Gjest Tullmusa83 Skrevet 7. oktober 2011 #1 Skrevet 7. oktober 2011 Hei leser så mye om at babyer trenger stimuli, men vet liksom ikke helt hva man kan gjøre. Skjerer litt grimaser å snakker litt type skal vi skifte bleie. Gutten er 4 uker på søndag. Føler litt dårlig samvitighet for at jeg ofte leser mens jeg ammer, men han ser lite på meg og har gjerne øynene atte. Virker som regel som han er fornøyd med å sitte på fanget med hode vent bort mesteparten av tida og øret inn mot brystet mitt. I ny og ne får jeg kontakt, men kun korte perioder forslag til annet man kan gjøre?
mb1987 Skrevet 7. oktober 2011 #2 Skrevet 7. oktober 2011 Synge sanger, rim og regler holder vi mye på med! Han smiler og ler da han kjenner igjen sanger! Også bevegelsesanger der vi klapper rytmen osv!
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 7. oktober 2011 #3 Skrevet 7. oktober 2011 I starten trenger de ikke så mye stimuli, da de fort blir mette på inntrykk. Jeg tror egentlig det kommer med morsinstinktet, eller så blir babyen å si ifra selv. Prøv å snakk med babyen og fortelle hva dere gjør. DU kan si at "nå skal vi skifte bleie, og da må vi ta av buksa". Også kan du synge en liten sang, eller holde en fargerik leke opp og se om han følger den med blikket. En annen ting er la de sprelle naken på et lammeskinn eller et mykt pledd. Eller la de ligge på stellematten og smøre de inn med myk babyolje. Blir nesten som en massasje. De blir sutrete eller snur seg vekk om det blir for mye. Ellers er blikkontakt og litt småsnakk mer enn nok istarten. Ettehvert vil du oppleve at det blir interessert i ting rundt seg. F.eks at han prøver å gripe etter ting. Da kan du gi han en rangle å holde i. Med første var jeg kanskje litt for ivrig og hun ble fort sur og overtrøtt. Jeg var redd for å gi henne for lite oppmerksomhet. Men andremann var jeg mer avslappet. Vi så bare på hverandre, og grimasene man gjør kommer egentlig instinktivt fordi det er en måte å kommunisere med babyen på. Tror ikke du trenger å gjøre så mye mer enn det du gjør nå. Det viktigste så tidlig er fortsatt god øyekontakt og litt grimaser og småpludring
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 7. oktober 2011 #4 Skrevet 7. oktober 2011 Snur de seg vekk og gjesper, er dette et tegn på overstimulering. Mange tolker dette som at de er trøtte, men de sier rett og slett fra at nå er det nok, jeg trenger en pause:) I starten hadde jeg også dårlig samvittighet for at jeg ikke gjorde nok med babyen, men dette går seg til etterhvert. Nå hadde vi en prematurfødt gutt, så det var veldig viktig at vi ikke overstimulerte. bare vær til stede når dere steller og koser. Etterhvert kan du gjeipe til babyen og se om de hermer etter deg:) Masse kos tror jeg på,,,,,
Isola&Lille+julegave Skrevet 7. oktober 2011 #5 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg hadde også dårlig samvittighet og var redd for å ikke stimulere nok eller gjøre dette bra nok.... Tror dette er helt normalt! Alle vil jo gjøre det beste for den lille... Jeg fant ut at jeg måtte slutte å stresse med det og gjøre det som føltes naturlig. Det hjalp også å tenke det at de har godt av å lære å underholde seg selv også. De liker jo å høre sin egen stemme og finne ut av lyder de kan lage, blir kjent med armer og bein osv... Slapp av!!
Tauriel Skrevet 7. oktober 2011 #6 Skrevet 7. oktober 2011 Etter hun ble mer "på nett" så får hun se opp i taket når jeg er å handler og hun er i vognen. hjemme så driver jeg og får henne til å smile og lage lyder, med å skjære smilegrimaser og etterligne hennes lyder. Ellers så er et speil på babygymmen genialt, hun elsker det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå