Gå til innhold

fødselsplan??

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har tips eller råd til hva en kan skrive i fødselsplanen. kom til å tenke på at det er greit å ha en.. men vet ikke hva jeg skal skriive..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før min første fødsel skriblet jeg ned noen punkt for hvordan jeg kunne tenke meg fødselen. Skrev vel bla om at jeg måtte huske å puste og slappe av(har lett for å spenne meg), fødestillinger, forskjellig smertelindring. Ble aldri så jeg tok det med meg til sykehuset, men hadde snakket med samboeren min om det. Det ble aldri bruk for noe av det jeg hadde skrevet ned. Fødselen gikk langt bedre enn forventet og ting gikk egentlig av seg selv. Og jeg var ikke så "bortreist" at jeg ikke klarte å selv formidle hva jeg ønsket.

Før fødsel nr 2 hadde jeg ingen forventninger om fødsel. Tanken var å ta det som det kom. Jeg kunne planlagt opp og ned i mente, men det hadde vært totalt bortkastet. Fikk en fødsel jeg aldri hadde forventet. Den varte 1 1/2 time, mer eller mindre uassistert(jordmor kun fra da babyens hode kom).

Fantastisk fødsel. Den var et veldig godt bevis på at når alt går som det skal, vet kroppen akkurat hva den skal gjøre. En har ikke så mye annet valg enn å "lystre", som i mitt tilfelle var å puste for å slappe av og å presse når behovet for det kom.

Skrevet

Glem det, ta ting som de kommer. Når du ikke har født før aner du ikke hva du går til og det som virker flott på forhånd kan være pyton når fødselen er igang.

Jeg fablet om badekar, men når det kom til stykket ville jeg bare henge over en prekestol og stønne. :)

Ble sendt i dusjen og varmtvannet bare brant og var irriterende.

Skrevet

enig, bare glem det.. tullog tøys.. ting skjer uten at du betemmer det.. du er inni din egen boble under hele fødselen og driter fulstendig i hva som skjer rundt deg... så at du kommer der med rier, er prippen og med en plan da ser bare jordmødrene dumt på deg... og tenker sitt. er bedre at du tar en prat med dei om ka du føler også videre... drit i plan..

Skrevet

Har aldri skjønt greia med en fødselsplan, du får jo ikke planlagt fødselen uansett. Ting kan forløpe veldig annerledes enn man hadde tenkt/ønsker, og man kan reagere og ha behov for noe helt annet enn man hadde trodd også. Greit å ha noen tanker om det, men skjønner ikke vitsen med å skrive det ned..?

Skrevet

Det at du ikke vet hva du skal skrive i en fødeplan er et godt tegn på at du ikke trenger en... Jeg har aldri skjønt behovet for en fødeplan/fødebrev, for man aner jo ikke hva man skal gjennom og hvordan man kommer til å takle det på forhånd.

Jeg syns det viktigste er at du snakker med den som skal være med på fødsel (mannen?) om feks hva du tror du kan tenke deg av smertestillende (for når du ikke har født før aner du jo ikke hvordan fødselen vil være og hva du underveis finner ut at er nødvendig) og ellers vil du nok finne ut av det meste etterhvert.

Jeg har født to ganger selv og ikke engang etter en fødsel kunne jeg gjette hvordan jeg skulle oppføre meg under neste fødsel, for bla orket jeg ikke å si mer enn jeg måtte under første fødsel mens jeg under andre fødsel skravlet i et sett. Jeg syns også det var lettere å takle smerten (selvom det var like vondt) fordi jeg visste hvordan jeg hadde taklet det første gang. Det jeg passet på andre gang var å fortelle mannen min hva jeg var 100% sikker på at jeg ville/ikke ville, sånn at hvis jordmor var lik hun som var med første gang (hun godtok nemlig ikke at jeg sa nei, antagelig fordi hun skjønte jeg svarte det fordi jeg ikke orket å forholde meg til spørsmålet hennes), kunne han svare for meg hvis jeg ikke orket å argumentere for det jeg svarte på spørsmålene hennes selv.

Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på slike planer, de fleste er i stand til å snakke når de kommer til fødeavdelingen.

La jordmor gjøre jobben sin og slippe og lese side opp og side ned med ønsker som du som førstegangsfødende ikke har noen forutsetning for å vite om du vil ønske når du er igang.

Skrevet

Hadde det vært en spesiell grunn til å skrive en fødselsplan, f.eks sexuelt misbruk som gjør deg skvetten og trenger litt tid på å roe deg ned før gynekologiske undersøkelser e.l. hadde du visst hva det var viktig for deg å få ned i en plan.

Siden du ikke vet hva du skal skrive trenger du ingen! Når du kommer til sykehuset prøver du slappe av og la ting gå sin gang, du kommer mest sannsynlig til å være i full stand til å snakke for deg og ta avgjørelser i samarbeid med jordmor etterhvert som ting utvikler seg.

Skrevet

enig med dem over her, drit i det, det er ikke noe å sette seg fast på på forhånd!

når fødselen kommer vet du som oftest selv hva som passer deg, hva du har behov for og hva som lindrer og roer deg..

mitt tips er å lese deg godt opp på fødselsforløpet, smertelindring (som de faktisk har tilgjengelig på ditt sykehus. mange henger seg opp i denne lystgassen men vet at det ikke er et alternativ og blir derfor skuffet eller ekstra redd for å ikke ha det tilgjengelig, selv om de ikke vet om dette har virkning på seg selv) og ikke minst LES OM TIDEN ETTER FØDSEL!

om du kommer til føden og har lest litt så vet du at det hjelper lite å trygle å be om epidural når du har 2-3cm, og vet da at du må spør etter et alternativ enn så lenge.. du kan lettere spille på lag med jordmoren og lese kroppen selv, som gjør deg tryggere under fødsel :)

Skrevet

Man kan ikke planlegge hvordan fødselen skal bli. Jeg gjorde det sist, men skjønte fort at det var bortkasta tid.

Det som evt kan være greit å sette seg in i er de forskjellige smertestillende du kan benytte deg av.

Der jeg skulle føde sist fikk jeg brev jeg skulle skrive til jordmor, en av punktene skulle jeg skrive hvordan jeg reagerte når jeg ble redd og fikk vondt osv sånn at jordmødrene kunne behandle meg utfra det. Er jo mange som ikke liker å bli tatt på f.eks eller har nålskrekk, det kan jo være greit for jordmor å vite

Skrevet

Skrev, men brukte ikke fødselsplan.

Ting som virker lurt når man sitter hjemme funker ikke nødvendigvis. Hadde med meg favoritt juice, sjokolade og musikk fordi jeg hadde lest at de tvinger i deg kjip saft på føden for å få i deg næring. Juicen smakte kjipt sjokoladen var aldri i mine tanker og musikk ble bare iriterende

Skrevet

Gi fødselsplan!! Ingenting kommer til å gå etter planen og det blir du kanskje stressa av! Les om forskjellige ting som kan skje i en fødsel, om smertestillende du kan ta ol, og for all del, hva som skjer etterpå!! Etterrier, melk, sting, sårstell og om babyen selvfølgelig! Da er det lettere å ta ting etter hvert de oppstår! Lykke til med fødsel!

Skrevet

*Drit i fødselsplan... litt skrivefeil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...