Supersnusken Skrevet 8. oktober 2011 #1 Skrevet 8. oktober 2011 Hei! Har skrevet om dette før, men er fremdeles like klok... Mistenker refluks hos mini på 4 mnd, men får veldig uklare svar overalt synes jeg (helsestasjon, privat barnelege). Mini gulper ofte mye, gjerne 5-6 ganger etter en amming, over 2-3timer. Rart noe blir igjen.. Før virket hun lite plaget av gulp, men siste mnd virker hun klart plaget. Uler mye før gulpen kommer, gråter ofte umiddelbart etterpå. Hører også at hunstadig svelger unna gulp. Kan hikke veldig kraftig over lang tid. Mye sutrete, og nekter og ligge på magen. Kan av og tl hyle uder amming, enkelte dager får hun aldri fullført en pupp, bare gråter eller kaver. Høres dette kjent ut for noen? Barnelege (privat), ville ikke henvise til ph-måling, anbefalte gaviscon evt starte med grøt. Har forsøkt gaviscon men det er nesten umulig å få henne til å svelge det... Har lyst til å fullammen litt til. Hun har hele tiden lagt på seg greit, så noen blir tydeligvis igjen.. Blir veldig glad hvis noen kan fortelle hvilke symtpomer barnet hadde, hva slags utredning og behandling dere fikk og ikke minst hvordan det gikk?
heidiheidi Skrevet 8. oktober 2011 #2 Skrevet 8. oktober 2011 Hei du Tuppa her i huset har hatt samme problem bortsett fra at hun ikke la på seg noe pga all gulpinga. Siden det var liten vektoppgang tok legen på helsestasjonen å henviste oss til sykhuset hvor vi fikk oppfølging. Der mistenkte dem først melkeallergi, dvs at siden jeg ammet måtte jeg kutte ut alt som hadde med melkeprodukter å gjøre. I tillegg fikk vi mme som heter nutramigen på blå resept. Da dette ikke hjalp på vekt og gulping gikk dem vekk fra allergien, vi fikk ph reg som viste ingenting(det skal mye til for at det viser noe) men vi fikk ny mat som heter lamasil, den er for barn med reflux problemer. i tillegg har vi fått gaviscon, men kun 1ml etter måltid sa barnelegen på sykhuset. jeg gir den direkte etter mat selv om det står en halvtime. Vi er faktisk mer eller mindre kvitt gulpinga med dette....jeg har også hørt barn som har fått losec mot gulping, men det ville ikke barnelegen gi oss. Hvis fastlegen ikke vil høre på deg så få helsestasjonen til å ta tak idet. Bare spør hvis det er noe mer
Studentmamma88 Skrevet 9. oktober 2011 #3 Skrevet 9. oktober 2011 Det høres ut som at barnet ditt kan ha refluks, min hadde akkurat samme symptomer (minus mye gulping) og måltidene ble en evig kamp, og vi fikk hjelp altfor sent!! Til slutt ble vi lagt inn på sykehus pga. dehydrering, og da fant de ut at hun hadde refluks. De målte ikke ph fordi dette gjør spiserøret enda mer sårt, men en rekke leger observerte henne under spising og etter spising. Hun nektet å spise, vridde seg unna, svelgte mye gulp og skrek mye. De satt henne på medisin Zantac, som virket umiddelbart (må godkjennes av legemiddelsentral til hvert enkelt barn). Refluks er smertefult, da dette er sure oppstøt/gulp og kan fort danne sår i spiserøret. Da gjør de vondt å spise, å da blir det mye hyling og spisestreik!! Min har kraftig spisevegring pga. disse smertene hun har hatt under spising. Tips: -Hold barnet høyt etter alle måltider. -Bygg hodeeden av sengen opp med noen bøker. -La barnet svelge ned medisin i medisinsprøyte med sviskesaft eller sviskemos m/pæresmak. Snuppa har idag gode og dårlige dager, og medisin er ingen vidunderkur, men det hjelper absolutt!
Honningmelon Skrevet 9. oktober 2011 #4 Skrevet 9. oktober 2011 Studentmamma88: Hvor gammel var jenta di når dere fikk påvist refluks? Og hvor gammel er hun i dag? Hvordan går det med spisingen? Jenta mi er 5,5 mnd og vi har vært gjennom akkurat det samme. Vi sliter veldig med maten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå