vi3 Skrevet 7. oktober 2011 #1 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg er i uke 38, er førstegangsfødene.. Hode ligger ned i bekkene og er enda bevegelig... Jeg fant denne linken: http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/hoytstaende-hode-2646.html der står det blant annet at legen vil henvise til spesialist ved høytstående hode etter utgangen av uke 37. Noen som vet mer om hvordan dette fungerer i praksis? Lurer på om jeg selv må ta kontakt med fødeavd om det er normalt at leger får sjekket ut årsak? Ble litt bekymret nå..
-lykken er 3- Skrevet 7. oktober 2011 #2 Skrevet 7. oktober 2011 Tror de mener med høytstående hode at babyen ikke ligger i hodeleie, men enten i sete eller tverrleie.... Det er ikke alltid at hodet er festet når fødselen setter i gang!
vi3 Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 7. oktober 2011 Hmm.... ja kanskje... jeg tolket det slik at det hadde noe med hvor langt hode fra bekkeninngangen det er.. Det sa ikke legen min noe om. Jeg er lita av vekst, å tenker automatisk- trangt bekken.. bare får angst med tanke på å gå i fødsel med et evet trangt bekken. Men har jo skjønt at dette ikke er noen automatisk link mellom høyde og trangt bekken.
septemberpiken Skrevet 7. oktober 2011 #4 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg vet ikke jeg heller, men hodet kan jo ligge langt ned i bekkenet uten at det er festet, så ville ikke tro at det er noe å bekymre seg for. Og gjør du det, så ta det opp på neste kontroll.
Jomfruen76 Skrevet 7. oktober 2011 #5 Skrevet 7. oktober 2011 Hei. Jeg var 1.gangs fødende da jeg fødte. Fødte i uke 39+2. På kontroll ca 1 uke før fødselen fikk jeg opplyst fra JM at barnet lå med hodet ned, men at hodet ikke var festet. JM opplyste at barnet trengte ikke å feste hodet før selve fødselen begynte. Fikk forøvrig opplyst om at barnet lå med hodet ned fra uke 34.(Kunne da selv se at magen hadde sunket ned mot bekkenet).
♥ Min engel ♥ Skrevet 7. oktober 2011 #6 Skrevet 7. oktober 2011 Hei, på min kontroll i uke 38 var hode til min baby som på deg. Nedi bekkenet men kun delvis festet. Så når jeg kom på neste kontroll i uke 40 var hodet godt festet. Jeg merket at det festet seg kun noen dager etter kontrollen i uke 38 da ble nedpressene ekstreme. Og babyen sitt hode presset på nerver både foran og bak. Ubehagelig. Så er nok helt normalt det du opplever:) Ps: Jeg også er førstegangs.
vi3 Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 7. oktober 2011 Tusen takk for svar fra dere! Ble roligere av deres svar )
3barnsmor123 Skrevet 7. oktober 2011 #8 Skrevet 7. oktober 2011 Hei Tror nok ikke du trenger å bekymre deg:) Når jeg skulle ha førstemann så lå han i sete og jeg måtte ta keisersnitt pga trangt bekken fikk da greie på at nestemann skulle helst ikke veie mere enn 4-4,5 kg og nestemann veide 4520 g og jeg er like hel til tross for trangt bekken. Så blir vanlig vaginal fødsel denne gangen også
EiAndr Skrevet 7. oktober 2011 #9 Skrevet 7. oktober 2011 Ved min første, festet ikke hodet seg under fødselen engang... hun danset rundt )
MK73 Skrevet 7. oktober 2011 #10 Skrevet 7. oktober 2011 Hodet fester seg i langtfra alle tilfeller før fødselen, selv om det er mer vanlig at det gjør det hos førstegangsfødende enn hos flergangsfødende. I mitt tilfelle fikk jeg beskjed denne uken, da jeg var 38+5, at hodet var festet. Ved forrige kontroll, 37+3, var det fortsatt bevegelig. Så hodet kan også feste seg ganske nær termin. Tror ikke dette er noe du trenger å bekymre deg for.
vi3 Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 7. oktober 2011 Ja her er vi fler om samme opplevelsen. Har fått med meg at det er en del som ikke hode fester seg på. Jeg lurer på hvilken kvinner de "utreder" mer ifh til at hodet ikke er festet? Bare litt nyskjerrig )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå