Gå til innhold

Venter spent på min lille eskimo (lang latensfase)

Anbefalte innlegg

Akkurat nå er jeg lei, gretten, frustrert og veeeeldig utålmodig! Murringene har gått over til rier, men jeg er visst en av de uheldige som har veldig langvarig latensfase. Riene begynte kl 03 natt TIL I GÅR og nå snakker vi snart halvannet døgn med rier med 5 minutter mellom. Alle varer ca 1 minutt, men det er fortsatt ikke særlig smertefullt. Ikke øker de i styrke heller. Har blødd litt, men vannet har ikke gått.

St. Olav sier at de ikke kommer til å sette meg i gang siden det fortsatt er 21 dager til termin, men jeg blir bekymret fordi jeg ser at rieaktiviteten påvirker den lille i magen (som tydelig ikke liker riene). Mindre bevegelse er det på han også... Jeg har prøvd det meste; sex (den mest uromantiske sex´en jeg noensinne har vært borti!!!), lange gåturer, Wii fit plus med kung fu, boksing, rockering og hinderløype osv. Ingenting ser ut til å speede opp latensfasen. Jeg hadde 1 cm åpning i går ettermiddag, så er spent å se hvor langt vi er kommet... Har dere tips til ting som kan gjøre latensfasen kortere, må dere gjerne rope ut!!! ;-)

Skal inn til sykehuset igjen i kveld for å se hva som kan gjøres. I mellomtiden sitter jeg i sofaen hjemme og synes litt synd på meg selv. Har et glass cola foran meg og ved siden av meg er det ei tom skål (men som for litt siden var fylt opp med "ekstra stor" pose SMASH)! Og jeg har nettopp danset "fødedans". Den ultimate fødedansen for meg akkurat nå er The baseballs med Umbrella (ikke min favoritt til vanlig, men den setter fart på kroppen)!!!!

Og for å forklare overskriften; den lille i magen er faktisk delvis eskimo. Min mann er halvt eskimo, så den lille i magen er kvart eskimo. Nicket mitt Nuunu betyr "baby" på det lokale språket som min manns familie snakker :-)

Fortsetter under...

Jeg hadde åpning og rier for ca 14 dager siden..fremdeles er babyen inni her.. Ikke for å være kjip, men kan det være tilfelle for deg også? Man kan gå uker med åpning ..Jeg blødde & slimproppen gikk gradvis.

Så det er kanskje ikke så lurt å herje alt for mye, slik at du blir utslitt til fødselen? Vet ikke... :)

Krysser fingrene for at det skjer snart ihvertfall, både for deg og meg. Er uke 39+2

Uff da, dette hørtes ikke noe særlig ut, men dere er ihvertfall igang :)

Jeg har hørt at sterk mat gjør susen, pizza med jalapeños, chili suppe, osv..

Så ikveld blir det hjemmelaget mexikansk pizza med masse jalapeños!!!!

Dette har visst funket på flere har jeg hørt :)

Huffda, så lenge du har gått med rier nå. Sikkert litt slitsomt for kroppen så det jeg tenker er at du kanskje skal prøve å slappe litt av så ikke du blir helt utslitt til det virkelig setter igang ;)

Håper de hjelper litt til på sykehus sjekken ikveld da, så du slipper å gå så mange flere dager slik..Kan tenke meg det må være slitsomt!

Masse lykke til :D

Ps: Stilig at babyen er kvart eskimo, er ikke mange som kan skryte av det :D

Ikke for å skremme, men lurt å ha i bakhodet...

Jeg fikk svake rier 08.00 på morgenen 8 dager over termin. Disse kom med alt fra 10 til 5 min mellomrom, og ble aldri svakere/sterkere i styrke. Magen var omtrent konstant hard, så jeg tenkt ikke på at jeg ikke kjente noe særlig liv den dagen. 23.00 på kvelden ble jeg overtalt av mannen min til å ringe føden for å høre om dette var normalt, da jeg begynte å bli ganske lei og sliten av å gå slik. Jeg mente selv at de sikkert kom til å føyse det bort, siden det kan ta lang tid med førstegangsfødende.

Men neida, her ble jeg bedt om å komme sporenstreks, men vi forstod vel ikke helt alvoret.. tuslet rolig inn på sykehuset, og hadde fødebagen i bilen i tilfelle rottefelle, men gadd ikke å ta den med inn engang.

Da vi kom opp i etasjen hvor føden var, stod jordmora ved døra og ventet på oss. Ikke noe særlig tid for snakking, ble lagt til registrering bare noen minutter, for så å måtte drikke ren saft. Ingen reaksjon på babyen, altfor stabil hjerterytme, og det var visst ikke bra, for babyen trivdes ikke pga riene. Ble forsøkt å dytte på babyens hode for å få aktivitet i han, men ingen reaksjon. Alt dette på få minutter. Deretter ringte det i alarmer og personsøkere på alle rundt, og rommet ble fylt opp med enda flere leger/jordmødre/barnepleiere pluss en ny seng, og jeg fikk beskjed om at ungen måtte ut NÅ. Hjelp! Det ble hastekeisersnitt, og det viste seg at navlestrengen var kun på 30 cm, og den var i tillegg snurra rundt halsen hans. Han ble rett og slett sakte, men sikkert kvalt for hver rie, og derfor var han så rolig. Alt gikk heldigvis bra her, men de sa at hadde jeg kommet noe senere, så trodde de ikke utfallet hadde vært like heldig.

Synes det er rart at de lar deg gå med slike rier, og når babyen viser tydelig at den ikke liker det i tillegg.... ville spurt om en skikkelig sjekk hvis du ikke har fått det. Ps: de kan uansett ikke se om navlestrengen er lang nok osv på ul.

Lykke til:)

• 1 år senere...

Søkte på lang latensfase på Google og kom over dette innlegget som jeg selv skrev før forrige fødsel. Det ble skrevet 7. oktober og tiden til fødsel ble lang! Faktisk kom ikke babyen ut før 5 uker etter at innlegget ble skrevet!!! Jeg gikk med sammentrekninger hvert 5. minutt omtrent hele døgnet og hadde 4 cm åpning og ble nektet igangsettelse. Først 2 uker på overtid ble jeg igangsatt (og da var vi langt uti november) og da gikk det nesten galt med både meg og barnet....! Skal straks føde igjen, og denne gangen ser det ut til at jeg blir hørt! Får mye oppfølging heldigvis. Men til de som søker på lang latensfase og kommer innpå denne tråden.... Ja, vet ikke hva jeg skal si! Hold ut?! Og krev å bli hørt!

Annonse

Huff, høres veldig kjipt ut. Hører også til St Olavs, er visst veldig fullt der for tiden, så har hørt at de ikke tar inn folk så lett dersom de ikke er i aktiv fødsel. Kjipt:(

Ja, har hørt at det er litt hektisk på St. Olav om dagen... Siden jeg bor midt mellom St. Olav og Levanger, blir det fødsel på Levanger denne gangen og merker allerede at oppfølgingen er en HELT annen! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...