Gå til innhold

Dere som har laktoseintoleranse, cøliaki, eller eggallergi... Eller høyt/lavt stoffskifte..

Anbefalte innlegg

Om det er noen av dere som har laktoseintoleranse, cøliaki eller eggallergi:

Hvordan merka dere at dere hadde fått det?

Eller noen som har høyt/lavt stoffskifte, hvordan merkes det?

Jeg selv er mye plaget med magen (har dager hvor jeg bare går frem og tilbake til toalettet liksom, og tidvis også litt smerter i magen), mister hår, svetter veldig lett, og har perioder der jeg bare fryser.. Lurer jo på om det er noe jeg ikke tåler, eller om det kan være stoffskifte eller rett og slett helt andre ting.. Føler meg rett og slett ikke syk da, men noe er det jo!

Må sjekkes opp i før vi vet om det kan bli en liten spire i magen vertfall!

Så om noen har noen tips, eller har vært borti noe av dette selv?

Fortsetter under...

Heisann.

Høres ut som om du bør reise til fastlegen din og ta en allergi-test.

Mannen fikk på vist cøliaki for noen mnd siden, selv har jeg egg-allergi. Mannen hadde omtrent samme symptomer som deg, men følte seg heller ikke syk. Men mye sliten og plaget med magen (det kom gradvis, eskalerte-hadde mast på han om å ta allergi-test i 3 år allerede da han endelig gjorde det... Gikk litt i perioder til å begynne med og ble med vedvarende og tiltakende etterhvert). Selv merket jeg det bare på mageknip og avføring i forhold til egg-allergi.

Nå har ikke jeg særlig greie på stoffskifte-problemer så kan jo være lurt å få legen til å sjekke alt som kan sjekkes tenker jeg! Ville jeg gjort i hvert fall. Det vi her hjemme har lært er å ikke vente for lenge med å ta det opp med legen, for det straffer seg. Ikke la det gå for langt! Jo før du får vite hva det er, dersom det skulle være noe, jo bedre!!!

Ps. Mannen fikk laktoseintoleranse i forbindelse med cøliakien, men den vil gå over etterhvert som han har holdt seg unna gluten en stund og tarmtottene blir friske igjen!

Min far har dessuten melkeallergi, ikke det samme som laktoseintoleranse. Den går ikke over og han kan ikke spise eller drikke noe som innholder melk. Han hadde også mye mageproblemer og var sliten, men følte seg ikke syk. Gikk slik i mange år før han gjorde noe med det. Men nå er han mye bedre, nå som ha har kuttet ut melkeprodukter helt! =)

Tusen takk for svar :) Har vært til legen og tatt uendelig mangen blodprøver for og finne ut hva det er. Fikk beskjed om og holde meg unna melkesukker inntil prøvesvarene kom. Og det er helt utrolig, når jeg passer på og ikkje drikke melk og spise ting med melk i er jeg så bra som jeg aldri har vært. Så prøvde jeg og spise sjokolade og drakk kakao, joda da kom det tilbake.. Men det merkeligste er at jeg har spist lasagne og bernaise saus uten og merke noe.. Men andre ting med melk i blir jeg dårlig innen 30 min etterpå..

• 2 måneder senere...

En del med latoseintoleranse tåler faste hvite oster. Som Norwegia feks pga det er ikke så mye melk i det faktisk. Hvis ikke man tåler vanlig Norwegia, så prøv vellagret eller ekstra vellagret. Mulig du tåler dette selv om du ikke tåler melk. jeg har laktoseintoleranse og tåler vellagret norwegia!

• 7 måneder senere...

Jeg har lavt stoffskifte og tåler svært dårlig melkeprodukter. Verst er nok de tingene som har høyt laktoseinnhold, men hvis jeg i perioder spiser endel melkeprodukter er magen kjempedårlig. Mye verk i magen , oppblåst, og veldig løs mage. I tillegg blir jeg mye trøtt og mangler energi.

Når jeg holder meg unna alt av melkeprodukter er formen mye bedre :)

Annonse

Jeg fikk målt at jeg hadde laktoseintolleranse på sykehuset. Drakk melkesukkerdrikk og målte noe greier hver halve time. ( så lenge siden at jeg ikke husker).

Symptomene var mageknip, mye vonde tarmbevegelser, løs og hyppig avføring og luft.

Jeg holdt meg helt unna melk et år, og trappet deretter gradvis opp. Nå, over ti år etter, blir jeg bare dårlig om jeg spiser for mye is, eller grøt, kakao osv.

Mener å huske at det tilnærmet ikke er laktose i Norwegians/Jarlsberg. Også mye mindre i syrnede produkter. Brunost derimot er en laktosebombe. Det spiser jeg stadig ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...