Mamma♥09♥12♥ Skrevet 7. oktober 2011 #1 Del Skrevet 7. oktober 2011 Å jeg er virkelig sliten fortiden.. Formen er helt elendig. Jeg spyr å spyr på jobb. når jeg kommer hjem klarer jeg ikke aent enn å slenge meg på sofaen under tepper å bli der til jeg skal legge meg. =/ Mannen ønsker jeg skal sykemelde meg igjen. Jeg var nettopp sykemeldt for 1 uke siden en uke. Fordi jeg var såå elendig. jeg var hos legen nå på tirsdag.Da hadde jeg en bra dag. Å var ikke noe dårlig. Så sa at alt var fint. Å spyen hadde nok gitt seg. Så jeg ønsket ikke noe mer sykemelding. Jeg får også så utrolig dårlig samvittighet ovenfor jobben. For jeg vet jeg trengs der. Som sjefen sier jeg vet jo hva jeg har valgt, det er ingen sykdom å være gravid.... Noe som jeg ikke syns er rett å få i tryne. Men er jo egentlig sant. Men jeg er jo fortsatt skam dårlig. Å jeg sliter skikkelig med å være på jobb.. Sitte å kassa mens jeg kjenner spyen bare beveger seg opp og opp. Jeg har sakt til sjefen at jeg er nødt for å få noe mat i kroppen hver 2 time for å sleppe den spya. Men det skjer jo ikke.. Sitter i kassa i 3 t... Å da sliter jeg skikkelig. Plinger å plinger for jeg må springe på do. Å de bler bare irreterte på meg på jobb.. Føler meg så nyttesløs.. Jeg klarer ikke tunge løft lengre. Jeg er redd jeg skal få slik bekkenløsning som jeg hadde sist gang også... Å gå rundt å være bilsyk kvalmen hele dagen gjør meg så sliten at jeg orker ikke å gjøre noe hjemme =( å får dårlig samvittighet hjemme å på jobb.. Skikkelig tungt dette.. Jeg vet jeg burde vært gla for at jeg er gravid. Men akkuratt nå er det veldig slitsomt. Å føler meg helt tom. Jeg gleder meg til jeg kommer lengre på vei å kanskje den kvalmen tar slutt.. Beklage dette klage innlegget. Men føle jeg må få hørre noe av andre hva dem mener.. Maen mener jeg skal sykemelde meg for meg å barnets beste å at jeg faktisk klarer ett familie liv når dem kommer hjem. Har ei datter på 2,5 år som er utrolig aktiv. Å elsker å ha med oss på lek. Husarbeid er ikke prioritert på det høyeste i hus.. Off... =/ sukk sukk.. =P hehe... Jobben vil absolutt ikke se en sykemelding.. Å jeg aner ikke hvem jeg skal tilfredstille her... Selv om jeg føler meg som en plage på jobb.. Så vill hun absolutt ikke at jeg skal sykemelde meg... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143653202-ingen-sykdom-%C3%A5-v%C3%A6re-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Briskeby Skrevet 7. oktober 2011 #2 Del Skrevet 7. oktober 2011 Stakkars deg! Personlig er jeg veldig lei av "graviditet-er-ikke-en.sykdom"-maset! Er jo enig i at selve graviditeten ikke er en sykdom,men hadde man hatt samme symptomene som du har uten å være gravid - så hadde man jo vært hjemme i sengen! Selv har jeg nettopp kommet hjem fra en 19-timers vakt på sykehus og føler at det var mer enn jeg burde utsatt meg for nå med kvalme,lavt blodtrykk og generelt elendig form..... Tror gravide oftest presser seg for mye enn for lite. Vær hjemme med god samvittighet! Og så satser vi på bedre dager i 2.trimester:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143653202-ingen-sykdom-%C3%A5-v%C3%A6re-gravid/#findComment-143653304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss 84 Skrevet 7. oktober 2011 #3 Del Skrevet 7. oktober 2011 En ting er hva sjefen din mener, men vet du hv a kolegaene dine mener da? Tenker at sjefen ønsker å ha deg der for å spare penger på vikar. For de andre ansatte vil det kanskje være bedre om det er en vikar som ikke trenger pauser etc. som gjør merarbeid for dem. Var i en ganske lik situasjon selv da jeg var gravid, og valgte å jobbe mens jeg hadde svangerskapskvalme. Har absolutt ikke fått igjen noe for dette selv. Heller en del misfornøyyde medarbeidere som måtte gjøre litt ekstra, selv om jeg gjorde så godt jeg kunne... Synes sjefen din høres ganske forferdelig ut som kan si at det ikke er en sykdom å være gravid... det er jo ikke det, men det er jo en grunn til at mange sykemelder seg i svangerskapet og at det finnes ordninger for dette.. i såafall bør sjefen din legge til rette for at du som er gravid kan få en ok dag på jobb. