Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2011 #1 Skrevet 7. oktober 2011 Har nemlig lyst og spørre foreldrene mine om jeg kan få det, men er usikker på hvordan jeg bør gå frem uten og høres ut som en tigger! De har endel penger på bok, 0 lån og greie inntekter. Snart er begge pensjonister og jeg regner ikke med det blir de store reisene på dem da de begge er hjemmekjære mennesker og mamma hater og reise fordi hun da ikke kan røyke på flere timer:( Trenger penger til en bil som koster ca 250.000 kroner og aner ikke hvordan jeg legger frem en slik sak:(
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #2 Skrevet 8. oktober 2011 Hadde det vært boplass hadde jeg nok selv spurt om forskudd på arv som hjelp til og få lån siden man da har oppsparte penger. Men en bil, da ville jeg kansje heller spurt om de kunne tatt opp lån for deg som du betaler på til dem og dersom du ikke er ferdig når de ikke lever lenger så skal det som er igjen av lånet trekkes vekk fra din arv fram dem.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #3 Skrevet 8. oktober 2011 jeg fikk en tomt på 1700 kvm i forskudd på arv.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #4 Skrevet 8. oktober 2011 Hvor gammel er du? Det jeg ville har sakt er at det er nå, når du er i etableringsfasen du trenger ting og penger, ikke når du er 30-40-50år, da har man som regel alt... Jeg er i samme situasjon som deg hvor mine besteforeldre tvi holder på pengene sine.. og posjonerer ut summer 1 - 2 ganger i året, får gjerne mellom 10 000kr og 20 000kr hver gang... Jeg og mannen min kjøpte oss hus i desember i fjor, og kunne tenkt oss og kjøpe nabotomten som er en skogstomt som ingen kan få godkjent å bygge på unntatt oss og en bonde, tomten er sperret inne mellom våres tomter. Sikker på at den koster rundt 200 000kr. Det vil også øke verdien på huset våres og vi kan få mulighet til å bygge ut huset våres i senere annledning. Og det er jo nå vi trenger penger til ting og andre ting,. Men siden dem tvi holder på ting så skaffer vi oss det nytt, også når tiden kommer får arveoppgjør, så kan det bli ett problem, hva skal man gjøre med gammelt arve sølvtøy, middagsservise osv som man nå ikke har egentlig brukt for? Argumente til mine besteforeldre er at de er avhengig av å kjøpe seg tjenester når den ene går bort, som maling av hus, og annet type vedlikehold av hus og hage...
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #5 Skrevet 8. oktober 2011 Blir helt sjokkert når jeg leser dette innlegg! Besteforeldre "tviholder" på pengene sine? Hallo? Det er besteforeldres penger og ikke arv, arv blir det når de er døde. Foreldre og besteforeldre er gjerne fra generasjonen som ikke hadde mye og det de har oppspart er gjerne midler fra flere tiår. Disse penger er ikke tenkt for å bli sløst bort av grådige barn og barnebarn, bare fordi disse ikke gidder spare. Syns det er veldig bra at den eldre garden holder pengene sammen, det er helt riktig at de tenker fremover, maling av hus, snømåking og annen hjelp kan barn/barnebarn ofte ikke yte når de har full jobb og barn, da er det bedre å kunne betale noen for det.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #6 Skrevet 8. oktober 2011 Mannen min og søsteren hans fikk i forbindelse med overtakelse av gården. De fikk 500000 hver. De bad ikke om det, men det har sikkert blitt nevnt som et alternativ av banken, advokaten eller noe. Om du får forskudd mener jeg at søsknene dine også har krav på det.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #7 Skrevet 8. oktober 2011 Til deg som ble heeeelt sjokkert over mitt innlegg om at mine besteforeldre tviholder på pengene.... Dem pengene dem har spart opp er for at vi skal få arvet dem... Det er noe som heter: Forskudd på arv... Dem har sakt det selv... og ha godt over en million på sparekonto og masse penger på andre kontoer er det ikke så rart man ønsker å få en stor slant sånn at vi f.eks kan får kjøpt en tomt??? Jeg og familien min er da for faen meg ikke grådig... Er ikke sånn at vi gnåler etter pengene... Det er snakk om ønsker... Jeg vet hva verdien av pengene er, så sløser dem bort gjør vi i hvert fall ikke, hold deg til saken.... Kan du fortelle meg hvor greit det er å spare over 200 000kr selv når man er småbarnsfamilie i etabelringsfasen???
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #8 Skrevet 8. oktober 2011 Forskudd på arv hos besteforeldre er vel i utgangspunktet ingen selvfølge, da det er deres barn som rettmessig skal arve dem... Har dine besteforeldre sagt at barnebarn skal få arv,er jo det en stor bonus for dere, men ikke noe jeg synes dere skal belage deres fremtid eller økonomi på! Har selv en bestefar som var mangemillionær, nå da han døde, er det kun barna som arver han...... Ingen av oss barnebarn eller oldebarn har forventet å få noe!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #9 Skrevet 8. oktober 2011 Kjære 07:50! Er du helt seriøst dust i huet? Besteforeldre som tviholder på pengene sine?! Det er DERES penger! Du har uansett ingen arverett på de pengene! Med den innstillingen hadde du ikke fått et øre av meg hvertfall! Selvom de er gamle betyr det ikke at de ikke har brukt for pengene. For å ha en god alderdom her i landet er det faktisk ofte nødvendig å kjøpe seg private tjenester, og kanskje de ønsker å bo lengst mulig hjemme? Da kan de trenge privat hjemmehjelp, vaskehjelp osv. Jeg tror ikke du tenker lenger enn til nesetippen din.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #10 Skrevet 8. oktober 2011 Vi har fått 1.3 mill i forskudd nå, og mannen min fikk 250.000 tidligere. Svigermor er enke og på tur inn på sykehjem, noe som gjør det ulønnsomt å ha penger på bok.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #11 Skrevet 8. oktober 2011 Familien bør se på om det vil lønne seg å fordele ut alle millionene til barnebarna istedet for at barna får det fordelt seg imellom. Det vil kunne redusere arveavgiften til nesten ingenting.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #12 Skrevet 8. oktober 2011 Fikk 500 000 i forbindelse med boligkjøp. Har vært avtalt "i alle år", og søsknene mine får det samme når det blir aktuelt.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #13 Skrevet 8. oktober 2011 Har fått fire millioner. Det kommer godt med når man kjøper enebolig i Oslo..
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #14 Skrevet 8. oktober 2011 Synes det er ufattelig frekt å spørre om slikt. Hva om de ikke tenker å etterlate seg arv, men ta opp lån og leve livets glade dager på gammeldagene? Det må de jo ha lov til. Synes folk som spør om forskudd på arv er ufattelig drøye. Sko seg på andres død!!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #15 Skrevet 8. oktober 2011 ALDRI, ALDRI, ALDRI ville jeg fått meg til å spørre om forskudd på arv! Det er jo pengene til foreldrene mine og deres sikkerhet på gamle dager, pensjonen blir man ikke rik av så skal de kunne unne seg noe ekstra må de ha penger på bok! Jeg vil da mye heller at de skal kose seg med dem enn å gi dem til meg... Og arv fra besteforeldre? Man arver ikke besteforeldrene sine, det er det barna som gjør også kan de evt dele med sine barn igjen OM de ønsker det.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #16 Skrevet 8. oktober 2011 De tviholder på pengene sine og argumentene de har for å få beholde dem til de dør er sånn og slik??? Ærlig talt 07:50 - du er et forferdelig menneske!! DE skal da ikke dekke dine utgifter og høyne verdi på din eiendom!! Jobb selv, tjen dine egne penger, dette er deres penger, de fortjener å ha økonomisk frihet og romslighet, de har jobbet for det. For noen holdninger, blir kvalm jeg.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #17 Skrevet 8. oktober 2011 Broren min og jeg fikk forskudd på arv da farmor solgte huset. Det var IKKE noe vi spurte etter og det kom som en stor overraskelse da det plutselig tikket inn på konto:-) Vi fikk 250 000,- hver. Det var arv etter farfar, men ble som forskudd fra farmor. Jeg kunne aldri fått meg til å spørre etter arv. Spørre om en lån? Ja, kanskje. Men ikke spørre om forskudd på arv. Den er ganske frekk, syns jeg.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #18 Skrevet 8. oktober 2011 Ville aldri spurt om forskudd på arv... og ved arv fra besteforeldre er det vel deres barn som arver......De er ikke pliktet til å gi til barnebarn
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #19 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg og mine søsken finn 100 000 kr da min far solgte barndomshjemmet sitt. Det var ikke noe jeg hadde forventet. Hadde aldri spurt om å få forskudd på arv. Til deg lengre opp. Du arver ikke besteforeldre. Det er det dine foreldre som gjør. De trenger da ikke gi noe til deg. Heldigvis.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #20 Skrevet 8. oktober 2011 Mine foredre hadde ikke sett behovet for en bil til 250.000,- Mine foreldre hadde ikke villet gi meg forskudd på arv til å bruke på bil. Man trenger ikke en bil til 250.000,- Mine foreldre gav meg en halv mill i forskudd på arv, som skulle brukes til bolig, og som jeg brukte på bolig. Det har noe med varige verdier å gjøre, og ikke å sløse bort arven på null og niks.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #21 Skrevet 8. oktober 2011 Synes det er utrolig frekt og ville aldri gjort det. Hallo du kjøper ikke bil til 250 000 + hvis du ikke har råd til det. Synes det er en uting og grådig å spørre levende mennesker om å få arve dem før de dør.. fysj..
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #22 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg synes ikke du bør be om forskudd på arv for en bil, og 250 000 er langt over det du må ut med for å få en flott stasjosvogn som er sikker på veien.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #23 Skrevet 8. oktober 2011 500000 fikk jeg, det var pga at min bror fikk barndomshjemmet og jeg fikk penger. Passet veldig bra siden vi kjøpte hus samme mnd
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #24 Skrevet 8. oktober 2011 At noen foreldre (som har muligheten) tilbyr seg å gi forskudd på arv når barna skal etablere seg er helt greit og en fin ting. Å investere i fast eiendom blir aldri noe tapsprosjekt og er en fin ting å legge penger i. Men å spørre etter forskudd på arv for å kjøpe bil er noe av det mest idiotiske jeg har hørt, en bil som vil ha tapt mesteparten av verdien på få år! Bil er en skikkelig dårlig investering og ikke noe det er vanlig å gi forskudd på arv til altså.. Synes også det er "frekkere enn flatlusa" å faktisk spørre etter arv, får helt hakeslipp jeg. Det kunne aldri falt meg inn!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2011 #25 Skrevet 8. oktober 2011 jeg fikk forskudd på arv, men det var til bolig,. ingen som må ha en bil til 250.000 kr. har du ikke penger til den burde du heller ikke kjøpe den. har du bolig, så ta pant i den, lån i huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå