Alvepia *happy mum* Skrevet 8. oktober 2011 #1 Skrevet 8. oktober 2011 Etter mine 3 mislykka graviditeter i Tromsø snakket de om å at neste gang skulle jeg være sykemeldt. Nå har jeg byttet til Riksen å de er ikke interessert i å sykemelde meg... Snakket med min fastlege om dette, å siden Riksen ikke syns det er nødvendig har heller ikke hun noen planer om å "hjelpe" meg videre med dette. Jeg er derimot interessert i å hvertfall ta det HELT med ro de 3-4 første ukene da jeg har en jobb på et legesenter.... Noen andre som har vært borti dette?
Fru Fomle *ønsker seg..* Skrevet 8. oktober 2011 #2 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg har ikke "blandet" inn klinikken m.t.p. sykemelding, og har tatt dette direkte med fastlege. Møtte motstand, men ga meg ikke. Et tips er å være åpen om belastningen man går igjennom -både psykisk og fysisk. Det var først da jeg nevnte søvnproblemer og et hode som ikke fungerte, at min fastlege "så opp fra papirene" og lyttet til meg. Ikke gi deg! Det er få som kan forestille seg det vi går igjennom. Lykke til! Stor klem fra
Alvepia *happy mum* Skrevet 8. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 8. oktober 2011 Takk for svar. Grunnen til at jeg har "blandet" inn klinikken er fordi fastlegen min sa det var opp til dem å det var dem som i det tilfelle måtte sykemelde meg! Men nei, jeg har IKKE tenkt å gi meg enda! ;-)
Fru Fomle *ønsker seg..* Skrevet 8. oktober 2011 #4 Skrevet 8. oktober 2011 Det samme sa min! Men han har gitt meg både delvis og hel sykemelding i løpet av min forsøkstid, så stå på! De er der for oss!
Poss Skrevet 8. oktober 2011 #5 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg behandles i Tromsø nå, og etter tre avbrutte forsøk og en vellykket egginnsetting i dag (2egg) sier de at jeg ikke trenger sykemelding, men at det er opp til meg og fastlegen min. At det er opp til meg å vurdere det, og da er det gjerne det psykiske aspektet som blir avgjørene for om man vil syke eldes eller ikke, for fysisk skal ikke hvile ha noe å si. Forlang at legen lytter til deg. Min lege har i hormontiden sykemeldt meg med " depresjonsfølelse". Det stemmer jo ikke, men funker - ettersom ivf ikke er godkjent grunn. Jeg skal også be om utvidet sykemelding en uke, og ta det derfra. Som en nevnte; hodet er ikke med for tiden. Ivf-tåken ligger tungt. Lykke til!
dincene Skrevet 8. oktober 2011 #6 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg hadde det 2e ferskforsøket vårt nettopp. Ble ikke gravid etter det første men ble gravid etter fryseforsøket og mistet i uke 5+. Så etter innsettet nå satte vi oss ned for å snakke generelt om crinone og hva som skal gjøres nå videre osv... og så fortalte jeg henne hvordan jeg hadde opplevd hele ICSI greia og hvor trøtt og sliten jeg var/er. Hadde ikke vaert sykemeldt under dei to forsøka. Og hun sa at jeg må høre på meg selv og hvis jeg ikke føler meg helt topp så er det best å være hjemme! Og var ikke noe å ha dårlig samvittighet for sa hun! Dette vi går gjennom handlet visst bare om oss to! Første gangen jeg hørte noe sånt fra noen på st.olavs. Vanligvis er jo - du kan leve som normalt. Jeg har ikke vært til legen enda. Skal på mandag men jeg har en veldig grei lege, tror jeg ihvertfall
MK73 Skrevet 8. oktober 2011 #7 Skrevet 8. oktober 2011 Heisan. Mener du at du har hatt tre mislykkede IVF, eller at du har vært gravid (etter IVF?) tre ganger og mistet spirene (og dermed burde ha vært diagnostisert med habituell abort)? Det er nemlig to forskjellige situasjoner, der man bør bruke forskjellige argumenter ift en evt sykmelding.
@riel Skrevet 10. oktober 2011 #8 Skrevet 10. oktober 2011 Intertilitet er en godkjent sykdomsgrunn sa legen min. Det skrev han på min sykemelding og mannens.
