet

Uffda, ikke noe godt hverken for llillemor eller for deg :( Men tenner kan jo også gjøre dem snørrete og sånn. Har hun effekt av paracet utover at feberen går ned? Mindre gråting? Da kan det jo væære ubehag hun gråter av...ikke lett å vite når de ikke kan snakke.

Ta en tur til legen om du er usikker, og feberen vedvarer. Hvs ikke kan det jo å være at hun rett og slett er forkjøla? Sofia har vært ordentlig forkjæla et par ganger alt...mistet stemmen helt en gang, og det var ganske stusselig---hørte ikke engang at hun gråt i babycallen!!!

Lykke til videre - håper denne natten blir bedre!

Skrevet

Hei kjære Carina:)

Hvordan går det med deg og Prinsessen??? Tenkte også på tenner når jeg leste innlegget ditt, men det er jo så mye som går nå da. kan jo være et virus, er hun fortsatt tufs kan du jo sjekke en CRP.

Sender mange god bedrings klemmer til Gullet og noen til deg også:) Klem

Skrevet

Hun slokna igår og sov helt til 05 i morges. Jeg la meg rett etter henne så vi fikk mange gode timer med søvn. Fikk mat 05 og sov til 08 :) Og idag er hun i sitt rette jeg igjen :) Ingen feber eller snørrete. Eneste er bærsjen som enda er kornete, grønn og slimete. men hun er i super form. Kan jo være tenner... hvordan ser egentlig disse kulene til tenner ut??? Nede bak ser jeg to små kuler, men vet ikke om det alltid har vært slik???

Hun virket til å ha god effekt av paracetten ja utenom at febern gikk ned. Ble mye roligere.

Skrevet

Godt å høre at hun er frisk igjen! De skal jo gjerne gjennom en del forkjølelser og sykdom disse små, men det er noe ordentlig herk okke som! Når det gjelder kuler i tannkjøttet.... Det er vel egentlig bare hjørnetennene som buler som en kul i tannkjøttet, men det kan de gjerne gjøre helt fra nyfødt, selv om de ikke kommer før 1-årsalderen som regel. De andre tennene ser man som oftest som et hull i tannkjøttet, som etterhvert blir større, i tillegg til at man kan skimte den hvite tanna gjennom en tynn hinne i tannkjøttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...