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143653202-ingen-sykdom-%C3%A5-v%C3%A6re-gravid/#findComment-143653319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma♥09♥12♥ Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 7. oktober 2011 Ja helt sant! Man hadde aldri gått å pressa seg på jobb om man ikke hadde vært gravid. Men så dårlig. Oi 19-timersvakt. Det var jo helt sykt =P men flink som klarte det. Da syns jeg du fortjener å slappe skikkelig av nå. Jeg som syns 8 timersvakt er forferdelig. =P Man presse seg litt ekstra når man får slikt slengt at i fjeset av sjefen at det ikke er en sykdom. Du viste hva du gikk til osv... Jeg er en person som lett får dårlig samvittighet. Å prøver så godt jeg kan å tilfredstille alle parter. Men forstår at det ikke funker. Jeg må tenke på hva som er best for familien her og nå.... *krysser fingrer og tær for at kvalmen forsvinner i 2.trim* =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143653202-ingen-sykdom-%C3%A5-v%C3%A6re-gravid/#findComment-143653343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma♥09♥12♥ Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 7. oktober 2011 Ja er enig. jeg burde fått tilrettelagt oppgaver. Å vi har snakket om det. Jeg har sakt jeg trenger å få noe mat hver 2 time. Dette blir ikke hørt på. Tunge løft bør jeg unngå sa legen, men det er jo en del av arbeidsoppavene mine. Så sjefen sa bare bruk sunn fornuft. Jeg aner ikke hva hun mener med det. Ellers kan det være dager der jeg blir satt i kasse. Å sjefen har masse å gjøre på gulvet. Å hun liker ikke å bli plinget på for at jeg skal på do å spy. Så jeg syns ikke jeg er noe til hjelp på jobb. Syns synd på medarbeiderene for det er ikke lett for dem heller. Men så er jeg låseansvarlig. Så jeg er vanskelig å erstatte med en vikar... Ja... innviklet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143653202-ingen-sykdom-%C3%A5-v%C3%A6re-gravid/#findComment-143653358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Klaraklar Skrevet 7. oktober 2011 #6 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hm, med min første prøvde jeg å være superkvinnen, slik jeg trodde alle andre gravide kvinner var. Jeg skulle ikke være noe dårligere, nei! Presset meg gjennom stressende arbeidsdager, og høyst sannsynlig pga stress fikk jeg mer og mer kynnere. Deretter gikk vannet i uke 32, måtte ligge på sykehus og måtte ta hastekeisersnitt snaue 2 uker senere. For å si det sånn: Det var ingen som takket meg for den innsatsen jeg hadde gjort på jobb før det, og jeg angret på at jeg ikke hadde passet bedre på babyen og meg selv. Jeg er ikke for å Utnytte det norske velferdssystemet, men oppfordrer andre til å Benytte seg av det! Norge er et politisk sett et familievennlig land, og det vet sjefen din også! Det med at graviditet ikke er en sykdom betyr at når vi må være hjemme fra jobb eller trenger mer tilrettelagt arbeidsdag, så er det fordi vi har vanlige symptomer på graviditet, ikke fordi vi har dårlig helse. Stor forskjell det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143653202-ingen-sykdom-%C3%A5-v%C3%A6re-gravid/#findComment-143653503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma♥09♥12♥ Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 7. oktober 2011 oi... =/ fikk en støkk nå ja. At det faktisk kan gå galt. Føler heller ikke at jeg får noe takk for at jeg står på alt for jobben. Håper alt gikk bra med barnet? Ja Norge er jo egentlig det. Off fikk en tankevekker nå ja. Jeg ønsker så gjerne å gi noe for jobben. Jeg har jo ingen utdannelse eller noe. Jeg savner noe å "være god til" men mest av alt er det jo familien som betyr noe. Men jobb er så utrolig viktig. heldigvis har jeg jobbet 100% i ett halvt år nå hvetfall... FORRESTEN: Mannen min så i avisen en dag om at aktivsykemelding var tatt vekk. Å at om man er sykemeldt 6 uker i strekk så skal man ha samtale sammen med lege og sjefen. Sjefen kan også sparke ansatte som er sykemeldt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143653202-ingen-sykdom-%C3%A5-v%C3%A6re-gravid/#findComment-143653547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 7. oktober 2011 #8 Del Skrevet 7. oktober 2011 Det skal ikke være så stor utgift for arbeidsgiver om du er sykmeldt. Ja, det koster litt å sette en vikar inn i rutinene, men arb.g. kan i det minste søke om fritak fra arbeidsgiverperioden pga svangerskapsrelatert sykdom. Arb.g. kan ganske riktig si opp ansatte som er sykmeldt, men ikke PÅ GRUNN AV at de er sykmeldt. Grunnen må være like god som om den ansatte hadde vært frisk. Aktiv sykmelding er borte, men hva med en gradert sykmelding? Jeg har 50%, og jobber dermed hvor mye jeg vil (over 50%) uten at det går ut over økonomien til verken meg eller arb.g. 50% sykmeldt betyr ikke at man nødvendigvis jobber 50% av tiden, men at man skal yte 50%. Altså kan du være på jobb f.eks. 80% og jobbe litt mindre effektivt. Arbeidsgiver er FORPLIKTET til å legge forholdene til rette for at gravide kan være i jobb, om ikke det skjer burde du ikke ha dårlig samvittighet for å sykmelde deg! Skjønner godt hva du mener med at du ønsker å yte på jobben, men nå må du først og fremst tenke på deg selv og barnet :-) Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143653202-ingen-sykdom-%C3%A5-v%C3%A6re-gravid/#findComment-143653603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TPK Skrevet 7. oktober 2011 #9 Del Skrevet 7. oktober 2011 Det med at sjefen kan (vurdere å sparke) noen som er sykemeldt gjelder ikke før du har vært sykemeldt i ett år. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143653202-ingen-sykdom-%C3%A5-v%C3%A6re-gravid/#findComment-143653635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma♥09♥12♥ Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #10 Del Skrevet 7. oktober 2011 Å takk for masse info =) God å ha noen som kan det =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143653202-ingen-sykdom-%C3%A5-v%C3%A6re-gravid/#findComment-143653638 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Klaraklar Skrevet 7. oktober 2011 #11 Del Skrevet 7. oktober 2011 Har ikke lest det samme innslaget, men sjefer kan umulig plutselig ha fått lov til å sparke noen FORDI de er sykmeldte eller gravide. Det må være andre dokumenterte årsaker til det, eller rett og slett nedskjæringer. Ei jeg kjenner ble sparket fordi hun hadde mye fravær pga graviditet, og vant deretter sak mot dem og fikk 8 mnd etterbetalt lønn som kompensasjon. Og hvis du er sykmeldt 6 uker i strekk pga graviditet, så er ikke den samtalen med lege, sjef og/eller NAV noe å bekymre seg for. Det er få leger som sykmelder bare for moro skyld, det er av viktige helsemessige årsaker, og er man sjef for et foretak i Norge så må man ta det med i regnskapet at de ansatte fra tid til annen ikke er arbeidsdyktige. Hvis ikke sjefer retter seg etter det, så er ikke den arbeidsplassen noe å spare på. Det gikk forresten heldigvis bra med den lille. Vi slet den første tiden, måtte være på sykehuset noen uker på intensivavdelingen, og det var en slitsom og urolig start, men alt gikk bra til slutt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143653202-ingen-sykdom-%C3%A5-v%C3%A6re-gravid/#findComment-143653643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma♥09♥12♥ Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #12 Del Skrevet 7. oktober 2011 Ok... Tusen takk for all den infoen dere gir meg. Det får meg til å slappe av. Det er jo viktig å ta vare på seg selv å babyen. Rart men tror jeg hadde tenkt at man skal ta babyen og moren i første rekke. om jeg ikke var gravid. Men nå som jeg er gravid. Føles det som om jeg blir litt blind.. Godt å høre det gikk bra. Men det var nok tøft. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143653202-ingen-sykdom-%C3%A5-v%C3%A6re-gravid/#findComment-143653768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå