Gå til innhold

Jobber med 3 stykker som er 40 + og de leier bolig enda:(

Anbefalte innlegg

Og her vi bor så er det ikke spesielt rimelig og leie heller! Hun ene betaler 12.000 kroner i måneden for og leie et gammelt hus fra 1964 der badet er originalt! Trodde jeg skulle fryse fast på toalettet når jeg måtte låne det i fjor vinter!

I tillegg kommer strøm og oppvarming som jeg regner med koster en formue for dette gamle huset!

Vi jobber begge som sykepleiere og er da ikke veldig lavtlønnet, skjønner ikke hvorfor hun og mannen ikke kjøper seg noe eget fremfor og kaste pengene ut av vinduet!

Har selv hus til 3,3 millioner, + studielån og vi lider på ingen måte noen nød.

Hvor er prioriteringen når man er over 40 år og fremdeles leier??

Fortsetter under...

Hvem sier at lykken er å eie?

Dette er svært individuelt. Og det kan skyldes flere ting : Kanskje de har betalingsanmerkninger og ikke får lån? Kanskje det ikke er lønnsomt for dem å eie? Kanskje de rett og slett synes det er enklere å leie enn å eie?

Som sagt, det er ikke slik for alle at lykken er å eie.............

Annonse

Ingen kan da ikke si noe på at det waste of money å leie når man er blitt såpass voksen som over førti! En hver med passe økonomisk sans skjønner vel det. Det er sikkert en grunn til at dem ikke får lån eller noe :P

Kjenner jeg har mye å si om dette temaet...

Du, hi, vet vel ikke noe om kredittverdigheten til disse? Kanskje har de studielån og/eller andre lån, samt billån som hindrer dem i å få kjøpt noe? Kanskje satser de på å arve bolig eller penger til det?

Jeg synes ikke synd på de som velger det selv.

Jeg er litt betenkt angående dette med at det blir vanskeligere og vanskeligere å komme inn på boligmarkedet, samtidig som (her i byen) det er så og si umulig å få leid leilighet. Jeg har flere venner som er fornuftige mennesker, med grei inntekt og jobb, som ikke får lån fordi de har studielån, eller barn, og bankene mener de tjener for lite. Det har også vært stor oppsving i inkassosaker, oh mange har anmerkninger. Da må de leie, men det er ikke lett her og i mange andre byer. De ender alltid opp med dårlig standard og lite plass, til overpris. Fordi markedet er så presset som det er, kan utleiere gjøre dette. De får kanskje aldri kjøpt noe.

En av onklene mine hadde nylig visning på en nedslitt hybelleilighet med et lite soverom, stue og kjøkken i et lite rom, bittelite bad, og parkeringsplass. Det kom ikke mindre enn 40 par med barn, og alle som var der snakket om at de er så fortvila over situasjonen i dag. Samtlige var interressert i å bo der, selv om det sier seg selv at det ikke er en plass for en familie.

Og hva gjør staten for å hjelpe? Ingenting, heller det motsatte av å hjelpe. De bestemmer at man fra nå av må ha 15% av lånet i oppsparing, og ikke 10% som tidligere. Dette for å holde boligprsene nede. Det er helt latterlig.

En annen ting er at jo eldre disse blir, desto vanskeligere er det å få det høyt etterlengta boliglånet, siden man jo ikke kommer til å leve evig. Prøv å dukk opp i banken som 45åring og be om førstehjemslån på 30 år, og se hva de sier.

Vi vil i fremtiden se enormt mange flere eldre som bor i leide leiligheter og hybler, og som sansynligvis må flytte rundt i sin senilitet og fortvila hjemmehjelp-avhengige tilværelse. Det skremmer meg.

Det kan være mange andre grunner enn dårlig økonomi som er grunn til å leie.

- For mange er lykken faktisk friheten ved å være gjeldfrie

-Man kan like det huset/den leiligheten man bor i så godt at man ikke vil flytte.

-Man "venter" på at en slektning skal dø for å overta hus.

-Man foretrekker å kjøpe fritidsbolig fremfor hus

-Man ønsker ikke å forholde seg til vedlikehold eller oppussing.

- Stedet man bor på har en usikker fremtid, er avhengi v en hjørnesteinsbedrift eller liknende.

-Man flytter ofte.

Og sikkert mange andre grunner.

Annonse

Kjenner jeg blir provosert av deg. Så fint at du har hus til 3.3 mill! Så flott at du fikk sagt det.

Men du vet at livet ikke farer likt med alle?

Ditt liv er IKKE fasiten på hvordan andres liv bør være.

Moren min på 50 sitt største ønske er å eie noe eget. Hun har vokst opp i fattigdom, fikk meg i fattigdom (på den tiden var det ikke noe som het støtteordning for alenemødre) og måtte jobbe ræva av seg på drittjobber for å forsørge seg. Noen, som deg HI, vil si at hun var dum som ble gravid da hun bare var 18 år.

For hun kunne ikke ta utdannelse da, hun måtte jobbe for å ha tak over hodet og mat på bordet til oss.

Foreldrene hennes hjalp ikke og min far takket for seg da hun ble gravid.

Moren min har en dårlig inntekt som pleieassistent. Hun har ikke egenkapital og har heller aldri hatt sjans til å skape en.

Hun har aldri hatt foreldre som kan hjelpe seg.

Også våger du å se ned på henne? Fordi at hennes liv ikke er som ditt?

Vi er 30+ og har ganske grei inntekt, men vi har ikke spart opp 300 000 i egenkapital og må derfor leie. Og med disse leieprisene er det ikke lett å spare heller.

Vi kunne fint klart et lån på 3 mill, men sliter med egenkapitalet. Jeg mener ikke at vi er dumme, men ikke like heldige som andre som arver og får hjelp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...