Gå til innhold

Fødselshistorie, da min prinsesse kom til verden <3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min første fødsel startet 8 dager før termin med vannavgang, og da var prinsessa ute på 4t og 45 min. Hadde hatt noen kynnere kvelden før, og litt løsere avføring samt litt nedpress følelse en periode. Det var alt av tegn første gang.

Denne gangen var alt annerledes. Jeg trodde hun skulle komme fortidlig, for allerede i uke 32 hadde jeg sterke kynnere, nedpress, og smerter både her og der. Det meste av fødselstegn! Men hun var enda i magen 3 dager over termin.... Jeg hadde time hos jordmor, og bad om å bli strippet.

Hadde masse murringer utover dagen, men siden jeg alt hadde hatt alt av fødselstegn trodde jeg ikke helt på at det kom til å skje noe. På natta fikk jeg imidlertid sterke kynnere eller svake rier. Jeg er usikker! Noen var vonde, andre ikke. Og de var rimelig regelmessige omtrent hele natta. Så dabbet det litt av om morgenen, men ikke helt. De kom fortsatt med gjevne mellomrom. Prøvde å bare hvile meg, spise og samle energi.

Kl 12 tok det seg litt opp. Da gikk slimproppen,og riene ble litt vondere. Noen riktig vonde, andre mindre vonde. Og de kom ikke kjempe regelmessig heller. Det kunne gå 7 min, så plutselig 15 min. Vi ringte etterhvert inn, og siden første fødsel gikk raskt fikk vi beskjed om å komme inn på en sjekk iallefall. Riene tok seg enda litt mer opp på veien, og når jeg kom inn kl 15 hadde jeg faktisk 7-8 cm åpning!!!

Jeg hadde jo planlagt at jeg ville ha epidural, da sist fødsel var veldig intens og vond. Men innen vi fikk fødestue og slikt hadde jeg jo nesten full åpning, så vi skulle prøve uten.

Tror jeg hadde nesten full åpning kl 16, bare en liten kant igjen. Det hadde gått helt fint til nå. Jeg hadde trent mye på pusting, og det hjalp! 1-2-3 inn gjennom nesen, 1-2-3-4-5 ut gjennom munnen (tenk slapp av i kjeve, hender og underliv). Mannen telte mens jeg pustet meg gjennom de harde riene. Og nåde han om han var sent ute... Hi,hi, -da ble jeg sint :D (Jeg stod foresten i prekestol hele tiden)

Så ventet vi på pressriene, ventet og ventet... men de kom liksom aldri. Bare vanlige harde rier.. kl 17 tok de vannet, - men fortsatt ingen pressrier. Jeg hadde grudd meg veldig til fødselen, og nå var jeg begynnt å bli veldig redd, det var vondt, og det drøyde ut. Så jeg fikk epidural kl 17.20. Synes i grunnen ikke den hjalp noe! Men jeg fikk pressrier da. Så kl 18.00 var prinsessen ute. (Under pressriene stod jeg på kne i sengen, med sacosekk forran meg, og holdt meg fast i samboer).

Jeg synes definitivt de siste timene, og pressriene var det verste!!! Åpningsfasen gikk faktisk greit! Jordmor fortalte etterpå at hun trodde babyen skulle komme mye før. Men kanskje var det det at jeg grudde meg slik, som gjorde at jeg ikke fikk pressrier.. Mulig epiduralen gjorde at kroppen slappet av så de kom? Men noe særlig smertelindring rakk jeg ikke å få av den, så jordmor mente at jeg skik sett like godt kunne født uten.

Syntes at denne fødselen også var SYKT vond! Men har likevell en bedre opplevelse. Følte jeg var forberedt og hadde kontroll. Jeg fikk også gode pauser, der jeg fikk tatt meg inn, og jeg fikk med meg hva som skjedde og fikk fortalt hva jeg følte. (Sist hadde jeg lystgass, som jeg ikke syntes hjalp mot smertene, jeg var bare helt omtåket og skjønte ikke hva som var fantasi og virkelighet).

Så alt i alt er jeg fornøyd med fødselen. Veeeeeeldig glad den er over!! Og at jeg nå kan kooooose meg med ei ny herlig prinsesse!

Hittil sover hun som en sten, og drakk melk fra første timen, - så alt er bare kos :D

Sender masse fødestøv til alle dere andre! Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye med prinsessa og takker for fødestøvet:)

Var dumt det skulle drøye så lenge siden du hadde så god åpning da du kom inn. Hadde og det sist men han var ute på under 2 timer. Synes du har vært kjempeflink:) Kos dere masse. Klem fra meg.

Skrevet

Gratulerer masse til deg. Heldigen du som er ferdig med det. Her går jeg på 3dagen over termin og ingenting skjer. Det er slitsomt med denne ventetiden.

Skrevet

Ååhhh....gratulerer sååå masse!!! Kos deg med prinsessa! Her venter jeg fremdeles på prinsen!

Skrevet

Gratulerer så masse :D

Skrevet

Gratulerer :) hørtes ut som en fin fødsel, tross at det gjorde veldig vondt :)

Skrevet

Gratulerer så masse! :) Kose deg med vesle prinsessen! :)

Skrevet

Takker for koselige hilsener!! :)

Og ja, jeg er i grunnen fornøyd med fødselen, og synes alt i alt at den var en fin opplevelse, selv om det var veldig vondt på slutten!

Ønsker dere alle lykke til!! Så snakkes vi inne på småtroll.

(Der vil jeg hete 81-mamma<3<3).

Skrevet

Gratulere så mye og nyt tiden fremover :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...