Gå til innhold

guttungen fikk kutt i panna i barnehagen og de ansatte satt med finger'n i ræva

Anbefalte innlegg

Skrevet

Igår slo guttungen seg da han syklet i barnehagen. Han og noen større gutter syklet ned en bakke og guttungen slo seg såpass at han fikk en kutt i panna på ca 3cm. Da barnehagen ringte meg så de bare at han hadde slått seg og fått et kutt i panna og de var usikre på om det kanskje måtte stripses/sys. Da jeg kom spriket såret ca 1cm og det var ingen tvil for meg at han måtte til lege. Hvorfor barnehagen ikke har kjørt han til legen med en gang kan man jo undres på. Det som nesten er enda verre er at de nesten ikke visste noen ting om hva som hadde skjedd. Hun som hadde tatt seg av guttungen med en gang var ikke der da jeg kom og de to som var inne med han visste svært lite annet enn at han hadde syklet sammen med noen eldre gutter og slått hodet. Hva han hadde slått hodet på eller om han hadde blødd mye kunne de ikke svare på. Alt de gjorde var å holde litt fuktig tørkepapir i panna hans. De burde i det minste ha brukt sterile kompress og hvorfor har ikke barnehagen strips liggende til slike tilfeller? De burde jo bare satt på strips med en gang og kjørt han til lege og møtt oss hos legen.

Nå skal vi bytte barnehage

Skrevet

Jeg skjønner at du reagerer, men det er ikke noe hast med å få sydd et såpass lite sår. Det må gjøres innen 8 timer... Men som sagt, skjønner at du reagerer.

Skrevet

og du mener alle bhg har bemanning til å ta med ungen til lege? grunnen til at de ringte deg var jo fordi at du måtte komme og hente ungen å gå til lege med henne evt.

synes ikke dette er grunn til å bytte bhg..

Skrevet

De har faktisk plikt til å følge opp skader og selv om det ikke er noen hast å få det sydd så holder det ikke med et fuktig papir fullt av bakterier.

Det vi reagerer mest på er mangelen på informasjon. Det er ikke første gang han slår seg eller blir skadet i slåsskamp og de kommer alltid med svært lite informasjon og ofte får vi helt annen informasjon dagen etter. Det virker ikke som om de ansatte snakker sammen i det hele tatt. I verste fall kunne guttungen hatt kraftige hodeskader i tillegg, men siden ingen kunne svare oss på hva han hadde slått seg på eller gi noe anslag på hvor hardt det var så vet vi jo ingenting

Skrevet

det er greit det at de kanskje burde vasket bedre og evt satt på et plaster i hvertfall, men at de skal kjøre barnet til lege er urimelig. så lenge det er snakk om et kutt i pannen. er jo en grunn til at de ringte deg.

kraftige hodeskader? av et kutt i pannen?

Skrevet

Et kutt er da ikke så ille, med slike ting ville jeg faktisk att bhg venter, slik at jeg tar ungen til lege selv, det kan være traumatisk for en liten tass å sy.

Hos os var det verre, han var bevisstløs med, kramper, og barnehagen sa, dere han hente han om dere vil! 10 timer på observasjon, og vi måtte vekke han 2hver time på natta.

Skrevet

syns du er vel dramatisk HI!

guttungen vår på 2 hadde et lignende tilfelle i sin bhg. Han syklet og falt, og fikk kutt i pannen. De ansatte ringte meg og jeg kom og hentet han. Innen jeg kom hadde barnehagen prøvd å stripse det, men de hadde ikke fått renset det skikkelig sa de.

De hadde dessverre ikke helt oversikt på hva som hadde skjedd (er ikke alltid like lett å få med seg alt..).

Jeg kjørte til legen, og legen måtte lime og stripse det.

det jeg reagerte på med min sønn var at de ikke hadde fått med seg hva som hadde skjedd. Det er klart at slike ting ønsker vi foreldre å vite alle detaljer om, men det er ikke like lett å se akkurat hva som skjer hele tiden med alle ungene som springer rundt i barnehagen. det tar et sekund for et barn å falle..

men at de skulle kjøre til legen pga et lite kutt? seriøst? de ringte jo til deg! hadde det vært kritisk hadde de nok ringt ambulanse.. men det er faktisk du som foreldre som skal kjøre barnet ditt til legen..

Skrevet

Når kuttet kommer av at han har slått hodet mot noe etter å ha trynet på sykkel så kan han ha slått hodet ganske hardt. Det er faktisk sånn at barnehager og skoler er pliktig til å følge barnet til legen og vente på foreldrene der hvis skaden er såpass alvorlig at det er behov for legehjelp. Herregud for noen ubrukelige mennesker dere er. og vanlig førstehjelp skal også barnehageansatte kunne så å sette på strips bør de kunne eller i det minste vite hva er.

Det skjer så mye rart i barnehagen til guttungen så dette var dråpen for oss. Vi har vurdert å skifte barnehage i en tid nå. Vi kjenner mange som jobber i både barnehager og på skoler og de reagerer på situasjonen alle sammen.

Når dere opplever det samme selv så ser dere helt sikkert annerledes på situasjonen. Slike uhell kan skje når som helst og hvor som helst så det er måten barnehagen håndterer saken på som skurrer.

Skrevet

Hvis det er noe alvorlig må de selvfølgelig få baret til sykhus eller legevakt, men dette var jo ikke noe som hastet. De fleste foreldre ønsker å ta med barna sine selv hvis barna må syes eller liknende. Det har jo også litt å si om du kunne komme i løpet av en halvtime eller om gutten måtte vente i mange timer på deg. Så lenge du kunne komme relativt raskt synes jeg barnehagen gjorde rett i å vente på deg.

At ikke de ansatte du traff viste helt nøyaktig hva som hadde hent synes jeg heller ikke er så tart. Det kan du spørre hun som var tilstede om på mandag.

Det jeg imidlertd synes du har rett i er at de ansatte burde hatt førstehjelpsutstyr som kompresser, strips og plaster tilgjenglig og at de burde kunne bruke det.

Jeg ville ikke skiftet barnehage hvis dette var den eneste grunnen, men jeg ville nok forhørt meg om hvorvidt de ansatte har opplæring i førstehjelp.

Skrevet

De er ikke helsepersonell, de skal ikke ta vurderingen om såret skal stripses eller sys. De er derfor du som mor skal ta barnet med til legen og få en vurdering av fafolk.

Ikke lett å stripse et lite barn som har vondt og er redd.

Papir med litt vann på er helt grei behandlig mens de venter på at du skal komme og hente barnet ditt.

Synes du er hysterisk.

Skrevet

Jeg ville ikke skiftet barnehage på grunn av dette og ligger det mer enn dette bak så bør du ta en skikkelig samtale med styrer/ped.leder om hva dere tenker og forventer. Vi i barnehagen jeg jobber hadde tatt kontakt med lege og fått råd. Deretter ringt foreldre og informert.

Vi skriver også skademelding når det er noe med hodet. (spesiellt med hodet, men ellers også!)

Om ikke barnehagen selv har bemanning til å følge barn til lege(noe de faktisk MÅ gjøre i akutt situasjon) så bør foreldre kontaktes med en gang.

Noe helt annet : Hvor enkelt er det egentlig å få byttet barnehage?? Her vi bor sliter vi med å ikke ha ventelister så jeg forstår ikke at man bare kan bytte om man vil..

Skrevet

Bare et lite innspill ang. strips- vet flere barnehager der de ansatte ikke gjør det fordi de ikke får lov til det! Det er ikke bare å stripse- dersom man ikke gjør det bra kan det resultere i stygt arr! Og slik som det er og bare blir mer av så kan foreldre faktisk saksøke barnehagen for det i ettertid...

Det er også slik at en "vanlig" ansatt ikke er opplært i å kunne bedømme om det er nok å stripse eller om det må syes/ limes!

jeg jobber i hjemmesykepleien, og setter til nøds på et strips, men tar alltid kontakt med lege for å få en skikkelig vurdering.

Skrevet

Jeg skjønner at du synes dette var ille, men et kutt på 3 cm i panna er ikke særlig dramatisk. Det er et svært tynt lag med hud og muskler i ei panne, og kuttet kan derfor ikke være dypt. Dype kutt er noe helt annet enn et langt og grunt ett, men de var usikre på hva slags behandling som var nødvendig, og derfor ringte de til deg, før de satte i gang noen som helst slags behandling.

Jeg synes heller ikke at det var noe feil i å holde vått tørkepapir mot, så lenge de hadde bedt deg om å komme. Det hadde vært verre for gutten om de hadde styra og holdt på med rensing, stripsing og plastring, bare for at du skulle plukke det av igjen når du kom for å gjøre din vurdering, og at legen skulle pelle på det nok en gang.

Jeg har jobbet i barnehage i maaaange år, og det har hendt at vi har måttet ta taxi til lege med et barn. Da har det handlet om langt alvorligere skader enn dette. Små, grunne kutt, sår, kuler og mistanke om hjernerystelse, da har vi ventet på foreldre - om de har kunnet komme innen rimelig tid. De ungene vi ha fortet oss avgårde med, og bedt foreldrene møte oss hos legen har handlet om åpenbart brudd, dype sprikende kutt, pinne inn i leggen, store klemskader på finger, der du kan se at huden har sprukket og fingeren er "most".

Jeg er ganske sikker på at mange andre barnehager, sfo'er og skoler, ville ha gjort akkurat det samme.

Skrevet

Selv om du har jobbet i barnehage i maaange år, virker det ikke spesielt oppmuntrende at du har sett alt dette:

"De ungene vi ha fortet oss avgårde med, og bedt foreldrene møte oss hos legen har handlet om åpenbart brudd, dype sprikende kutt, pinne inn i leggen, store klemskader på finger, der du kan se at huden har sprukket og fingeren er "most"."

Jeg tviler på at du er såå gammel.

Skrevet

Det er folk her som er nærmere overgangsalderen enn puberteten...*sukk*

Siden du tviler, så kan jeg fortelle deg at jeg er 45, og har jobbet i barnehage i nesten 20 år. Når man er i en barnehage med over 60 barn, så skjer det slike ulykker, om ikke hvert år, så i ny og ne.

Skrevet

Jeg har også opplevd at datteren min har slått hodet i barnehagen, og jeg reagerte da overhodet ikke på at jeg måtte hente henne og ta henne til lege selv. Er det ikke sånn det skal gjøres da?

Hadde det vært et åpent brudd hadde jeg forventet at de møtte meg på sykehuset, men ikke ved et kutt i hodet.

Min datter danset, datt bakover og slo bakhodet i en bokhylle. Da jeg kom satt hun på fanget til en av assistentene og ventet på meg, vi dro til legen og hun måtte sy i bakhodet.

Jeg var fornøyd med behandlingen jeg, dagen etter ble det skrevet en skademelding og alt gikk veldig riktig for seg.

Kan ikke skjønne at du mener de skulle reist til legen med barnet for deg, eller enda værre stripset det selv. De er da ikke leger selv om de har førstehjelpskurs, og om de stripser feil kan det bli stygge arr.

Skrevet

om han dunker hodet så det blir kutt så kan det bli hodeskade... javel.... synes du er i overkant hysterisk ja....

Skrevet

Ha ha. Til og med JEG synest at du er hysterisk her.. og spør du de som kjenner meg så sier det litt :P. Skjerp deg.

Skrevet

Du er veldig hysterisk.

Det er naturlig at barn faller, slår seg og får kuttskader.

Barnehageansatte kan ikke til enhver tid ha oversikt over alle barna. Det er ikke nok ansatte til å ha en til en oppfølging, derfor kan du ikke forvente at de skal fortelle deg akkurat hva barnet slo hodet inn i.

De ansatte satt ikke stille og gjorde ingenting. De renset såret og de ringte deg. Du kan ikke forvente at de skal dra til legen på grunn av et kutt på tre cm. Det er heller ikke deres oppgave å stripse sår i ansiktet heller.

Såret var urent, derfor er det ingen grunn til å bruke sterile kompresser. Idiotisk å si at tørkepapir er fullt av bakterier.

Skrevet

Har selv tatt sånne telefoner til foreldre.

Så lenge barnet ikke mister bevisstheten så holder det med at foreldre selv tar barnet til legen.

Har også hentet min egen sønn etter at han fikk en stein i panna og måtte sy 5 sting, reagerte ikke på at jeg måtte hente han. Er glad at jeg som mor fikk høre med egne ord hva legen hadde å si om dette.

Skrevet

ærlig talt, har ungen et kutt i panna på 3 cm som gaper 1 cm så er det KLART han skal til legen!

Og spesielt hvis ingen så hva som skjedde... han kunne ha skallet i noe og fått kuttet,rispet seg på noe. da hadde det jo ikke vært direkte farlig. men sykler han i full fart, uten hjelm, og smeller hodet i asfalten slik at det blir et så stort kutt... da kan han jo ha verre skader enn man ser! Inni hodet, nakken osv.

Hadde blitt provorert hvis det var min unge ja.

Skrevet

Har vært borti det samme selv før, når jeg selv gikk i første klasse. Skulle være tøff og gå rundt med hua dradd nedover øynene, og tryna selvfølgelig i nærmeste stein. Fikk et skikkelig kutt i haken, men lærerne gjorde ikke noe mer med det enn å sprute på litt pyrisept og sette på et heftig plaster. Når mamma skulle ta av plasteret for å se om kvelden så hun med en gang at dette burde vært behandlet av lege, men da var det for sent.

Så den dag idag har jeg et nydelig loddrett arr midt på haka som noen ganger får det til å se ut som om jeg har kløft i haka. Tusen takk kjære lærer :)

Skrevet

Synes forresten at det å bytte barnehage var litt vel drøyt, selv om jeg forstår at du tenker det nå, HI.

22:10

Skrevet

Det er ikke drøyt med tanke på at barnehagetantene satt med fingeren i ræva, like foran barna..!

Skrevet

14.30 Jeg har jobbet som ped.leder i nesten like mage år som deg. Jeg har ikke på langt nær opplevd så mange ulykker som deg og i min bhg går det langt over hundre barn. faktisk har jeg kun opplevd at to har måtte til lege. En med et kutt og en med armbrudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...