Gå til innhold

Cerclage!! (bånd på livmorhalsen) Noen som har det? Eller har hatt det? Eller skal få det? HEJLP!

Anbefalte innlegg

Jeg skal på St. Olavs på Tirsdag og få mer info. Om Cerclage.. Gyn. Ville sende meg dit så jeg fikk riktig info og anbefalninger.. Er så usikker på om jeg burde ta eller ikke. Begge delene virker jo risikabelt :/ Noen som har erfaring med dette?

Jeg må sikkert bestemme meg der og da, da en Cerclage skal sette på mellom uke 13-14.. Og når jeg kommer dit for kontroll og samtale er jeg 13+6 eller 14 uker på vei! Har også hørt at man anbefaler dette skjeldnere, og det blir brukt mindre da man er usikker på dets virkning, eller om det er mye til hjelp/nytte.. Huff, vanskelig det her :s

Fortsetter under...

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt om det du snakker om, men jeg fant en link til Oslo universitetssykehus der det sto my nyttig om dette :) Håper det hjelper deg litt :)

http://www.oslo-universitetssykehus.no/pasient/behandlinger/Sider/b%C3%A5nd%20p%C3%A5%20livmorhalsen%20%28cerclage%29.aspx

Hei!

Jeg har cerclage. Er mitt tredje svangerskap og jeg har hatt det i de to siste. Er nå i uke 30. For meg var det ikke noe valg. Legen min på Rikshospitalet avgjorde det. Det er jo ulike risikofaktorer knyttet til det, feks tidlig vannavgang og fare for infeksjon. Jeg har ikke hatt noen av delene og legen har sagt at det som regel går veldig fint. Jo lenger tiden går etter operasjon, jo mer sannsynlig er det at det går fint også.

Min lege, som er den fremste på svangerskapsomsorg i Norge, har stor tro på cerclage hvis man har en ekte livmorhalssvikt. Altså at livmorhalsen åpner seg uten at man merker det... Hva er årsaken til at du skal ha cerclage? Hva sier legen din? Du kan jo ikke ta en så stor avgjørelse uten råd fra legen???

Grunnen til at gyn. anbefaler er fordi jeg har hatt to aborter fra før, en senabort i uke 19+2.. Og har en datter som e født 3 mnd. fortidlig pga. Livmohalsvikt. Der livmorhalsen pluttselig ble helt kort uten tydelige smerter eller rier.. Men har fått veldig liten info, derfor bekymret og lurer fært på hva jeg skal gjøre.. Gyn. viste veldig lite, og ga meg bare noen infoark fra sykehusinfo fra nettet. Så sender hun meg videre til St. Olavs for at de skal informere meg mer og komme med anbefalning eller ikke. Spurte om jeg fikk bestemme selv. Gyn mente at dette var noe jeg absolutt får bestemme selv, men de kunne komme med en veldig sterk anbefalning.. Men ikke tvinge meg!! Synes det var litt rart du ikke hadde noe valg.. Alt jeg har fått opplyst av gyn er det samme vanlige. At det er en risikofaktor for infeksjon, abort, vannavgang, fortidlig fødsel. Alle risikoene som er der om jeg ikke tar det også.. At den settes på mellom uke 13-14, da livmorhalsen pleier å være normal og lang nokk å best å sy i. At det er et bånd man syr rundt livmorhalsen for å forhindre at den åpnes fortidlig og at dette båndet blir tatt av senest i uke 38 eller når fødselen starter, om den starter før uke 38.. Noe mer har jeg ikke fått vite egentlig! Hun var usikker da hun vet at det blir mindre og mindre brukt og anbefalt, da man er usikker på dens effekt. Har lest og sett litt selv, og sett mange legesider der de ikke anbefaler da de har tatt tester som viser at en cerclage egentlgi har liten effekt, og at de heller anbefaler et spessielt pessuar.. Noe jeg ikke kan forstå hvordan de kan bruke til å forhindre fødsel :P Og når jeg ser på bilder synes jeg det ser så risikabelt ut.. Så nerme babyen.. Og må man ikke være i narkose også? Er det noe bra for babyen da?? Tror ikke jeg klarer å ligge rolig med en vanlig spinalbedøvelse, jeg som hater gyn undersøkelser fra før..

Hvordan syntes du det var? Vondt? noen plager etter du satt på? Plager ved fjerning? Etter fjerning? Nei, det er ikke et lett valg..

Hei igjen!

Altså, jeg hadde jo et valg... Det var ingen som tvang meg:) Jeg mente at med min historie så hadde jeg ikke annet valg en å gjøre det legen anbefalte meg...

På forhånd visste jeg ikke så mye mer enn de rusikofaktorene jeg nevnte. Jeg visste også at det ble gjort ved spinalbedøvelse, at jeg skulle overnatte en natt på sykehuset og at jeg kom til å bli sykemeldt 100% etter inngrepet. Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke kunne løfte, ikke gjøre husarbeid eller gå lange turer. Ellers skulle jeg leve som normalt;)

Min lege sa det var mye uenighet i fagmiljøet, og at han hadde tro på cerclage der det var påvist en ekte livmorhalssvikt. Det gjelder jo ikke mange, og de setter kun på mellom 5 og 10 årlig på Rikshospitalet. Jeg kjenner ei til i tillegg til meg som har hatt det, hun har det også gått fint med.

Selve inngrepet er veldig greit. Jeg har gjort det i uke 15 og nå i uke 12. Det er spinalbedøvelse og man kjenner ingen ting. Jeg har vært oppe på do så fort bena har virket og ikke hatt noe vondt. Jeg kjenner ikke noe til cerclagen. De tok den av under keisersnitt i uke 36, jeg skulle føde vanlig men pga blødninger tok de keisersnitt litt før. Blødningene hadde ingen ting med cerclagen å gjøre:)

Lykke til! Hold meg oppdatert da! Og bare spør hvis du lurer på noe:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...