Gå til innhold

Odenwalder sine vinterposer-verst i test?!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har brukt posen til alle mine 3 barn, og vært superfornøyd. Veldig bra at den kan tilpasses fra nyfødt til 3-4 år. Behagelig, myk, varm... Har vasket dem flere ganger, og skjønner ikke problemet med med at den ikke skal tåle vask bra. Bare den tørketrumles som annen dunvare (med tennisballer), så blir de helt fine etter vask! Det med dårlig vann avvisning har jeg heller ikke hatt noe problem med. Den tåler litt snø eller duskregn, og er det verre vær, så bruker jeg uansett fottrekk eller regntrekk over posen. Når det gjelder at den skulle antennes lett, så leste jeg om dette rett etter at jeg hadde kjøpt en ny pose til min yngste sønn, og fikk litt hetta. Men så kom jeg over en forklaring på BarnasHus på hvordan testen var utført, og det beroliget iallfall meg fult og helt.

Det laaange avsnittet under er hentet derfra

http://www.barnashus.no/nettbutikk/detaljer/ut-pa-tur/vognposer/odenwalder-dunpose.html

"Odenwälder Holly er produsert i henhold til ØkoTex standarden som er et europeisk miljø og kvalitetsmerke. Denne standard skal garantere at det ferdige produktet ikke innholder farlige kjemikalier.

Dersom flammehemmende kjemikalier blir brukt, vil IKKE posen være i henhold til denne standarden. Odenwälder Holly er produsert uten flammehemmende midler, da disse kjemikaliene kan være skadelige for barnet.

Når SIFO testet brennbarheten ble det brukt en propanbrenner med en 40mm høy åpen flamme og posen ble holdt opp-ned, noe som gjør at flammene ”stiger”.

Dette mener vi ikke er representativt for hva en vognpose under ”normalt bruk” vil komme ut for, og det kan overhode ikke sammenlignes med f.eks glør fra bål eller sigaretter når posen ligger i vognen eller i pulken.

Vår testing viser at en glo fra en sigarett kun vil svi et hull i posen, for deretter å slokke. Testing med åpen lighter flamme, viser det samme, men det blir et litt større hull. Posen tar ikke umiddelbart fyr!! "

Jeg har hatt to poser og begge lakk dun etter vask og tørk.. Ellers var de bra, og som hun over skriver, hvor ofte er man i nærheten av ild med en babypose?? Hvis du ikke røyker og går tur med baby, da bør du holde deg godt unna alt som er syntetisk. Og man har jo både dekke og regntrekk til vogna, så regntetthet var aldri noe krav her i gården i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...