Alvepia *happy mum* Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg har vært gravid 3 ganger men mistet (les på profilen min). Å tromsø sa habituell abort. Nå har jeg igjen pratet med legen min, å føler med meget hjelpesløs når jeg har en lege som tydeligvis ikke vet en dritt om dette eller har vært borti dette før. :S Å forklare alt til henne selv om både det ene å det andre er rett å slett slitsomt. Etter jeg begynte på sprøytene har jeg ikke vært meg selv, jeg sover utrolig lite, er trøtt hele dagen å fungerer ikke i det hele å store.. Såpass ille at jeg føler ikke for å kjøre bil heller. (å jeg har 40 min kjøring til jobben) Legen min er IKKE interessert i å hjelpe meg eller noe, å jeg blir bare enda mer sliten av dette! Måtte inn til time hos legen i morgen, å er rett å slett livredd jeg kommer til å skrike! Hva gjør jeg? Er det noen lett setning jeg kan si som jeg kan klare å huske hvis jeg bryter i sammen der inne?
TanteTroll Skrevet 10. oktober 2011 #10 Skrevet 10. oktober 2011 Jeg har også vært sykemeldt med infertilitet som diagnose i forbindelse med forsøk. Lykke til!
Hansine lengter sårt Skrevet 10. oktober 2011 #11 Skrevet 10. oktober 2011 Hva med å bytte fastlege!!! Det er slik at det er noe du har rett på. Det kan du enkelt gjøre selv på nettet. Er det slik at legen ikke hører på en, kan det være lurt med en annen lege som kan forstå ens problemer.
MK73 Skrevet 10. oktober 2011 #12 Skrevet 10. oktober 2011 Hei, Alvepia. De fleste klinikkene forholder seg kun til evt sykemelding ifbm selve forsøket, og henviser til fastlege for evt sykemelding utover det - som det ville være i ditt tilfelle når du forhåpentligvis blir gravid neste gang (etter IVF). Den eneste oppfølgingen man vanligvis får fra en (offentlig) IVF-klinikk ifbm en IVF-graviditet er 7 ukers-ULen. Så du må mest sannsynlig forholde deg til fastlegen. Jeg antar at abortene dine har kommet etter hverandre, og at de tre graviditetene har vært med samme mann? (Det er del av definisjonen på habituell abort). I så fall har du krav på utredning. Be fastlegen din om å henvise deg til det (det vil være hos spesialist eller på sykehus, og hvis det blir på sykehus er det faktisk oftest IVF-klinikken som gjør denne utredningen). Dessverre har de fleste fastleger lite kompetanse på habituell abort. Dersom du blir gravid igjen kan du vurdere å be om å få oppfølging fra spesialist. Du kan jo også som noen andre sier her skifte fastlege, i håp om å få mer forståelse. Tidligere sa legeforeningen at man skulle være liberal med bruk av sykmelding i neste svangerskap (for de som har habituell abort), men nå er den setningen fjernet fra dokumentet jeg fant den i sist. Sykmelding i den forbindelse kommer ofte som en del av en tilnærming som calles TLC (tender, loving care). Jeg foreslår at du googler "recurrent miscarriage" og TLC, så får du opp mye, kan godt hende du kan bruke noe av det i diskusjon med lege ang sykmelding. Se f.eks her, under "other treatments": http://humrep.oxfordjournals.org/content/21/9/2216.full
MK73 Skrevet 10. oktober 2011 #13 Skrevet 10. oktober 2011 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6691389?dopt=Abstract
MK73 Skrevet 10. oktober 2011 #14 Skrevet 10. oktober 2011 Her fant jeg den eldre versjonen jeg så etter, der det anbefales å være liberal med sykmelding: "Trygghet, omsorg og gjensidig tillit •Ettersom psykogene faktorer/placeboeffekter synes å være av en viss betydning for utfallet i neste svangerskap, bør det legges vekt på å etablere et godt lege-pasientforhold for å skape trygghet, omsorg og gjensidig tillit ("TLC, tender loving care")8 (III) •Hyppige svangerskapskontroller •Liberal med ultralydundersøkelse til "abortfaren" er over9,8 (III) •Liberal med sykmelding "' http://www.palliativmed.org/id/106386.0
lengter73 Skrevet 11. oktober 2011 #15 Skrevet 11. oktober 2011 Heisan! Jeg har hatt sykemelding under de to siste ivf behandlingen og det pga at jeg syntes det psykiske med det ble for stort.. Jeg snakket med legen og sa at jeg var sliten og at jeg ikke klarte å fungere helt. Jeg fikk redusert sykemelding da, det fungerte best for meg. Jobbet annenhver dag gjennom hele behandlingen og helt til jeg tok testen.. Synes ikke legen din virker spesielt samarbeidsvillig, ville byttet lege jeg altså.. Jeg kjenner mange som er og har vært til behandling og mange av dem har vært helt eller delvis sykemeldt under behandling.. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå