Gå til innhold

Hva gjør et navn "Harry"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på. Hvorfor er noen navn "Harry" for noen og ikke for andre?

Hva er det som gjør et navn "harry"?

Hvorfor bruker vi egentlig den betegnelsen?

Hvilke kriterier "oppfyller" navnet for å bli "harry"?

Hva betyr det egentlig at det er "harry"?

Bare noen tanker jeg har......(Tenker igrunn mye rart....)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på hva man legger i "harry" og blir ganske subjektivt.

Jeg mener at navn som var forkortelsesnavn på engelsk (avledet av engelske navn) fort virker harry på norsk. Ordet/navnet Harry er jo et eksempel på et slikt navn ;) Andre eksempler: Ronny, Johnny, Jimmy, Timmy. I dobbeltnavn blir det gjerne hakket mer harry: Kim-Ronny, Tom-Jimmy, Ole-Johnny, osv.

Av jentenavn opplever jeg ofte navn som Jeanette, Monica og Michelle som harry, men det kommer an på personen. Jeg synes også Janne er et temmelig harry navn men det er basert på en jeg kjenner som heter det :P

Skrevet

Jeg er helt enig i det som er skrevet i den forrige meldingen her. Navn som er forkortelsesnavn på engelsk blir ofte harry på norsk.

I tillegg blir en god del utenlandske navn også harry på norsk, fordi det ikke passer inn. Det klinger bare ikke bra på norsk.

Mange av jentenavnene som er i denne kategorien blir dessuten så oppjålet på norsk, at det bikker over og man får litt horete assosiasjoner. Synd, men det er desverre sånn.

For eksempel disse.

Francesca, Michelle, Vanessa, Beatrice, Belinda.

På mange av disse guttenavnene tenker man automatisk på bråkebøtta i klassen, uromomentet, den som er pøbelen.

Det er jo faktisk en grunn til at navn som; Ronny, Johnny, Raymond, Roger, Roy og Kenneth er navn man forbinder med en bråkmaker.

Det er fordi mange bråkmakere har slike navn.

I tillegg er navn som Liam, Nathan, Kevin, Ken, Timmy, Tim, Roger, Nathaniel, Joel, Noel og Nicholas ekstremt harry!

Skrevet

Ofte kan det nok være subjektivt fordi det har med konkrete assosiasjoner å gjøre.

Ellers tror jeg "hovedgruppene" er:

- Engelske/amerikanske navn som ikke uttales likt på norsk.

- Utenlandske navn som har vært lite eller ikke brukt tidligere som plutselig blir populære.

Skrevet

Enig med Sommertiara:

* Navn som plutselig blir superpopulære som har vært lite brukt før. De får en bratt stigning før de plutselig blir helt borte igjen, og da synes vi navnene er harry. Ta en del navn som plutselig ble populære på 70- og 80- tallet: Kenneth, Ronny, Linda, Jeanette... Folk syntes jo de var fine på den tiden, for de ble jo mye brukt. I dag er det ingen som kaller babyer for dette, og vi synes navnene er harry. Jeg tipper det kan skje med mange av de nye navnene i dag, som Noah, Leon, Liam, Nathaniel etc. Men det er jo ikke lett å forutse. Noen av navnene kan jo få fotfeste å forbli mye brukt over lang tid.

* Navn som virker dillete og jålete eller for amerikanske blir nok ansett for å være harry. Jeanette, Savannah, Melissa...

(ikke meninga å såre noen, altså)

Skrevet

Enig med mange av de foregående. I tillegg er det mange forskjellige meninger om navn og hvem du forbinder med ett navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...