Tre små troll :) Skrevet 8. oktober 2011 #1 Skrevet 8. oktober 2011 Hadde KS for 10 dager siden og merker at det ikke gjør så vondt lenger. Litt vondt når jeg nyser, hoster og reiser meg fra senga, men mye bedre nå! Men kjenner at jeg er fryktelig øm over snittet. Dvs ikke i selve snittet, men i hele området ca 5-10 cm over mot navlen. Kjennes helt numment på en måte. Har noen opplevd det samme? Hvor lenge varte det? Jeg har også merket at huden/magen er helt normal og bløt rett under snittet/arret, men helt hardt over. Er det normalt?
❁mamma til thea emine❁ Skrevet 8. oktober 2011 #2 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg hadde vondt lenge...var øm både oppe og nede og hard på ks... Fikk også en lomme midt på ks med blod-samling...(blod og vann) som legen min klemte ut,og d var ikke lite heller tror d var pga truse eller noe som gnagde på såret... Vet ikke om d ble haste ks på deg? D ble d på meg,så vet ikke om d er noe forskjell der? At de må gjøre ting litt raskere, og da blir d ikke helt bra liksom? Jeg klarte nesten ikke å gå på flere uker etter. Måtte bøye ryggen for å ikke få så vondt når jeg gikk. Tok meg 6-7 uker før at d gikk helt over. Tror d er forskjell på hvordan man har d Håper d går fort over på deg:) Og gratulerer med nr 3 )
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 8. oktober 2011 #3 Skrevet 8. oktober 2011 Kan ikke svare på hva som er normalt eller ikke, men hos meg ble ikke mavepartiet seg selv igjen før det hadde gått over 6 mnd. Nå fikk jeg også stor navlebrokk, så hele maven var rar på en måte. Men den hardheten varte ganske så lenge.....det er jo mye som er røsket i og trenger tid på og normalisere seg. Har hørt det kan ta opp mot et år før ting er som de var før......
Jomfruen76 Skrevet 8. oktober 2011 #4 Skrevet 8. oktober 2011 Hei. Jeg tok KS for 7 mnd siden, og det er helt normalt å være øm/hard 5-10 cm opp mot navlen. For å bringe litt dårlige nyheter har jeg ikke fått igjenn følelsen på deler av magen enda. Da jeg var på 6 ukers kontroll spurte jeg gynekologen om denne ømheten/følelsesløsheten i magen og gynekologen sa at det kunne ta opp til et år, kanskje aldri bli vekke helt. Hard heten i magen forsvant forøvrig etter 3 uker. Jeg hadde forøvrig i likhet med en annen som har svart på dette innlegget vann/blodansamling midt på magen i ca 3 uker etter fødselen. Jeg måtte få diural tabletter for å få bort væskeansamlinger i kroppen generelt.Ved bruk av disse tablettene forsvant væskeansamlingen i magen også ganske fort. Vil ellers si at jeg var tilbake til normalen etter 3 uker. Dvs ikke hadde vondt eller hadde problemer med å gjøre vanlige ting. Passet på og ikke drive med altfor tungt arbeid tunge løft til ca 6 uker etter fødselen. Tok ting gradvis fra da jeg følte meg bedre og frem mot 6 uker.
snart3barnsmor:) Skrevet 8. oktober 2011 #5 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg hadde ks for 17 dager siden, planlagt. Magen er ganske øm/sviende i området rundt snittet, altså på oversiden i huden, akkurat slik du beskriver det. Hadde haste-ks for fire år siden, og var akkurat likt da. Husker ikke helt når det gikk over, men hadde ikke noe særlig følelse på selve snittet i det hele tatt etterpå. Huden virket liksom litt dovnet bort. Har også en hard "pølse" under huden over snittet, akkurat som sist, og det er visst en hematom (eller noe sånt), en blodansamling. Er visst vanlig, og ufarlig, og løser seg vanligvis opp av seg selv. Generelt er mitt snitt hundre ganger bedre enn sist, mulig det er fordi det var haste-ks sist men planlagt nå. Sist slet jeg i mange uker med å gå korte stykker og i det hele tatt å komme meg opp av senga/stolen, mens nå greide jeg det fint allerede på sykehuset, og føler meg NESTEN som før allerede nå
Flaggermusa Skrevet 9. oktober 2011 #6 Skrevet 9. oktober 2011 9 mnd siden KS her og jeg har enda ikke følelse i området over såret. Arret kommer nok ikke til å forsvinne med det første her siden jeg opererte vekk en eggstokk bare 11 mnd før jeg tok KS og ble åpna på samme plass.
Lessismore Skrevet 9. oktober 2011 #7 Skrevet 9. oktober 2011 Jeg tok ks for nesten 9 mnd siden. Er fortsatt følelsesløs noen cm over arret. Ikke for å ta motet fra deg, men leste en lignende tråd for en stund siden, der ei dame fortalte om den samme nummenheten 30 år etter ks!
Håpefull77 Skrevet 9. oktober 2011 #8 Skrevet 9. oktober 2011 litt over 5 mnd siden snittet mitt. Det var hastekeisersnitt. Er fortsatt nummen i et område på 5 cm fra snittet og opp. Tror det er helt normalt. Fikk i hvertfall beskjed om det på sykehuset.
Tre små troll :) Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 9. oktober 2011 Ja, høres ut som dette er normalt ja. Har ikke noe vondt lenger og føler meg i toppform, så skal ikke klage. Egentlig veldig fornøyd med hvordan alt har gått. Selve snittet ser bra ut og har heldigvis ikke fått noen blodansamlinger etc. Magen ser også ganske normal ut allerede. MEN dette med vann i kroppen lurer jeg på om jeg har... Ikke fordi jeg kjenner det så veldig, men fordi jeg ikke går noe ned i vekt. Et par dager etter fødsel veide jeg nesten det samme som før, dvs hadde ikke engang gått ned like mye som babyen veide... Har to ganger tidligere gått ned 10 kg mens jeg har vært på sykehuset, så synes det er veldig rart. La på meg kun 9 kg og vet jo at det ikke er mye fett fordi jeg får på meg klær fra før graviditeten. Hva kan ev gjøres med det??
Tre små troll :) Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 9. oktober 2011 Dvs kan man gjøre noe for å få vannet ut av kroppen? Jomfruen76, hvordan visste du at du hadde vann i kroppen, var du veldig opphovnet? Merker at ringen sitter strammere, men har liksom ikke tømmerstokklegger heller...
Jomfruen76 Skrevet 9. oktober 2011 #11 Skrevet 9. oktober 2011 Hei. Jeg hadde mye vann i kroppen før fødselen, var så "galt" at jeg ikke kunne ha på sko, kunne ikke gå ordentlig beina var akuratt som tømmer stokker, kunne ikke bruke ringer etc.Dette varte også etter fødselen. Fikk beskjed fra fødeavd om at vann i kroppen etter fødselen var helt normalt, og det ville begynne og gå bort etter et par dager. Det var mannen som begynte å bli bekymret da ikke noe av væskeansamlingen hadde gått bort en uke etter fødselen, men tvert i mot hadde øket. Jeg kontaktet da fastlegen og fikk som sagt diural tabletter.Etter ca 2-3 dager på disse merket jeg endring, ved at jeg fikk på meg sko igjenn(om en litt vide). Etter ca 2-2,5 uker på diural tabletter var kroppen "normal" igjenn i forhold til væske ansamlinger. I løpet av den tiden jeg brukte diural gikk jeg ned 18 kg. Jeg la på meg ca 25 kg i svangerskapet totalt og gikk ned. Dette høres kanskje for godt ut til og være sant, men det er sant. Enkelte får mye vann i kroppen ved graviditet, og enkelte må ha hjelp for å få ut vann ansamlinger. Det er lite men kan gjøre selv for å få dette bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå