manon Skrevet 9. oktober 2011 #1 Skrevet 9. oktober 2011 Hei. Vi skal snart begynne å prøve å bli gravide. Jeg fikk i vår påvist Leiden mutasjon, heldigvis bare på et gen. Men legen sa likevel at risikoen for blodpropp og spontan abort senere i graviditeten er økt og at det ville bli vurdert underveis om jeg burde ha blodfortynnende. Finnes der noen med erfaringer?
Dossa :) Skrevet 9. oktober 2011 #2 Skrevet 9. oktober 2011 Hei. Jeg har påvist leiden mutasjon, men husker ikke helt om jeg har homo eller hetrozytogot. Jeg har ikke fått tilbud om blodfortynnende og jeg har født 3 velskapte unger uten problemer. Sliter nå med nr 4 men det er vel andre grunner til det tror jeg. Masse lykke til :-)
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 9. oktober 2011 #3 Skrevet 9. oktober 2011 Selv fikk jeg antifosfolipidsyndrom, betyr at jeg danner blodpropper. I det svangerskapet vi lykkes med gikk jeg på blodfortynnende sprøyter og Albyl-E og det gikk veldig fint:) Du får god oppfølging. Er du langt unna lege når du finner ut at du er gravid, sørg for å ha resepter liggende hjemme som du kan hente og begynne på medisiner så raskt som mulig. Hvis det er dette legen anbefaler da.....
manon Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 9. oktober 2011 Takk Dossa 14pp + EXU, det er godt å se at det kan gå bra. Tirilgirl har blitt mamma:): Jeg måtte smile når du skrev: "Er du langt unna lege når du finner ut at du er gravid, sørg for å ha resepter liggende hjemme som du kan hente og begynne på medisiner så raskt som mulig. " Jeg bor nemlig 50 meter fra et sykehus Jeg tror kanskje at legen vil jeg skal prøve uten blodfortynnende først, og så se det an underveis. Hvis jeg mister noen ganger så får jeg blodfortynnende fra starten av, tror jeg. Men han var litt utydelig, har på følelsen at det gjøres litt ulikt hos forskjellige leger.
mamma til s@lma Skrevet 10. oktober 2011 #5 Skrevet 10. oktober 2011 Hei ! Jeg har også samme type Leiden mutasjon. Jeg merket at det varierer fra lege til lege hvor tett oppfølging man får ved svangerskapet, det kommer sikkert an på hvor mye erfaring har de med Leiden, men det finnes jo retlingslinjer for det. Da jeg gikk gravid med mitt første barn, fikk jeg ingen oppfølging ift Leiden før fødselen, men måtte gå på Fragmin i noen uker etter fødselen , takket være ivrig jordmor som jeg gikk til kontroll hos . Hun har lovet meg å finne ut av det om hva var riktig, og det gjorde hun Da jeg var gravid senere, bodde jeg et annet sted og hadde en annen lege , men nå var det en flink dame, spesialist i allmenmedisin. Og da hadde jeg Fragmin liggende hjemmet, og skulle ta det før fødselen kun hvis jeg skulle fly, uansett om det var kort eller lang distans. Og så skulle jeg stå på Fragmin etter fødsel, men vi kom aldri så langt, da jeg fikk MA i uke 10. Jeg har forresten spurt om jeg kunne bruke Albyl-E istedenfor sprøyter,men det fikk jeg ikke lov til da de virker på forskjellige måter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå